• yousofine

Lite funderingar, hoppas på tips ;)

Vi ska gifta oss den 31/7 samtidigt så har vi vår sons dop. När man har kombinerat dop och vigsel är det mest vanligt att brudens far leder fram bruden till altaret eller är det vanligast att brud och brudgum går in tillsammmans med sonen bärandes bakom av gudföräldrarana? Är osäker på vad som blir bäst.

• Svar på tråden Lite funderingar, hoppas på tips ;)
  • hjärtat74

tyycker det lät fint om ni går först o sen bär gudföräldrarna barnet:)

• sandralainen

Det beror väl lite på om ni vill ha det som övveraskning elle rom alal vet om det. Om inga vet de så börja med ett "vanligt dop".

• yousofine

Okej :) jo då det står i inbjudningskorten att vi gifter oss samtidigt :)

• SnuGry

min syster hade bröllopet först så dom gick in tillsammans som vanligt och barnet satt längst fram med mor eller farföräldrar, då gudföräldrarna var tärna och bestman också.....så tog dom fram barnet till altaret  efter vigseln. Då barnen ofta blir lite ledsna under dopakten tycker jag personligen att det är bättre att ha vigseln först, men det är självklart upp till alla :). Lycka till

• Flotten

På de bröllop/dop jag jobbat har alla börjat med dopet men prästen har kanske ett annat upplägg.
    Hos oss ha alltid barnet blivit buret först av sina gudföräldrar (precis som till vilket dop som helst) och efter har föräldrarna/brudparet kommit.
    Jag tycker att barnet är viktigare här än föräldrarnas vigsel, eftersom att de valt att gifta sig när de ändå har ett dop. Knepgt av mig kanske men har svårt för hela "marängen" när det faktiskt finns en huvudperson till.
    Har jobbat vid en hel del dop gissningsvis 4-500 under åren och det finns ingen regel att barnen brukar bli ledsna under tiden. Är barnet mätt och har sovit så blir det inte mer gnäll än andra dagar.

• flassan

Detta med att brudens far leder fram till altaret är ju en jättegammal tradition som ungefär ska betyda att kvinnan inte är myndig och hon går från att vara sin fars ägodel till sin mans. Därför vill många präster inte göra på detta sättet idag (självklart)
    jag skulle heller aldrig välja detta sättet själv.

Svar på tråden Lite funderingar, hoppas på tips ;)