• hella82

Present när jag ej kan närvara på bröllopet?

Hej! Är bjuden på ett bröllop i sommar, som jag tyvärr missar pga en redan bokad resa. Brudparet önskar sig pengar till en resa i present. Ska jag som inte kommer också ge pengar? Det är en släkting som jag inte umgås med (utom på släktträffar) som gifter sig. Mina syskon ska gå på bröllopet. Ska jag ge lika mycket pengar som de ger? Vad är kutym?

brudtärna i höst
  • Svar på tråden Present när jag ej kan närvara på bröllopet?
  • Superstarfia

oj, det där är en svår fråga... kan ni inte samla alla syskon, så kan ju du kanske ge lite mindre och ge pengarna från er tillsammans?

• Greeneyes

Jag tycker inte att man behöver ge present om man inte kan gå på bröllopet. Visst, om det är ens syskon eller bästa vän eller liknande så kanske det kan vara trevligt att ge nåt, men jag personligen skulle inte förvänta mig en present om personen i fråga inte kunde komma. Desto mer om de önskar sig pengar tycker jag, men jag är å andra sidan inte så förtjust i att ge pengar som present (men det är en annan diskussion som vi inte ska ta här )...

• FramtidaFruSandberg

jag skulle aldrig förvänta mig att få en present av någon som inte kommer på bröllopet men många tycker att om man fått en inbjudan så förväntas man ge en present

• Greeneyes

FramtidaFruSandberg skrev 2010-05-11 21:40:17 följande:
    jag skulle aldrig förvänta mig att få en present av någon som inte kommer på bröllopet men många tycker att om man fått en inbjudan så förväntas man ge en present

haha, galet...  då ska jag bjuda hur många som helst och sedan kanske få lite extra presenter - låter ju supersmart

• Martinaa
    Greeneyes skrev 2010-05-11 23:12:07 följande:
      haha, galet...  då ska jag bjuda hur många som helst och sedan kanske få lite extra presenter - låter ju supersmart
    Haha, men då får du ju räkna med att det kommer några jobbarkompisar och andra släktingar som du helst inte skulle vilja ha med på festen också. Fast det kanske är smällar man kan ta, haha!
  • Uppsalabrud2010

Enligt vett och etikett så skall man ändå ge en present!

• Skuggan

Martinaa skrev 2010-05-11 23:27:31 följande:
    Haha, men då får du ju räkna med att det kommer några jobbarkompisar och andra släktingar som du helst inte skulle vilja ha med på festen också. Fast det kanske är smällar man kan ta, haha!

Men om man lägger bröllopet i Thailand eller liknande så att ingen kan komma sen bjuder in massor med bekanta och förväntar sig presenter av alla som inte kan komma?

Nä skämt å sido. Jag håller med föregående, en nära vän eller familjemedlem hade jag gett en present till ändå. Vill man ge något till någon mer avlägsen kan det ju vara fint att samla nåt litet, eller varför inte skicka ett telegram eller göra ett fint kort. Poängen är ju att man vill framföra sina gratulationer till brudparet, inte att de ska få så många presenter som möljigt. Men att på något vis uppmärksamma att man fått en inbjudan, att man tycker det är tråkigt att inte kan delta och att ändå framföra sina gratulationer det tycker jag känns som något man bör göra.

• Rufsas

Man betalar ju inte för sin närvaro på bröllopet. Jag skulle gett present ändå.

• Skuggan

Rufsas skrev 2010-05-12 08:31:46 följande:
    Man betalar ju inte för sin närvaro på bröllopet. Jag skulle gett present ändå.

Samtidigt så bjuder man inte till bröllop för att få presenter.

Jag tycker det är en fråga som man får avgöra från bröllop till bröllop utifrån den relation man har till brudparet. Men att framföra sina gratulationer på ett sätt eller ett annat, det är givet.

• ElinDaniel

Har man blivit bjuden på bröllop, men inte kan gå är det vett och etikett att iaf bidra på något sätt. Dels som tack för att man blev bjuden, men även för att man antagligen är vänner om man blir bjuden på bröllop :)

En blomsterbukett och ett fint kort, en fin chokladask, en vinflaska eller ett presentkort tycker jag personligen skulle kunna passa. Blomstercheck är lätt att skicka i ett kuvert med en lyckoönskan, om man bor långt bort.

Jag skulle bli jätteglad om de som inte kommer iaf visar sin glädje och gratulerar.

• Rufsas
    Skuggan skrev 2010-05-12 08:38:52 följande:
      Samtidigt så bjuder man inte till bröllop för att få presenter. Jag tycker det är en fråga som man får avgöra från bröllop till bröllop utifrån den relation man har till brudparet. Men att framföra sina gratulationer på ett sätt eller ett annat, det är givet.
    Jag skrev hur JAG skulle göra om jag var bjuden på någons bröllop. På mitt egna bröllop skulle jag inte förvänta mig att få bröllopspresent av de som inte kan komma. Snarare glatt överraskad.
  • Katarina Michael

Om du känner du vill ge något skicka ett blomogram.

Att inte komma och ändå ge present tycker jag inte alls man behöver ge något men man kan ju tacka för inbjudan genom att tex skicka en blomma eller liknade.

• Skuggan

Rufsas skrev 2010-05-12 08:52:12 följande:
    Jag skrev hur JAG skulle göra om jag var bjuden på någons bröllop. På mitt egna bröllop skulle jag inte förvänta mig att få bröllopspresent av de som inte kan komma. Snarare glatt överraskad.

Aha, jag uppfattade det med som ett generellt inlägg i.o.m "man" kontruktionen. Men sak samma, jag förstår vad du menar.

För egen del finns det situationer då jag hade köpt/gett en påkostad present och andra situationer då jag tyckt att ett kort/blommogram/telegram skulle vara det viktiga för att framföra mina gratulationer och samtidigt tacka för inbjudan.

• Rufsas
    Skuggan skrev 2010-05-12 08:59:41 följande:
      Aha, jag uppfattade det med som ett generellt inlägg i.o.m "man" kontruktionen. Men sak samma, jag förstår vad du menar. För egen del finns det situationer då jag hade köpt/gett en påkostad present och andra situationer då jag tyckt att ett kort/blommogram/telegram skulle vara det viktiga för att framföra mina gratulationer och samtidigt tacka för inbjudan.
    Inte alls meningen att vara otydlig. Håller med gällande att det blir olika sorters presenter beroende på hur nära man står varandra.
  • Skuggan

Rufsas skrev 2010-05-12 09:04:32 följande:
    Inte alls meningen att vara otydlig. Håller med gällande att det blir olika sorters presenter beroende på hur nära man står varandra.

• csillag

Enligt vett o etikett så ska man göra de.
    Jag skulle nog göra de,
    MEN de är inte nått jag förväntar mej av våra gäster.
    tycker lite att de e upp till var o en hur man ser på saken o hur man väljer göra.

• Martinaa

Jag skulle verkligen inte förvänta mig en present, men ett telegram skulle vara uppskattat. Det skulle räcka gott för mig! :)

Svar på tråden Present när jag ej kan närvara på bröllopet?