• skottland2010

gifta sig på enklast sätt - hur?

Vi ska gifta oss utomlands den 22a juli i år men ceremonin kommer inte att vara laglig i sverige...

hur kan man göra ett giftermål lagligt på enklast möjliga vis i sverige? vi vill alltså helst bara skriva under papper och behöver absolut inte ha någon ceremoni...

Vi vill också gärna skriva under papperna precis innan vi åker - torsdagen den 15:e juli... vet någon nåt ställe där dom har flexibla tider för sånt här?
    stadshuset verkar ju både kräva att man har en ceremoni plus att de bara gör det på lördagar och har tid först i oktober...

jag känner mig lite desperat då det inte var planerat att det skulle bli såhär - hjälp mottages tacksamt!
    /Sara

• Svar på tråden gifta sig på enklast sätt - hur?
  • tomlinn

kommunens vigselförrättare kan säkert viga er. ni måste ha hindersprövningspapprena med er så om ni inte har gjort det redan fixar ni blankett på skatteverkets webbplats och skickar in den.

sen tar ni kontakt med en vigselförättare. sök på er kommuns hemsida eller på länsstyrelsen i det län där ni bor, de brukar ha listor (ibland står det att man får ringa växeln och fråga, och då får man göra det, men många har direkta kontaktuppgifter till vigselförrättarna).

glöm inte att tala om att ni inte kommer att ha med er egna vittnen (om ni inte kommer att ha det alltså) så att vigselförrättaren kan be två kollegor eller andra personer att vara med och bevittna vigseln.

En del vigselförrättare är också politiker, så om ni har åsikter om partitillhörighet får ni kolla det också (på en del sidor står det specat) men andra är opolitiska tjänstemän.

jag tror inte att ni kommer att ha några problem att få tag på en vigselförrättare som tar emot er på kontorstid =) lycka till!

• skottland2010

tack så jättemycket för hjälpen!
    måste det vara kommunen man är skriven i?

• Jeez

nej, det måste inte vara kommunen man är skriven i. En mindre kan ha lättare att hitta tider om det är borgerlig ni vill ha. Ceremoni ingår alltid, men den kan vara väldigt kort (2 min)

Även kyrklig går att få snabbt, dock inte utan ceremoni. Den tar ca 15 min utan allt runt omkring. Sedan ingår samtal också.

• pyrro

Om ni vill gifta er kostnadsfritt på arlanda måste ni dock ordna egna vittnen 

• Greeneyes

Hej ts!

Vi ska också gifta oss i Skottland, fast inte förrän om ett år. Jag inboxade dig om detta, för som jag förstått det så kan det visst vara giltigt i Sverige också. Så kika i din inbox

• skottland2010

vi flyger tyvärr från skavsta! =(

greeneyes - jag har svarat på ditt mail! du behöver inte oroa dig, bara vi som valt att göra en typ av ceremoni som inte är lagligt bindande...

tack för alla era tips! det kanske löser sig tillslut då...

Svar på tråden gifta sig på enklast sätt - hur?