• Svar på tråden Aftonbladet idag
  • Sörön10

    Jag tror inte man önskar sig pengar för att man inga har, snarare för att man inte behöver fler prylar helt enkelt! 


    Så är vi! Vi har allt vi behöver och har inte plats ens för att stoppa undan välmenande men onödiga presenter.


     


    Vi har sagt att vi helst vill att folk kommer, vill de ge en gåva får de gärna ge ett bidrag till bröllopsresan. Smidigt och bra och går att göras anonymt så man inte behöver tycka att 50 spänn är skämmigt att ge, eller vad killen i artikeln nu sa! 


     


    IMHO skiter man i vad alla andra gör! =)

  • Senilia

    Jag tänker precis på samma sätt. Vi varken vill eller behöver ha mer prylar. En upplevelse är ju en perfekt gåva - så det önskar vi oss.=)

  • Alexxxi

     


    Vi önskar oss pengar för att inte få grejer som inte passar vår stil.


    Sen att dem påstår att detta kan vara så pga den ekonomiska krisen är ju fan bullshit. I andra länder är det vanligare att få pengar och inte en massa presenter.

  • Jenny Malmö

    Jag kan bara hålla med! Vi behöver inte en massa prylar, det har vi redan samlat på oss. Däremot en upplevelse, som en spektakulär bröllopsresa, skulle verkligen uppskattas! Och då är det väl bara bra att önska bidrag till denna?


    Hur tycker ni att man ska ge pengarna? Är det bäst att ge ett kontorummer som de kan sättas in på? För-/nackdelar med anonymt?

  • Superstarfia

    Vi har skrivit en önskelista för att slippa få saker vi inte vill ha.. annars kan man faktiskt byta saker som inte passar.. ;)

    Jag tycker psersonligen det är lite sniket att önska sig pengar...


  • Sebastiána

    För vår del behöver vi faktiskt en hel del grejor - jag vill byta ut en massa av min BM:s möbler etc för att hans ex valt dem och för att de är gräsligt fula (varför har man en rosa papperslampa i sovrumstaket när man är över 15?) och min BM vill också byta ut dem dels för att jag ska känna mig hemma i hans hus och dels för att de är 10-20 år gamla och slitna. Glas, karaffer, poslin osv har vi dock alldeles för många av. Vi får inte ens plats med det vi har nu.


    MEN vi önskar oss ändå inte några saker. Vi ska flyga till och från bröllopet och hur skulle vi få plats med alla saker i bagaget? Vi kommer att önska oss presentkort, tex på IKEA och MIO, och pengar. Om någon av min BM:s släktingar vill ge saker kan de ge det när vi kommer hem eftersom de bor i samma stad som vi men annars blir det ju bara bökigt.

  • Sebastiána
    Superstarfia skrev 2010-05-07 13:01:17 följande:
    Vi har skrivit en önskelista för att slippa få saker vi inte vill ha.. annars kan man faktiskt byta saker som inte passar.. ;)Jag tycker psersonligen det är lite sniket att önska sig pengar...
    Hur ska vi frakta dessa saker hem från bröllopet? Ska vi chartra ett eget plan? Vi bor i Norrland men bröllopet blir i Skåne där alla mina släktingar och vänner bor (och där jag kommer är född och uppvuxen).
  • Sebastiána
    Superstarfia skrev 2010-05-07 13:01:17 följande:
    Vi har skrivit en önskelista för att slippa få saker vi inte vill ha.. annars kan man faktiskt byta saker som inte passar.. ;)Jag tycker psersonligen det är lite sniket att önska sig pengar...
    Är det inte lika sniket att önska vissa presenter? Om ni inte vill verka snikna ska ni inte önska er något alls utan vara tacksamma för vad ni ev får (som kanske 4 brödrostar)!!!
  • Lillaria

    Ett tips om man tycker att man har för mycket men om någon vill ge en gåva så kan man skänka pengar i era namn till något av er valt välgörande ändamål. Ingen kan väl klaga på det och säga att man är sniken, då kan alla även de som inte har så mycket att ge vara med utan att känna att det inte var en för stor eller flashig present. 


  • Alexxxi

    Man får alltid eller jag oftast presenter av alla när d gäller bröllop. Tror många uppskattar att slippa leta efter "passande" present till paret.


    Jag tycker det e mer pinsamt att fråga efter kvitto för att byta.


    Inget att skämmas över att önska sig pengar. Det är bara ovanligt i Sverige och nånting nytt så många tycker det är konstigt.


    Superstarfia skrev 2010-05-07 13:01:17 följande:
    Vi har skrivit en önskelista för att slippa få saker vi inte vill ha.. annars kan man faktiskt byta saker som inte passar.. ;)Jag tycker psersonligen det är lite sniket att önska sig pengar...
  • Superstarfia

     


    Sebastiána skrev 2010-05-07 13:09:56 följande:
    Är det inte lika sniket att önska vissa presenter? Om ni inte vill verka snikna ska ni inte önska er något alls utan vara tacksamma för vad ni ev får (som kanske 4 brödrostar)!!!

    Nej, jag tycker inte att det är sniket, däremot är det sniket att bli förbannad om man får nått som inte står på listan eller får presenter även om man bara önskat sig pengar...

    Ja som tur är så vet folk att vi har 2 brödrostar redan och inte behöver fler.. :)


  • Sebastiána

    Vi kommer att skriva på vår bröllopshemsida något om att deras närvaro är present nog men om de skulle vilja ge oss presenter ändå uppskattar vi det som inte är så skrymmande eftersom vi flyger hem. Vi ska också tipsa om presenter vi skulle uppskatta som t.ex presentkort på IKEA, biocheck osv.

  • Lyckliga013bruden

    Vi önskade oss ingenting till en början, utan sa att vi ville att gästerna skulle dyka upp glada och ha roligt på vårt bröllop!


    Men de gav sig inte utan tjatade och tjatade, och kom med kommentarer i sitl med att "ja men OM man nu vill ge något, vad ska man då ge?" Så då gav vi de kontonummer och sa att ett bidrag till bröllopsresan skulle uppskattas, men att det absolut inte är nödvändigt. Vill de inte ge pengar så kan de ju chansa och köpa något annat. Varför ska man krångla till det?(att tycka att önska sig vissa saker är sniket, att man måste ge en gåva som är värd lika mycket som de gav oss etc)


     


     


    Jag tycker Aftonbladet fick det att låta som alla vi brudpar som önskar oss pengar är snåla egoister. Men så är ju inte fallet många gånger, och jag tycker inte det är fel att önska sig pengar. Jag lever i tron att gästerna ger en gåva för att de vill och de har råd med och att de tar önskelistor som förslag och inte som en inköpslista.

  • Pärlis

    Vi har också det mesta redan och verkligen inte plats för mer grejor =P
    När t.ex. mina mor och farföräldrar frågade vad vi önskar oss, så sa vi att vi inte riktigt visste. Då kom de själva med pengar som förslag. Särskilt för mina farföräldrar som är gamla så är det enklast för dem att ge pengar. Så inte de behöver ge sig ut och shoppa.
    Sen tror jag att många förstår att man gärna önskar sig pengar...så att man kan köpa det man verkligen vill ha, eller ha pengar till att shoppa på resan eller nåt.

  • Korallbruden

    Vi har flyttat ca 3 hem till en villa och hitta 21 ungsfastaformar när vi började räkna...3 serviser, 4 kaffeserviser... vi kommer defenitivt att säga hjälp till en bröllopsresa och förklara om de ungsfasta formarna


    Vår stora dag =3 juli 2010
Svar på tråden Aftonbladet idag