• elisabettan

Brigitte Grenfeldt

Hennes bilder är helt fantastiska. Är det någon som vet vad hon tar?

• Svar på tråden Brigitte Grenfeldt
  • Irish

Jag har inga exakta priser, men hon var snordyr när jag frågade vad hon skulle ta för att fotografera vårt bröllop. Har för mig att det billigaste alternativet låg på runt 25 000 kr, men det bästa är nog att fråga henne direkt.

• Grodfrun

Hon tar verkligen fina bilder och ar valdigt trevlig och proffsig! Hon fotade min systers brollop och som ovanstaende skrev sa var det dyrt, men vart pengarna om man har utrymme for det i budgeten.

• linvand

25000kr är för fem timmars fotografering.. alltså inte det billigaste alternativet. I alla fall var det så förra året när jag kollade prisuppgifter från henne. Sen väntade vi lite för länge så att hon hann bli uppbokad så nu ska vi ha en annan fotograf men håller med TS om att hon tar underbara bilder.

Det är bara att maila till henne och säga att du är intresserad så skickar hon prislista och en massa information till dig.

• elisabettan

Tack för era svar. Jag vile inte höra av mig till henne eftersom det blir så pinsamt att säga :Oj, det har jag inte råd med!
    Ville därför få en riktlinje från mina "medbrudar" här på bt.

• linvand

Jag tror att de flesta fotografer som inte har sin prislista på hemsidan är ganska vana vid att skicka information till folk som sen kanske inte bokar eller ens hör av sig efteråt. Det är ju inte så konstigt om man vill jämföra flera fotografer innan man bestämmer sig.

• Wille Jr

Jag tycker också hon är duktig, men för tok för dyr. 
    Många bilder är  "uppgjorda" för att se tilltalande ut. Säkert arrangerade av modeller som leker brudpar.
     För inte tusan kan en fotograf fånga ett ögonblick om där inte finns något.
    Om man inte agerar/busar framför kameran och bjuder till så kan inte ens Birgitte få fram fina bilder!

• sallyvally

Kanske just för att hon har förmågan att få brudparen att slappna av så agerar/busar paren så det blir ögonblick. Det kanske är det som gör vissa fotografer bättre än andra att de har förmågan att förmedla känslan av lugn och trygghet som sen gör att man känner sig naturlig och kan agera....

Wille Jr skrev 2010-05-16 20:50:19 följande:
    Jag tycker också hon är duktig, men för tok för dyr. Många bilder är  "uppgjorda" för att se tilltalande ut. Säkert arrangerade av modeller som leker brudpar. För inte tusan kan en fotograf fånga ett ögonblick om där inte finns något. Om man inte agerar/busar framför kameran och bjuder till så kan inte ens Birgitte få fram fina bilder!

• annab10

Oj vad dyrt, jag förstår inte hur man kan betala så mycket för ett bröllop då ska det ingå väldigt mycket för de pengarna., man jag förstår att de kan vara dyrt men inte så dyrt i alla fall. Förvisso är det (förhoppningsvis en gång i livet man gifter sig). Visst är det mycket som ska göras för att slutföra en bra fotografering, och det tar verkligen tid kan jag lova som retucherat en hel del bilder i efterhand och hjälpt fotografer, det är sådant som nästan ingen tänker på att det tar tid och läggs ner massor på.
    Men inte 25000 det låter förbaskat dyrt - vem betalar det? Jag hade kunnat rekommendera flera stycken som är billigare

• Bubo

Man betalar inte bara för tid när man anlitar en professionell fotograf. Man betalar för fotografens konstnärliga, kreativa och professionella förmåga. Det kostar tid, många år för att bli en professionell och duktig fotograf. Man betalar för professionellt framtagna bilder och förstoringar. Inget hemmasnickeri eller amatörlabs framkallade bilder. Det handlar om största, bästa kvalité från första kontakt till en levererad produkt och en garanti därefter.

Utöver detta så ska en professionell fotograf betala skatt, moms och andra sociala avgifter. Samt att fotografen ska ha en stor och stark utrustning och även en extra som backup.

Sedan kan man tycka att det kan vara mycket pengar för den som inte har några.

• MKF

Troligtvis är har de som anlitar en fotograf för 25kkr en ganska stor budget för sitt bröllop. Finns säkert också undantagsfall som med liten budget drömt om att ha en viss fotograf eller bildstil.

Det är väl som att säga att en Prada-väska är orimligt dyr - material & produktion kostar ju inte så mycket och jag kan rekommendera flera billigare väskor från H&M.

• 090520 1

Bubo skrev 2010-05-19 14:12:21 följande:
    Man betalar inte bara för tid när man anlitar en professionell fotograf. Man betalar för fotografens konstnärliga, kreativa och professionella förmåga. Det kostar tid, många år för att bli en professionell och duktig fotograf. Man betalar för professionellt framtagna bilder och förstoringar. Inget hemmasnickeri eller amatörlabs framkallade bilder. Det handlar om största, bästa kvalité från första kontakt till en levererad produkt och en garanti därefter. Utöver detta så ska en professionell fotograf betala skatt, moms och andra sociala avgifter. Samt att fotografen ska ha en stor och stark utrustning och även en extra som backup. Sedan kan man tycka att det kan vara mycket pengar för den som inte har några.

Mycket bra skrivet! Tänk om fler kunde tänka så :)

Svar på tråden Brigitte Grenfeldt