• frima

Text att läsa

Tänkte höra om någon har tips på text som tärna och bestman kan läsa mot varandra i kyrkan? Försökte leta lite men vet inte riktigt vad jag ska söka på

• Svar på tråden Text att läsa
  • lärkan

Kärleken kommer och kärleken går,
    ingen kan tyda dess lagar.
    Men dej vill jag följa i vinter och vår
    och alla min levnads dagar.

Mitt hjärta är ditt,
    ditt hjärta är mitt
    och aldrig jag lämnar det åter.
    Min lycka är din,
    din lycka är min
    och gråten är min när du gråter.

Kärleken är så förunderligt stark,
    kuvas av intet i världen.
    Rosor slår ut ur den hårdaste mark
    som sol över mörka gärden.

Mitt hjärta är ditt,
    ditt hjärta är mitt
    och aldrig jag lämnar det åter.
    Min lycka är din,
    din lycka är min
    och gråten är min när du gråter

Kanske man kan växelläsa denna dikt?! Bara en idé som plötsligt slog mig!! Men kanske det blir märkligt... Men kanske det i bästa fall kan vara en start i letandet?!

Lycka till {#lang_emotions_sunny}

- Jag känner, alltså sjunger jag. - Jag sjunger, alltså finns jag till.
  • Dejli

Jättefin dikt, den gillade åtminstone jag... tänkte bara på att om man växelläser "ditt hjärta är mitt" och "mitt hjärta är ditt", då är det ju samma hjärta det handlar om :P

Så då får nog båda två säga "ditt hjärta är mitt" om det ska handla om varandras hjärtan :P Samma med "lycka"... "Aldrig jag lämnar den åter" kanske man kan läsa i kör.

• lärkan

När man sjunger sången så är det ju utifrån en persons perspektiv. Men det går ju att se det utifrån två förälskade människor och deras hjärtan också, att helt enkelt göra om den till en dialog.

Och aldrig jag lämnar dig åter tänkte jag också att man kunde läsa tillsammans, då blir det egentligen ännu tydligare. Man kan också, för att det ska gå jämt upp, läsa Och gråten är min när du gråter tillsammans.

• lärkan

Nils Ferlin har förresten skrivit dikten I folkviseton och den är dessutom tonsatt av Torgny Björk. Underbart stycke som passar fantastiskt bra till bröllop {#lang_emotions_smile}

• 100703 M och B

Jag hittade den här dikten någonstans här på BT och den ska vår vigselförrättare läsa under vår vigsel (är det någon som känner igen vem som är författare får ni gärna berätta). Den kan man ju turas om att läsa verserna i om man vill:

Du...
    Får jag gömma några drömmar hos dig?
    Några naiva och vackra
    som andra kanske skrattar åt.

Får jag dansa klumpigt
    och sjunga falskt för dig
    en solig dag
    när hjärtat spränger i bröstet?

Får jag vara i din värme
    och långsamt mjukna
    när själen blivit lite frostbiten?

Får jag slösa min kärlek på dig?
    Får jag skratta, krama, sjunga, gråta
    och dansa av kärlek
    utan att du blir rädd?

Jag vill se dig i ögonen
    och låta ett leende
    berätta att jag älskar dig!

At last my love has come along
  • lärkan
    100703 M och B skrev 2010-05-19 15:56:31 följande:
    Jag hittade den här dikten någonstans här på BT och den ska vår vigselförrättare läsa under vår vigsel (är det någon som känner igen vem som är författare får ni gärna berätta). Den kan man ju turas om att läsa verserna i om man vill: Du...Får jag gömma några drömmar hos dig?Några naiva och vackrasom andra kanske skrattar åt.Får jag dansa klumpigtoch sjunga falskt för digen solig dagnär hjärtat spränger i bröstet?Får jag vara i din värmeoch långsamt mjuknanär själen blivit lite frostbiten?Får jag slösa min kärlek på dig?Får jag skratta, krama, sjunga, gråtaoch dansa av kärlekutan att du blir rädd? Jag vill se dig i ögonenoch låta ett leendeberätta att jag älskar dig!  
    Tror att det är Sigrid Renklint som skrivit den dikten, har sett  den förut när jag varit ute efter fina kärleksdikter. Den är också underbart vacker!!
  • lärkan

Jag hade tänkt dig blond och lång över allt förstånd
    med en energisk haka,
    du, som i dröm och vaka
    varit mitt ideal.
    Blond och högväxt och smal.

Och så kommer du dock
    mörk och kortväxt och tjock,
    med hakan i nervikt krage
    och en början till mage.
    Sådan kliver du in
    i min själ och mitt skinn.

Allting blev skapat om,
    när du kom.
    Allting slog du itu.
    Du, du.

-Erik Lindorm

Var bara tvungen att posta denna, den är så underbar... {#lang_emotions_wink}

• 100703 M och B

Jag hittade just Lisa Nilssons hemsida med lite gamla låtar/texter. Just den här fick mig att le med lite tårar i ögonen (min blivande är från Skåne så vallmo-referensen passar extra bra):

Min man han kysser som ingen annan
    Hans kyss är som vallmoblomman röd
    Min man han skrattar som ingen annan
    Hans leende gör mig varm och glad
    som vallmoblommans blad

Ref: Han är min himmel och mitt hav
    Han är marken där jag går
    Han är luften när jag andas
    För han hör vad ingen hör
    och han ser vad ingen ser
    min man

Min man han älskar som ingen annan
    Hans lust är som vallmoblomman ren
    Min man förstår mig som ingen annan
    Han ser och han ger mig lugn och tröst
    som vallmofältens röst

