Text att läsa
Tänkte höra om någon har tips på text som tärna och bestman kan läsa mot varandra i kyrkan? Försökte leta lite men vet inte riktigt vad jag ska söka på
Tänkte höra om någon har tips på text som tärna och bestman kan läsa mot varandra i kyrkan? Försökte leta lite men vet inte riktigt vad jag ska söka på
Jättefin dikt, den gillade åtminstone jag... tänkte bara på att om man växelläser "ditt hjärta är mitt" och "mitt hjärta är ditt", då är det ju samma hjärta det handlar om :P
Så då får nog båda två säga "ditt hjärta är mitt" om det ska handla om varandras hjärtan :P Samma med "lycka"... "Aldrig jag lämnar den åter" kanske man kan läsa i kör.
När man sjunger sången så är det ju utifrån en persons perspektiv. Men det går ju att se det utifrån två förälskade människor och deras hjärtan också, att helt enkelt göra om den till en dialog.
Och aldrig jag lämnar dig åter tänkte jag också att man kunde läsa tillsammans, då blir det egentligen ännu tydligare. Man kan också, för att det ska gå jämt upp, läsa Och gråten är min när du gråter tillsammans.
Nils Ferlin har förresten skrivit dikten I folkviseton och den är dessutom tonsatt av Torgny Björk. Underbart stycke som passar fantastiskt bra till bröllop
Jag hittade den här dikten någonstans här på BT och den ska vår vigselförrättare läsa under vår vigsel (är det någon som känner igen vem som är författare får ni gärna berätta). Den kan man ju turas om att läsa verserna i om man vill:
Du...
Får jag gömma några drömmar hos dig?
Några naiva och vackra
som andra kanske skrattar åt.
Får jag dansa klumpigt
och sjunga falskt för dig
en solig dag
när hjärtat spränger i bröstet?
Får jag vara i din värme
och långsamt mjukna
när själen blivit lite frostbiten?
Får jag slösa min kärlek på dig?
Får jag skratta, krama, sjunga, gråta
och dansa av kärlek
utan att du blir rädd?
Jag vill se dig i ögonen
och låta ett leende
berätta att jag älskar dig!
Jag hade tänkt dig blond och lång över allt förstånd
med en energisk haka,
du, som i dröm och vaka
varit mitt ideal.
Blond och högväxt och smal.
Och så kommer du dock
mörk och kortväxt och tjock,
med hakan i nervikt krage
och en början till mage.
Sådan kliver du in
i min själ och mitt skinn.
Allting blev skapat om,
när du kom.
Allting slog du itu.
Du, du.
-Erik Lindorm
Var bara tvungen att posta denna, den är så underbar...
Jag hittade just Lisa Nilssons hemsida med lite gamla låtar/texter. Just den här fick mig att le med lite tårar i ögonen (min blivande är från Skåne så vallmo-referensen passar extra bra):
Min man han kysser som ingen annan
Hans kyss är som vallmoblomman röd
Min man han skrattar som ingen annan
Hans leende gör mig varm och glad
som vallmoblommans blad
Ref: Han är min himmel och mitt hav
Han är marken där jag går
Han är luften när jag andas
För han hör vad ingen hör
och han ser vad ingen ser
min man
Min man han älskar som ingen annan
Hans lust är som vallmoblomman ren
Min man förstår mig som ingen annan
Han ser och han ger mig lugn och tröst
som vallmofältens röst
Min man kan göra vad ingen kan
Hans tanke är fri och målet högt
Min man, så ärlig och så sann
Hans blick går igenom ben och märg
som vallmoblommans färg
Text: Lisa Nilsson
Jag hade inte en tanke på att någon dikt skulle läsas upp men denna är jag helt förälskad i! Så vacker och betydelsefull!
Jag med! :)
Ja, denna är galet vacker :)
Själv hade vi följande, vilken skulle kunna växelläsas enl fetstilsförslaget:
Måhända är han den ende i världen som tycker sig veta att hon är den underbaraste kvinnan på jorden.
Måhända är hon den ende som uppskattar hur fantastisk han är i varje liten sak han gör och i varje liten tanke.
De tycker sig höra en underton av godhet i allt vad den andre säger och tror att de flesta kanske missar det.
Och de förstår inte hur man kan passera den andre utan att förstå att man just passerat den finaste människan i världen.
Han har förstått, hon har förstått - därför är vi här idag.
den var jätte fin
Tusen tack, den ska jag skriva upp på en gång!!
Vem har skrivit den?!
Ska ni läsa den själva eller någon annan?
Tänkte be tärnan kanske. Men de kanske blir fel då.
Jag lyckades faktiskt inte hitta textförfattaren. Vilket är trist för sånt är viktigt anser jag.