• neige

    "Intvingad i kyrkan?"

    Har sett flera inlägg där folk kommenterat att de som brudpar går in sist, efter tärna och marskalk för att ingen ska "tvinga" in dem i kyrkan, utan de gifter sig av egen fri vilja.

    What's that all about? Har aldrig hört att någon tradition skulle "tvinga" in brudparet och förstår inte vad denna föreställning kommer ifrån. I svensk tradition så går ju brudparet in före brudföljet, dvs täna och marskalk. Men att följet skulle vara någon slags "pådrivare" känns lite befängt och utan historisk eller traditionell förankring. Snarare är väl brudföljet till för att stödja brudparet, och anledningen till att de går bakom är att det är brudparet som ska vara i fokus? 

  • Svar på tråden "Intvingad i kyrkan?"
  • Svanboet

    Jag har sett båda varianeterna... faktiskt. Att brudparet går före eller efter vill säga, inte att de tvingas in i kyrkan lagomt till vigseln

  • Martinaa
    Superstarfia skrev 2010-04-28 18:14:25 följande:
    enligt svensk tradition går näbbet före, sen brudpar sist tärna och marskalk..
    Ja så har jag alltid sett det. Och det som TS skriver var ju helt befängt, haha. Har jag aldrig hört talas om.
  • Aleta

    Nej, det har jag heller aldrig hört, den enda gången som det känns som man tänger på tvingad är ju vid brudöverlämning!

  • Elin88

    Det låter ju jättelöjligt, vem skulle känna sig intvingad i kyrkan av de som man har valt att bjuda med...

  • Soldemor

    Jag har haft båda varianter, fokus´kan ligga på brudparet oavsett om tärna/marskalk går före eller efter, bara det blir en liten lucka mellan dem och paret.

  • neige

    Ett exempel för att förtydliga vad jag menar:

    Senilia skrev såhär i tråden "vem går in först"

    "Vi ska göra så här
    först går marskalkarna in från sidan och min blivande går in efter dem. sen kommer mina tärnor in från "huvudingången" och sist jag. På det sättet visar vi att ingen tvingar in oss i kyrkan, vi är sist in från respektive sida och går in utan tvång, utan måsten och enbart av kärlek till varandra..=)
    Så tänker vi..=) "

    Jag undrar helt enkelt varifrån idén om att bli "tvingad" kommer?

  • Mimsa

    What? Har aldrig hört talas om det här med "tvång" och förstår inte tanken alls.

  • lydice

    Oj, som sagt. Att brudparet går in först är väl inte alls konstigt. Aldrig heller hört om tvång! Allt vanligare är att bara brudparet går in utan marskalk och tärna. Brudnäbben om man har är ju ofta yngre eller en dotter till brudparet och hon går ju ofta först då...

  • Superstarfia

     


    lydice skrev 2010-04-29 11:01:49 följande:
    Oj, som sagt. Att brudparet går in först är väl inte alls konstigt. Aldrig heller hört om tvång! Allt vanligare är att bara brudparet går in utan marskalk och tärna. Brudnäbben om man har är ju ofta yngre eller en dotter till brudparet och hon går ju ofta först då...

    näbben kan lika gärna vara en pojke.. :) Ordet näbb har inget med kön att göra.. :)


  • Aleta
    neige skrev 2010-04-29 10:33:03 följande:
    Ett exempel för att förtydliga vad jag menar:Senilia skrev såhär i tråden "vem går in först""Vi ska göra så härförst går marskalkarna in från sidan och min blivande går in efter dem. sen kommer mina tärnor in från "huvudingången" och sist jag. På det sättet visar vi att ingen tvingar in oss i kyrkan, vi är sist in från respektive sida och går in utan tvång, utan måsten och enbart av kärlek till varandra..=)Så tänker vi..=) "Jag undrar helt enkelt varifrån idén om att bli "tvingad" kommer?
    Det är nog bara ett eget påhitt från Senilia skulle jag tro. Kanske för att motivera varför de bryter mot den vanliga traditionen?
  • Senilia

    Hmm, vad konstigt det blev.. Haha..


    Jag menar inte att det finns en bakrund av tvång i vårt samhälle (även om det faktiskt är så) utan mer att vi tycker det är fint att gå in sist - själva - för att visa att vi vekligen vill vara där... Utan någon som kan "övertala" oss om vi skulle få kalla fötter precis där och då (nu har vi varit tillsammans i 10 år så jag tror ju inte det kommer hända)...


    Var inte meningen att göra ngn upprörd eller så - jag svarade bara på en fråga...=)


     


     

  • Dejli

    Man gör ju som man vill :) Men om man gör något "okonventionellt" så kommer förmodligen folk att fundera mer på innebörden än om man gör som alla andra...

  • Aleta
    Senilia skrev 2010-05-01 10:16:47 följande:
    Hmm, vad konstigt det blev.. Haha.. Jag menar inte att det finns en bakrund av tvång i vårt samhälle (även om det faktiskt är så) utan mer att vi tycker det är fint att gå in sist - själva - för att visa att vi vekligen vill vara där... Utan någon som kan "övertala" oss om vi skulle få kalla fötter precis där och då (nu har vi varit tillsammans i 10 år så jag tror ju inte det kommer hända)... Var inte meningen att göra ngn upprörd eller så - jag svarade bara på en fråga...=)    
    Det finns ingen bakgrund av tvång. Sverige har ju en nästan unik tradition om man ser till resten av världen där kvinnorna har lämnats över som handelsvaror i alla tider.

    Här har det varit viktigt att visa att båda går in i äktenskapet av egen fri vilja. 

Svar på tråden "Intvingad i kyrkan?"