Min man kan göra vad ingen kan
    Hans tanke är fri och målet högt
    Min man, så ärlig och så sann
    Hans blick går igenom ben och märg
    som vallmoblommans färg

Text: Lisa Nilsson

• Rosvägen

100703 M och B skrev 2010-05-19 15:56:31 följande:
    Jag hittade den här dikten någonstans här på BT och den ska vår vigselförrättare läsa under vår vigsel (är det någon som känner igen vem som är författare får ni gärna berätta). Den kan man ju turas om att läsa verserna i om man vill: Du...Får jag gömma några drömmar hos dig?Några naiva och vackrasom andra kanske skrattar åt.Får jag dansa klumpigtoch sjunga falskt för digen solig dagnär hjärtat spränger i bröstet?Får jag vara i din värmeoch långsamt mjuknanär själen blivit lite frostbiten?Får jag slösa min kärlek på dig?Får jag skratta, krama, sjunga, gråtaoch dansa av kärlekutan att du blir rädd? Jag vill se dig i ögonenoch låta ett leendeberätta att jag älskar dig!  

Jag hade inte en tanke på att någon dikt skulle läsas upp men denna är jag helt förälskad i! Så vacker och betydelsefull!

• 100703 M och B

Rosvägen skrev 2010-05-21 11:50:20 följande:
      Jag hade inte en tanke på att någon dikt skulle läsas upp men denna är jag helt förälskad i! Så vacker och betydelsefull!

Jag med! :)

• a n n a

lärkan skrev 2010-05-19 16:15:17 följande:
    Jag hade tänkt dig blond och lång över allt förståndmed en energisk haka,du, som i dröm och vakavarit mitt ideal.Blond och högväxt och smal. Och så kommer du dockmörk och kortväxt och tjock,med hakan i nervikt krageoch en början till mage.Sådan kliver du ini min själ och mitt skinn. Allting blev skapat om,när du kom.Allting slog du itu.Du, du. -Erik Lindorm Var bara tvungen att posta denna, den är så underbar...

Ja, denna är galet vacker :)

Själv hade vi följande, vilken skulle kunna växelläsas enl fetstilsförslaget:

Måhända är han den ende i världen som tycker sig veta att hon är den underbaraste kvinnan på jorden.
    Måhända är hon den ende som uppskattar hur fantastisk han är i varje liten sak han gör och i varje liten tanke.
    De tycker sig höra en underton av godhet i allt vad den andre säger och tror att de flesta kanske missar det.
    Och de förstår inte hur man kan passera den andre utan att förstå att man just passerat den finaste människan i världen.
    Han har förstått, hon har förstått - därför är vi här idag.

• Moi mokulat

a n n a skrev 2010-05-21 12:05:54 följande:
      Ja, denna är galet vacker :)Själv hade vi följande, vilken skulle kunna växelläsas enl fetstilsförslaget:Måhända är han den ende i världen som tycker sig veta att hon är den underbaraste kvinnan på jorden.Måhända är hon den ende som uppskattar hur fantastisk han är i varje liten sak han gör och i varje liten tanke.De tycker sig höra en underton av godhet i allt vad den andre säger och tror att de flesta kanske missar det.Och de förstår inte hur man kan passera den andre utan att förstå att man just passerat den finaste människan i världen.Han har förstått, hon har förstått - därför är vi här idag.

den var jätte fin

• lärkan
    a n n a skrev 2010-05-21 12:05:54 följande:
      Ja, denna är galet vacker :)Själv hade vi följande, vilken skulle kunna växelläsas enl fetstilsförslaget:Måhända är han den ende i världen som tycker sig veta att hon är den underbaraste kvinnan på jorden.Måhända är hon den ende som uppskattar hur fantastisk han är i varje liten sak han gör och i varje liten tanke.De tycker sig höra en underton av godhet i allt vad den andre säger och tror att de flesta kanske missar det.Och de förstår inte hur man kan passera den andre utan att förstå att man just passerat den finaste människan i världen.Han har förstått, hon har förstått - därför är vi här idag.
    Underbar dikt!!!

Tusen tack, den ska jag skriva upp på en gång!!

Vem har skrivit den?!

• Moi mokulat

Ska ni läsa den själva eller någon annan?
    Tänkte be tärnan kanske. Men de kanske blir fel då.

• a n n a

lärkan skrev 2010-05-21 13:48:53 följande:
    Underbar dikt!!! Tusen tack, den ska jag skriva upp på en gång!! Vem har skrivit den?!

Jag lyckades faktiskt inte hitta textförfattaren. Vilket är trist för sånt är viktigt anser jag.

• lärkan
    a n n a skrev 2010-05-21 15:39:19 följande:
      Jag lyckades faktiskt inte hitta textförfattaren. Vilket är trist för sånt är viktigt anser jag.
    Så typiskt... Men man får glädja sig åt att dikten i alla fall är funnen {#lang_emotions_wink}
  • lärkan
    Moi mokulat skrev 2010-05-21 14:34:07 följande:
    Ska ni läsa den själva eller någon annan?Tänkte be tärnan kanske. Men de kanske blir fel då.
    Angående att läsa den dikten i kyrkan av tärnan och bestman så tycker jag inte alls att det behöver bli konstigt. Alla vet ju att det är brudparet som står i centrum, det blir ju samma sak när man sjunger kärlekssånger som handlar om dem. Allt är för dem denna dag och det ska inte vara någon tvekan om vilka det pratas eller sjungs om {#lang_emotions_wink}
Svar på tråden Text att läsa