• Grodfrun

Bröllopsfotografering

Hej!

Jag ska forsoka gora en 'long story short'. Vi gifter oss i September och har hittat en fotograf som jag tror kommer bli perfekt.

Men, nar vi letade efter en brollopsfotograf slogs jag av hur 'daliga' manga professionella brollopsfotografer ar, jag bladdrade igenom deras foton och tankte 'men nej, den har hade jag andrat kompositionen pa, men nej, denna ar ju suddig men pa fel sett (ie inte artistiskt vilket fotografen nog tankt), men nej denna bilden ar ju platt (typiskt nar man tar gruppfoto), men nej men nej.. Typ.
    Jag ar inte skitbra pa att ta foton, jag har ingen utbildning inom fotografering, men jag har oga for vad som ar en 'bild'. Ett otranat ogat, men andock! Och jag vet hur mi kamera fungerar ;)

Borde jag utoka min hobby, borde jag plata lite fler brollop, och forsoka mig pa att fa in en fot?

HUR gor man det isafall? Jag har som  sagt ett par brollop i bagaget men vad ar kotym? Soka assistentjanst? Soka fler uppdrag och forsoka skapa sig en kundkrets direkt?

• Svar på tråden Bröllopsfotografering
  • 090520 1

Det går inte att leta dåliga fotografer och anse att man fotar bättre och sedan bara bli bröllopsfotograf :)

Först måste man kunna fota vara en fotograf, alltså ha plåtat  i studio, ute, inne, kyrka alla konstiga miljöer, det är inte samma sak att sätta ljus helt själv och sedan lita på solen.

Veta hur man ska hantera saker, som regn, tidspress kunderna kommer "alltid" sent ofta blir det inte som planerat och man måste hålla sig lugn för att hålla paret lugn = bra bröllopsbilder, man måste kunna prestera på kort tid.

Om du gillar att fota för det första vad har du för utrustning? jag vet att den inte är viktigast men man måste fortfarande kunna prestera bra tekniska bilder, man behöver en BRA systemkamera, hantera det manuella läget, ha lite olika objektiv vidvinkel är bra speciellt i kyrkan, tele också bra i kyrkan för att få med detaljer, ett fast objektiv med stor bländaröppning, (1,4).

Sånt kostar.... en bröllopsfotografs väska innehåller MYCKET Exempel:

* Duglig kamera (ny runt 25 000 beg runt 10 - 15 000)
    * BRA objektiv inga kitobjektiv  nu är jag mest hemma på canon så vi tar de i exempel.
    * 70-200 optik canons egna 8000-25 000 med IS
    * Vidvinkel 16-35 eller 17 - 40 men L optik. 9000 - 17 000
    * 24-70 alltid användbar och ljuskänslig zoom. 11 000
    * 50 mm eller 85 1,2 6000-18000
    * Blixt 580EX eller 430 EX 3500-6000
    * reflexskärm 500:-
    * ALLTID FOTA MED RAW

Det är användbart okej man behöver inte ALLT men det jag menar är att man måste ha en bra grund man klarar sig inte med bara normaloptik, en vigsel går snabbt och man måste veta vinklar, och ljus hur man ställer in kameran. hur bruskänslig kameran är vid höga ISO.

Man måste ha en backup vid ösregn t.ex.

Bröllop är svårare än vad man tror och det är mycket på spel för att det är ingen fotografering man kan göra om därför gäller det att veta vad kunderna vill ha så man kan möta deras förväntningar.

Man måste ha goda kunskaper i photoshop och fotografera i RAW.

man får räkna med timmar framför datan o redigera alla bilderna det tar flera dagar.

Jag vill inte krossa dina drömmar på nåt sätt men du kan inte jämföra dig med de oseriösa bröllopsfotograferna och tro att du själv kan bli bröllopsfotograf på en dag du ska kolla de BÄSTA få inspiration, lära dig mer om foto i allmänhet.

• 20100109

Shit, där hade man tid att svara =)
    Skulle vilja lägga med ett macroobjektiv till väskan.

Annars var det med utrustning du beskrev =)
    Fast ett 28-300 L IS och fler än en blixt med pocketwizards

• LyckligJ

såklart du ska utöka din hobby! du behöver ju inte gå direkt och börja fota bröllop vilket känns som ett ganska stort steg. Kanske bara börja fota fester och andra tillställningar samtidigt som du går några kvällskurser i foto?!

Lycka till!

• MKF

En till viktig sak är backupkamera. Man kan inte ta på sig hela ansvaret att fota något som aldrig kan återskapas och bara ha en kamera som kan gå sönder vid precis fel tillfälle.

• 090520 1

Nej tänk inte på en backup kamera det första du gör HA råd med EN kamera ärligt talat har inte hört talas om en bröllopsfotograf vars kamera pajat just den dagen omdet händer har man oftast ett fotonätverk, om en kamera (endast hus) kostar runt 25 000 ska man då vänta tills man har råd med två st?

nej ingen bra idé!

Men som sagt foto betalar sig inte i första taget och de flesta tror att det är dölätt o fota bröllop tills dom står där i ösregnet utan plan B, eller med solen rakt upp på himlen med hårda skuggor och en  vit klänning som LYSER och som grädden på allt ett brudpar som kisar, man måste veta hur man löser sånna situationer det är ett stort ansvar som bröllopsfotograf.

Och de som tror de betalar en bröllopsfotograf per timme har fel, man kan boka fotograferingen i en timme visst det ger exempel ca 24 timmars redigering på det + tid att beställa album, kopior och allt annat en fotograf gör så 25 timmars jobb minst för det minsta paketet tänk på det ni som tycker 3000 per timme är dyrt :) 3000 för 25 timmar blir vilken timlön då? + att man har mycket dyr utrustning :)

• 090520 1

Vad ska man med ett macro till?
    det är inte direkt dödsnödvändigt :)

Svar på tråden Bröllopsfotografering