• Tessthemess

    Måste man bjuda tonårssyskons respektive?

    En fråga...

    Har några tonårssystrar. De flesta av dom är singlar just nu men om dom skulle träffa några pojkvänner hur gör man då? Vi pratar om 16-19 åriga tjejer här. Inte måste jag väl bjuda in eventuella nya pojkvänner då väl? Vad tycker ni? Vi har inte ens satt något datum för bröllopet ännu då en stor flytt kommer emellan så allt kan ju hända från nu tills dess. Hur hade ni gjort om ni hade tonårssystrar som var i en ny relation när det var dags att planera gästlistan?

  • Svar på tråden Måste man bjuda tonårssyskons respektive?
  • Mumin1

    Vi har som regel att de ska bo ihop eller ha varit ett särbo-par lång tid. Det löste alla våra funderingar och vi har inte fått några sura kommentarer på det. De respektive känner ingen på bröllopet, så det är väl inte så kul för dem att gå ändå.

  • Tessthemess

     


    Mumin1 skrev 2010-05-02 17:29:00 följande:
    Vi har som regel att de ska bo ihop eller ha varit ett särbo-par lång tid. Det löste alla våra funderingar och vi har inte fått några sura kommentarer på det. De respektive känner ingen på bröllopet, så det är väl inte så kul för dem att gå ändå.

    Det är lite så jag resonerar också.. skulle verkligen en tonårskille som vi knappt känner vilja komma på ett bröllop en lördag? Tveksamt! :)

  • Lyckliga013bruden

    Vi bjöd allas respektive rakt över, vi hade iof bara två tonåringar som tackade nej iaf =)


    Vi kände att gästerna kan få göra bedömningen om deras respektive(ung gammal sambo särbo) ska följa med.

  • Moirie

    Ta det om det kommer. Vem vet kanske är det supertrevliga killar som ni verkligen vill ha med?


    Man måste inte bjuda någon. Om ni har som generell regel att minimum är visst tid som par eller åtminstone sambos så bör ni vara konsekventa rakt över, tycker jag, och inte bara exkludera systrarnas nya pojkvänner. Om något tycker jag man kan vara lite extra generös när det gäller nära släktingar eftersom man inte vet om den där nye killen kommer vara pappa till era barns kusiner om några år .


    Men har man aldrig ens träffat personerna i fråga tycker jag inte ert bröllop behöver vara det första tillfället.


     

  • AlaM

    Man måste aldrig bjuda någon men om det skulle göra din syster glad kanske det kan vara värt ändå :P Om inte annat för att det oftast är lite ensamt på bröllop som äldre tonåring. Sen är det alltid roligt att bli tagen på allvar :)

  • Tessthemess

     


    AlaM skrev 2010-05-02 20:49:46 följande:
    Man måste aldrig bjuda någon men om det skulle göra din syster glad kanske det kan vara värt ändå :P Om inte annat för att det oftast är lite ensamt på bröllop som äldre tonåring. Sen är det alltid roligt att bli tagen på allvar :)

    Hade vi inte haft så många tonåringar i släkten så hade jag nog bjudit med en eventuell partner. Men nu är dom en hel del tonåringar (både systrar och kusiner och nu är det tyvärr så många att jag nästan blir orolig att dom hinner skaffa pojkvänner. Det skulle öka gästlistan med rätt många. Men jag får tänka så här att om det nu är någon av tjejerna som blir helt och fullständigt kär i sin partner, och vi har träffat honom och allt... ja då får man väl försöka fixa in honom också! :)

  • Lyckliga013bruden

    Enligt vett&etiketten så har de pojkvänner när inbjudan går ut så är de medräknade. Om det är så att respektive får följa med.  Så om en av tonårstjejerna är tillsammans med en Andreas när inbjudan går ut och han får följa med, och sen byter till pojkvän till en Bertil så får han inte följa med, trots att det är samma gästantal mm. om man ska gå efter  vett&etikett böcker.  Ni får fundera på hur geneösa ni ska vara, har ni plats för alla, går ekonomin ihop med alla ev pojkvänner mm

  • Augustivigsel

    Som de flesta säger så finns det inga måsten, men personligen skulle jag absolut bjuda med dem! Vi har plockat med alla kusiners och vänners respektive med ett undantag, en kompis vars förhållande är helt nytt. Där har vi ställt inbjudan till henne, men sagt att han också är välkommen om hon vill det. Som tonårssyster tycker man säkert att det är trist att inte få ta med sin pojkvän.

