• hjärtatmitt

Förlovning, för snart eller alldeles lagomt:)?

Hejsan

jag och min pojkvän har varit tillsammans i 2 år om några månader. Har tidigare haft lite seriösa förhållanden men ingenting som det här. vi har varit med om så mkt mer än vad jag varit med om under hela mitt liv att det är nästan lite överrumplande. :P

har haft uppehåll p.g.a. missförstånd och behov av betänketid men är nu kärare än någonsin och jag kommer ihåg den dagen jag träffade honom som en av de bästa dagarna i mitt liv. Våra kompisar säger det någon gång emellanåt att vi är menade för varandra. vi passar inte ihop med någon annan.

Nu till frågan. jag är snart 19 år gammal och hjärtat är 23 år. jag har varit mestadels av tiden i hans 1:a och 2:a lägenhet men nu har vi lämnat lägenheterna bakom oss och jag bor nu på heltid med hjärtat i vårat hus sen sex månader tillbaka. Jag känner mig fullt redo att förlova mig och han ville förlova sig med mig min förra födelsedag men jag tyckte det var för tidigt. nu har det ändrats men vill ändå rådfråga lite innan..

Så vad tycker ni?

• Svar på tråden Förlovning, för snart eller alldeles lagomt:)?
  • SAAK

Hej

Visst är ni båda väldigt unga, men ni har ändå varit tillsammans i 2 år och ni älskar varandra. Att ni har haft uppehåll eller problem i ert förhållande är inget konstigt i dagens samhälle. Om man pratar med en äldre generation kanske de säger att "nej man ska inte ha sådana problem när man inte ens hunnit gifta sig...." men det har egnetligen inget med saken att göra. Skillnaden är att förr gifte man sig väldigt snabbt, samboförhållande existerade inte och man hade inte lika intim relation som man har idag. Idag går man igenom alla faser som gifta par gjorde förr i tiden innan man har hunnit gifta sig. Alltså det jag vill komma fram till är att i dag går man igenom hela "lära känna varandra ut o in" stadiet innan man är gift och det är ofta det stadiet som skapar problem i realtion, för då är man då individer med olika bakgrunder som inte hunnit bli ett. Idag hinner vi igenom detta stadie innan giftermål, vilket enligt min teori innebär att om man förr i tiden var tok kära och hade ett underbart förhållande fri från problem innan man gifte sig, förr, är det idag omvänt. Idag börjar man med problem som sedan avtar.
    Jag och min fästman har varit tillsammans i 2,5 år vi förlovade oss den 20 mars. Jag är 28 o han är 34. Vi skulle förlova oss förra året i februari men på grund av problem slutade det med att vi tog ett uppehåll i 3 månader. Efter det har vi varje dag tagit ett steg närmare varandra och nu är vi förlovade.

Att vara för ung kan ha både för och nackdelar. Ju yngre man är dessto osäkrare är ens framtid, man vet kanske inte helt och hållet vem man är och vart man är påväg och på jakte att hitta sig själv så är risken stor att man växer ifrån varandra. Det finns en annan risk också, den att om man binder sig i för unga år, kanske man avstår från mycket som livet annars hade att erbjuda och som man endag kanske ångrar och detta kan skapa spänning i förhållandet då man kanske skyller på förhållandet.

Men för att vända på det finns det många nackdelar med att binda sig i äldre dagar. Ju äldre man blir dessto sjävlständigare blir man ofta, har man bara sig själv att tänka på och livet begränsas bara efter ens egna villkor. Sedan när man hittar den rätte och vill slå sig till ro är man för kräsen, krävande och okompromissbar. Man tänker mer med hjärnan än hjärtat, det gör man inte när man är ung.

Ni ska ju inte gifta er just nu, så en förlovning är det absolut inget fel på. Min bror och hans fru har varit kära sedan de var 12/13 år dem gifte sig när de var 24/25 år och har det bra. Allt kan hända, det viktigaste är känslorna (men man ska vara rationell också).

Hoppas det hjälper något.  Tänk bara så här, när du ställer frågan till dig själv vad är det första svaret som poppar upp i din hjärna?

Lycka till

• Eriane

Hur tänker ni på förlovningen? Om ni är tratitionalister som tycker att ni ska gifta er inom ett år efter förlovningen tycker jag att ni kan vänta något år till. Kärleken försvinner ju inte någonstans om den är äkta. Om det därrimot inte spelar någon roll om ni gifter er om ett, två, tre år så gör slag i saken

Ni har bott ihop i ca 6 mån då är allt fortfarande nytt och det är ofta när man bor ihop på allvar många problem visar sig. Jag kan personligen tycka att ni borde vänta ett halvår till i alla fall. Sen är det ju upp till er ibland vet man bara att det funkar för att man är så välsynkade.

