• Uppsalabrud2010

Hur ställer ni er till kostym- ljus/ mörk?

När vi skrev inbjudan och hade skrivit "mörk kostym" så föll det av någon outgrundlig anledning bort "mörk"! Nu ringer och mailar det gäster som frågar om det är ok att ha ljus kostym eftersom det är ett sommarbröllop. Grejen är det att vi vill ju att gästerna skall ha en mörk!! Men eftersom det nu bara står kostym så vet jag inte hur mycket man har att säga till om. Det blir ju annorlunda klädsel till tjejerna också om det är ljus!! Blir ju inte samma klass som vi hade tänkt oss!
    Vad tycker ni? Hur skulle ni ha gjort?

• Svar på tråden Hur ställer ni er till kostym- ljus/ mörk?
  • Tokstolla

Skickat ett "vykort" med de riktiga uppgifterna. 
    Förklarat vad som skett och gett direktiven vi önskat

• Tokstolla

Fast vid närmare tanke så är det väl kavaj klädkoden heter för att det ska vara OK med ljus kostym, annars är det väl fortfarande mörk som gäller. 

• Uppsalabrud2010

Borde kanske tillägga att nästan alla våra gäster använder kostym i jobbet och vi vet att resten också har kostymer då vi varit på andra festligheter och sett det. Så det är ingen som behöver köpa nya kläder pga klädkoden.

• Uppsalabrud2010
    Mörk kostym
    Om det står "Mörk kostym" gäller alltid mörk färg, som
    anses mer elegant.
    Lång klänning eller
    kort elegant klänning.
    Kavaj Kostym Mörk kostym, men ljus kostym går bra under sommaren. Valfri elegant klädsel,
    tex: dräkt eller kort klänning.Ibland även elegantare långbyxor.

Det står här på BT att kavaj/kostym är mörk kostym men ok med ljus på sommaren. Men bara kostym tillåter ju att damerna bär byxor och det tycker vi ser lite taffligt ut på bröllop!

• Tokstolla

Men kontakta alla på ngt sätt. Det är helt klart att ni inte gillar vad som hänt. Det blir fel ibland och antingen kontaktar man sina gäster och berättar det inträffade eller så accepterar man att en och annan kommer i ljus kostym /dambyxa. 
    Jag hade faktiskt kontaktat alla. 

• Uppsalabrud2010

Bröllopet är i mitten av juli, tror du att det är försent nu?

• KatjaB

har ni någon bröllopshemsida? Skriv en punkt/sida med klädsel och skriva klädkod: mörk kostym och så en liten förklaring vad det innebär för både kvinnor o män

• evejo427

Jag tror inte att det är försent! Det är ju 2 månader kvar och då hinner nog de flesta ordna kläder! Maila, ring eller sicka en rättelse, ni ska ju få ha det som ni vill!

• Tokstolla

SOm gäst hade jag tyckt att det var gott om tid =)

• KatjaB

Sen är det ju så att om någon eller några ändå väljer att komma i inte angiven klädsel så är det ju inte mycket man kan göra åt det. De får upptäcka själva att de är lite nedklädda mot resterande

Svar på tråden Hur ställer ni er till kostym- ljus/ mörk?