Hur mycket kan man "trolla" med bilder, någon som vet?
Förmodligen en superdum fråga, men kan man byta ut bakgrunden helt o hållet?? D v s använda en tom bakgrund och klippa in motivet i?
Förmodligen en superdum fråga, men kan man byta ut bakgrunden helt o hållet?? D v s använda en tom bakgrund och klippa in motivet i?
Ja, det är klart det går... men resultatet kan ju bli väldigt olika. T ex ett "fluffigt" hår blir svårt att få snyggt om bakgrunden bryter igenom håret. Om man vill göra detta är det bästa att ta bilden på en helt neutral bakgrund och sedan lägga den på en annan bakgrund. Två väldigt olika bakgrunder blir sällan bra om man inte planerat det vid fototillfället.
Ofta krävs en ganska duktig redigerare för att få till det bra. Avsaknad av skuggor t ex kan få bilden att se väldigt onaturlig ut. Om skärpedjupet är kort är det också svårt att få till det bra (om man t ex fokuserat på ringen och det som är en bit bort blir suddigare och suddigare), det är svårare att klippa ut suddiga kanter snyggt.
Så, det beror helt på förutsättningarna och vilka krav man har... Ska det vara en väldigt liten bild kanske det inte syns så mkt om kanterna inte är perfekta, men på en förstoring på väggen är det en helt annan sak.
Att frilägga motiv ("klippa ut") kan vara väldigt enkelt eller väldigt svårt beroende på hur originalbilden ser ut, som Dejli också skriver. Jag har någon gång lyckats bra med att frilägga en bild på en människa och placera henne på annan bakgrund. Då matchade ljussättning osv på de båda bilderna väldigt bra. Jag har gjort liknande med något sämre resultat också. Då stod killen jag frilade på en väldigt ljus plats ute och skulle flyttas till en grupp människor som stod på en mindre ljus plats. Det såg konstigt ut, men uppdragsgivaren var nöjd och då var jag också det
Kan du lägga upp bilden i ditt galleri?
Jag får nog försöka glömma fotot vi inte fick... Den bakgrunden jag vill ha har jag tyvärr ingen bild på, det är en fin trappa upp till en herrgård. Och den bakgrunden vi har, där vi ser bäst ut är dels en "vitsippeskog" och dels en sjö. I all nervositet, förväntan, lycka och glädje glömde jag helt av mina visioner av vad jag ville ha för foton och tänkte inte på att vi vid herrgården enbart tog bilder där jag stod nedtill på trappan och min blivande stod längre upp. Hade velat ha foton på trappan där vi stod intill varandra.
Är din blivande suddig i bakgrunden? Annars borde det ju gå att klippa ut honom och klistra in honom bredvid dig. För bakgrunden har du väl foto på då egentligen?
/Jessica
Nej, han står & lutar sig mot en pelare, snett ovanför mig och hans ben döljs delvis av räcket, så tyvärr går det nog inte göra så heller... Men tack för tipset! O ja, jag har foto på bakgrunden, men inte något som passar för att ställa oss båda bredvid varandra på trappan. Vi hamnar liksom inte mitt i bild då.
Med photoshop är det relativt enkelt, men det tar tid. Sen kanma alltid anlita folk att fixa bilder, finns många illustratörer som gör det för en billig pening :)