Hade en kompis för ca 6-7 år sedan, vi har ingen kontakt längre men jag får uppdateringar i hennes liv då och då via gemensamma bekanta. Hon och hennes kille träffades, två månader senare hade dom köpt lägenhet ihop ca ett år efter det var dom gifta. Dom är fortfarande lyckligt gifta idag och bråkar nästan ingenting...ibland vet man bara. Viss kärlek mognar fram och viss är som ett slag av en stekpanna i huvudet

• bobods

Jag och min m2b förlovade oss när vi känt varandra i 8 månader, jag var 18 år och han var 25. Nu står vi här, fem år senare, och planerar bröllop för fullt. Har inte ångrat mig en dag! Känns det rätt så är det rätt! 

Håller dock med ovanstående att ni måste tänka igenom av vilken anledning ni förlovar er. Är det för att gifta sig inom ett år är det möjligt att det är lite tidigt. Men förlovar ni er som en symbol för er kärlek och att ni vill leva tillsammans kan det väl inte vara fel!

• Niini

Varken ålder eller hur länge man har varit tillsammans tycker jag är relevant! Och ingen annan än ni själva kan svara på om det är för tidigt eller inte. Sitt ner o fundera i lugn o ro istället :)

• Niini

Men som många redan säger.. tänkte ni bröllop enligt tradition efter 1 år så är mitt råd att vänta. Som sambon börjar man gå varann på nerverna först efter ca 2 år dessutom ;)

• Superstarfia

vi förlovade oss efter 1,5 år och kommer gifta oss efter 2,5 år.. jag tycker inte det spelar någon roll hur länge man varit hop, man ska gå efter sitt hjärta...
    mellan oss skiljer det 14 år.. jag är 23..

www.drombrollop.webblogg.se Hela Sundsvall firar vår dag, eller?
  • Tokstolla

=), Vi förlovade oss efter några månader. Vi har nu varit ihop i över 4 år. Har en underbar liten 5 månaders bebis (väldigt välplanerad sådan) och ser fram emot giftermål på Mallis nästa sommar! =)

• hernameispekka

Absolut inte tidigt. Vi hade varit tillsammans i 1 år och 4 månare och var 17 år. Gör det som känns rätt för dig!

• knyttan

Vi förlovade oss sex månader på dagen efter vår första dejt... fast nu har vi iofs varit förlovade i snart två år också, och precis nu bestämt att vi ska gifta oss.

Jag tycker nog som de flesta andra redan har sagt, att förlova er kan ni göra på en gång! Fast att gifta sig är ändå ett ganska stort steg så då är det kanske bra att man har bott ihop ett bra tag så att man verkligen vet... att man inte blir precis galen på hans smutsiga strumpor i hallen eller att han snarkar, haha!

Att man har problem i ett förhållande är egentligen inget som hindrar, det har alla, frågan är om man kan reda ut problemen eller inte... och om man inte kan, om man kan lära sig leva med dem... Alltså om summan av det dåliga är mindre än det underbara!

• BlivandeFruPettersson

Niini skrev 2010-04-28 12:28:51 följande:
    Men som många redan säger.. tänkte ni bröllop enligt tradition efter 1 år så är mitt råd att vänta. Som sambon börjar man gå varann på nerverna först efter ca 2 år dessutom ;)

Då borde det börja gå utför för mig och blivande maken vilken dag som helst här då... (förlåt, kunde bara inte hålla mig {#lang_emotions_wink}).

Jag säger såhär, kör på om det känns rätt för er, alla varianter funkar ju. Om man är 19 som du eller snart 28 som mig spelar mindre roll, när man vet att det är rätt så vet man. Vi har varit sambos sen dag ett av förhållandet, förlovade oss på ettårsdagen i april -09 och gifter oss om lite drygt två månader.

• Zeka

hjärtatmitt skrev 2010-04-28 00:06:33 följande:
    Hejsan jag och min pojkvän har varit tillsammans i 2 år om några månader. Har tidigare haft lite seriösa förhållanden men ingenting som det här. vi har varit med om så mkt mer än vad jag varit med om under hela mitt liv att det är nästan lite överrumplande. :P har haft uppehåll p.g.a. missförstånd och behov av betänketid men är nu kärare än någonsin och jag kommer ihåg den dagen jag träffade honom som en av de bästa dagarna i mitt liv. Våra kompisar säger det någon gång emellanåt att vi är menade för varandra. vi passar inte ihop med någon annan. Nu till frågan. jag är snart 19 år gammal och hjärtat är 23 år. jag har varit mestadels av tiden i hans 1:a och 2:a lägenhet men nu har vi lämnat lägenheterna bakom oss och jag bor nu på heltid med hjärtat i vårat hus sen sex månader tillbaka. Jag känner mig fullt redo att förlova mig och han ville förlova sig med mig min förra födelsedag men jag tyckte det var för tidigt. nu har det ändrats men vill ändå rådfråga lite innan.. Så vad tycker ni?