  • Tessthemess

     


    Augustivigsel skrev 2010-05-03 10:37:33 följande:
    Som de flesta säger så finns det inga måsten, men personligen skulle jag absolut bjuda med dem! Vi har plockat med alla kusiners och vänners respektive med ett undantag, en kompis vars förhållande är helt nytt. Där har vi ställt inbjudan till henne, men sagt att han också är välkommen om hon vill det. Som tonårssyster tycker man säkert att det är trist att inte få ta med sin pojkvän.

    Man får ta det om det blir aktuellt. Är förhållandet alldeles nytt och lite "svävande" (som det lätt kan bli när man är tonåring) så kanske jag inte bjuder just killen. Men är det seriöst och allt det där så är det givetvis en annan femma... :)

    Ah bless! Egentligen skall jag väl inte fundera så mycket på det. Var mest en tanke som slog mig att "hur gör jag om vi helt plötsligt har en massa nya killar med i familjen". Gästlistan skall ju skalas ner en hel del och utan att låta hemsk eller elak så finns det givetvis vänner som jag kanske hellre skulle ha med än småsystrars eventuella pojkvänner... ;)

  • Puchiko

    vi kommer låta gästerna själv avgöra om de vill ha med sina respektive

  • 20th century fox

    jag blev bjuden på min pojkvänns bröllop när jag var 18 år. Då hade vi varit tillsammans 2 månader. Jag förväntade mig inte alls att bli bjuden men blev superglad!
    Sen blev det så att vi höll ihop och gifte oss själva så jag är kvar i släkten, och känner mig jättetacksam och glad att jag blev välkomnad så tidigt i familjen!
    Detta är min erfarenhet som jag ville dela med mig av, men egentligen tycker jag inte man måste bjuda respektive som är så nya, men jag är superglad att min svägerska tänkte annorlunda!

  • 20th century fox
    20th century fox skrev 2010-05-04 10:57:51 följande:
    jag blev bjuden på min pojkvänns bröllop när jag var 18 år. Då hade vi varit tillsammans 2 månader. Jag förväntade mig inte alls att bli bjuden men blev superglad!Sen blev det så att vi höll ihop och gifte oss själva så jag är kvar i släkten, och känner mig jättetacksam och glad att jag blev välkomnad så tidigt i familjen!Detta är min erfarenhet som jag ville dela med mig av, men egentligen tycker jag inte man måste bjuda respektive som är så nya, men jag är superglad att min svägerska tänkte annorlunda!
    ha ha...alltså inte min pojkväns bröllop....min pojkväns SYSTERS bröllop....skrivfel sorry!
  • Pyttsan

    Klart att ni inte måste! Om pojkvännen är offciell och ni har träffat honom då inbjudningarna går ut, hade jag bjudit. Syskonens respektive, dock inte alla kusin-tonåringars. Om de inte är förlovade eller sambos och "stabila" par.


    Jag gick på alla bröllop ensam förra året. Blev tillsammans med min kille feb-mars och det var väl ungefär då folk bjöd som skulle gifta sig juni-juli. Ingen bjöd honom och jag tyckte inte det kändes konstigt. Trist att gå utan honom, särskilt i slutet av sommaren då vi flyttade ihop, men inget fel från brudparets sida! Skulle göra likadant själv. Särskilt om man inte ens träffat den nye. 

Svar på tråden Måste man bjuda tonårssyskons respektive?