Problem med bröllopsklädsel som bröllopsgäst
Hej!
Mitt första inlägg så jag hoppas att det hamnar rätt!?
Jag är inbjuden till bröllop om några veckor. Det är dottern till en direktör som ska gifta sig o VDn är min kusin. Själva bröllopsakten hålls på ett slott o likaså böllopsfesten hålls även den på ett slott. Problemet är att jag väldigt sällan går på bröllop o inte direkt är van att umgås i dessa kretsar. Så jag har några frågor.
På inbjudan står det bara "klädsel: kostym".
Är helsvart kostym helt ok? Med svarta strumpor o svarta skor? Vit skjorta kanske vore passande. Frågan blir då vad det ska vara för färg på slipsen? Alternativet till min helsvarta kostym är att leta upp en begagnad grå på Tradera eller Blocket. Har sett att de säljer "Hugo Boss" kostymer i nyskick för några hundra där.
En bröllopspresent är väl självklart ett krav. Då kommer nästa fråga... när ska den överlämnas? Knappast i kyrkan... men ska den överlämnas på bröllopsfesten? Läste något inlägg på nätet om någon skrev något om "andra lysningen". Vad är detta o när händer detta? Är det ev DÅ som bröllopspresenten ska överlämnas? Är "andra lysningen" före eller efter bröllopet i kyrkan/bröllopsfesten?
Vad är då lämpligt som bröllopspresent? Tilläggas skall att brudparet har flyttat till brudens föräldrars stora paradvilla o har redan INNAN de gifter sig alldeles alldeles för mycket prylar. Både från sina två separata lägenheter de hade innan sammanflyttningen samt att föräldrarna har överlämnat hela sitt bohag i "dotterns händer" eftersom föräldrarna flyttat utomlands. Själv hade jag faktiskt av rent ekonomiska skäl tänkt leta upp någon snygg vas i en second hand butik alt i en antikvitetsbutik. Nya prylar är inte riktigt min bag. Tycker att "gamla ting" har betydligt mer "charm o själ".
Alla förslag eller tips välkomnas!
Ha en bra dag!