Det e väl inte för tidigt, man ska gå på vad man själv känner, inte vad andra tycker. :) Men det e vad jag anser.

Jag e förlovad sen 1/1-2010 med min sambo o blivande man. Vi hade varit ihop i lite över 1 år när vi förlovade oss, åh vi blev gravida tidigt i vårat förhållande med, så nu har vi en gemensam son på 6 månader.
    Vi har båda långa fasta förhållande bakom oss, vi vet vad vi vill nu o det e med varandra vi vill leva med resten av livet. (Vi e över 30 & 40 strecket)

Gör som DU/NI känner, det e då allt blir bäst, anser jag! Lycka till...

• förlovadflicka

Jag är 18 och nyförlovad men min älskling som är 25... Sånt är så olika, jag har alltid umgåtts med vuxna och folk i hans ålder och alltid varit van att ta hand om mig själv. låter väl dumt men jag är mognare än de flesta i min ålder. Tjejerna i min klass skulle nog inte vara mogna för det... Är du mogen nog så go for it!

• förlovadflicka

Bobods: Alltid skönt att läsa om andra med åldersskillnad, förstår inte folk som tror att man faktiskt märker av den, då skulle man ju inte hållit fast vid varandra om det var så farligt... men det är ju så klart individuellt också :)

• empa83

vi gifte oss efter 7 mån! vårat förhållande började som det kan göra ibland, ja ni vet, när man bara inte vill sova ensam;) han fick väl kännslor för mig långt innan jag fick det för honom. vi flyttade ihop efter 1 månads förhållande, vi hade träffats i ett år för annan aktivitet vid det laget. Vi har kännt varandra i 5 år, jobbade ihop. Vi är iofs 27 resp 29 men tiden man varit tillsamman spelar ingen roll.

Tycker du/ni att det är lagom i tid så är det det!

• Lyckomia

Jag träffade min m2b när jag var 18 år och det var min första pojkvän. Vi var tillsammans ett år och sen hade vi ett upphåll pga div trassel men hittade tillbaka till varandra igen efter ett år. Nu är jag 26 och vi ska gifta oss och skaffa barn. Så givetvis kan man hitta rätt i unga år!

Jag resonerar som så att jag aldrig skulle förlova mig om jag inte tänkte gifta mig med samma man. Det behöver inte vara efter ett år men jag ser förlovningen som ett bevis som att man ska gifta sig och leva resten av livet med varandra. Jag är allergisk mot folk som förlovar sig hit och dit och sen gör slut.

Ifall allt känns helt rätt och att ni kan se er leva tillsammans resten av livet ser jag inga problem med att ni förlovar er. Lycka till med beslutet!

• Jvö

Jag och min sambo förlovade oss när vi hade varit tillsammans i 1½ år jag var då 20 år och han var 24 år, Vilket är 1½ år sedan och nu ska vi gifta oss om mindre än två månader. Så jag säger känns det rätt så kör på!

• 123ost

Känns det rätt så är det bara att köra!

Jag och min sambo har varit tillsammans i 4 år den sista juni och då ska vi förlova oss. Vi är inte heller så gamla, jag är 20 och han är 23. Vad våran omgvining kommer tycka om det skiter jag fullständigt i, jag vet att många kommer ha sina spydiga kommentarer. Men jag vet att dem bara är väldigt avundsjuka för att vi hittat varandra i tidig ålder och fortfarande håller ihop. Det är tyvärr många i våran närhet som liksom väntar/väntat på att det ska ta slut mellan oss, bara för att vi alltid sagt åt dem att det inte kommer göra det!

Vi vill helst följa traditionen, att gifta oss inom ett år. Men när ekonomin tillåter blir det bröllop. Mest troligt dröjer det mer än 1 år, men det gör inte så mycket för vi har börjat med bebisverkstad redan och hoppas på ett + snart.

Lycka till!

• hjärtat74

Min lillasyster o hennes kille var 19 år när dem gifte sig:) o dem har 2 barn o är jättelyckliga:)Dem fyller 30 i år.

Jag tror ej det har nåt med åldern att göra.jag e 6 år äldre o jag e mycket barnsligare än henne o var redo att gifta mig först när jag var 34 år:)

så jag önskar er all lycka!!!GO FOR IT!!

• mattiasFästmö

Jag och min m2b förlovade oss i augusti -08 och planen då var att gifta oss inom ett år, jag var då 18 och jag och min m2b hade bott ihop i ett och ett halvt år cirka. Tyvärr blev det inget bröllop då pga ekonomin, men nu ska vi gifta oss i oktober! Vi har bott ihop i över tre år och bott ihop nästan lika länge (vi kommer gifta oss ungefär en vecka innan vår 4årsdag). Och jag är 20 och min m2b är 21. Så absolut! Klart ni ska förlova er om det känns rätt

Svar på tråden Förlovning, för snart eller alldeles lagomt:)?