• medely

Matcha civilingenjörsring till förlovningsring till en man?

Hej!

Jag har planerat att fria till min sambo och har funderingar på om jag ska ha ringar färdiga eller ej. Jag vet att det kan vara dumt att köpa ringarna innan, men jag tror att min sambo skulle uppskatta det. Grejen är att min sambo bär sin civilingenjörsring på vänster ringfinger. Hur har ni lyckats matcha en ingenjörsring med en förlovningsring? Är det någon som är förlovad/gift med någon som har en sådan kombination och hur ser den då ut? 

Ringen är 6mm bred och lite välvd i skenan. Jag har tänkt att köpa en ring som har samma välvning så att de bildar en enhet. De funderingar jag själv har är att antingen köpa en lika bred ring, men då blir det ju 1,2 cm och kanske för brett? Fördelen med det är att han kan bära bara förlovningsringen utan att den ser för smal ut. Nackdelen är att det kanske ser lite konstigt ut med två likabreda ringar?

Andra tanken är att köpa en smalare förlovningsring, kanske 4 mm för att få lite mer dynamik i kompositionen och för att det inte ska bli för brett allting. Nackdelen med det är att det kanske ser för klent ut om han slutar vilja använda sin ingenjörsring. 

Vad tror ni?

• Svar på tråden Matcha civilingenjörsring till förlovningsring till en man?
  • ShandiN

Tror inte 1,2 cm blir för mycket, såvida han inte har väldigt små händer? Sedan är väl civ.ing-ringen mönstrad? Då är det inte så supernoga tycker jag om ringen är likadan med avsende på rundning etc. Jag har sett kombinationer med både välvd och rak förlovningsring och tycker båda funkar!

(jag testade nu att sätta min förlovningsring, 3mm rundad, brevid min doktorsring som är 6mm och väldigt lik en civ.ing-ring, och det ser ok ut men blir nog snyggare om båda ringarna är lika breda)

• patrikoannika

Min man har sin ingenjörsring på höger hand.

• Sebastiána
    patrikoannika skrev 2010-05-25 20:18:29 följande:
    Min man har sin ingenjörsring på höger hand.
    Min också, så det krockar ju inte.
  • ShandiN

Trådstartaren bad om synpunkter på hur man kunde matcha förlovningsring till civilingenjörsring. Uppenbarligen bär hennes sambo alltså redan den ringen på vänster hand och hon vill för säkerhets skull matcha förlovningsringen om han väljer att ha den andra ringen kvar på det fingret.

• Rufsas

Alla chalmerister och KTHare jag känner har den på höger hand. Och om inte annat, kan han inte byta hand?

• Fårävvör

Har för mig att många har den på höger hand när man är ogift och byter till vänster hand när man gift sig (i alla fall traditionellt sett - vilket betyder män i det här sammanhanget). Men om din sambo redan har den på vänster hand, så kan det ju vara trevligt att matcha såklart! Dock kan det se ut som att han är gift och inte förlovad om han har två ringar på vänster ringfinger. Själv har jag tänkt att ha min doktorsring på höger ringfinger när jag väl får den en dag... Då kan dessutom välja de förlovnings- och vigselringar jag vill!

• medely
    ShandiN skrev 2010-05-25 18:24:19 följande:
    Tror inte 1,2 cm blir för mycket, såvida han inte har väldigt små händer? Sedan är väl civ.ing-ringen mönstrad? Då är det inte så supernoga tycker jag om ringen är likadan med avsende på rundning etc. Jag har sett kombinationer med både välvd och rak förlovningsring och tycker båda funkar!   (jag testade nu att sätta min förlovningsring, 3mm rundad, brevid min doktorsring som är 6mm och väldigt lik en civ.ing-ring, och det ser ok ut men blir nog snyggare om båda ringarna är lika breda)

Tack för ditt svar! Jo civ.ing-ringen är mönstrad så det är ju ändå svårt att hitta något som passar perfekt. Jag tänkte också först att en lika tjock skulle vara snyggast, misstänker att min sambo kommer tycka det är lite för mkt bara. Han gillar inte smycken alls egentligen! Jag har varit runt lite i olika affärer och tittat men det är svårt att jämföra när ringarna är av en annan diameter och dessutom inte samma färgnyans (de rödguldringar jag har sett i affären har varit mkt gulare än min sambos ring). Men jag får kolla runt igen!

På Chalmers är orginaltraditionen att man bär sin chalmersring på vänsterhand. Kvinnor flyttar över sin ring till höger när de förlovar sig iom att vi ofta har 2 ringar efter man gift sig. Enligt svensk tradition har ju män bara en ring, oavsett om de är förlovade eller gifta, så de behåller sin ring på vänster. Hur det ser ut på andra universitet vet jag inte, och det är många som inte följer denna tradition heller.

• Dagny Taggart

Vet inte riktigt hur man ska matcha förlovningsring med ingenjörsring, men själv tror jag en vanlig slät ring kan passa bra, även om den är smalare. Det bästa är kanske om din sambo kan vara med och välja ring?

Vi visste att vi ville förlova oss någon gång, så vi bar våra civilingenjörsringar på höger hand från början, fastän LTH-traditionen är att ha den på vänster ringfinger.

Svar på tråden Matcha civilingenjörsring till förlovningsring till en man?