Hej
Visst är ni båda väldigt unga, men ni har ändå varit tillsammans i 2 år och ni älskar varandra. Att ni har haft uppehåll eller problem i ert förhållande är inget konstigt i dagens samhälle. Om man pratar med en äldre generation kanske de säger att "nej man ska inte ha sådana problem när man inte ens hunnit gifta sig...." men det har egnetligen inget med saken att göra. Skillnaden är att förr gifte man sig väldigt snabbt, samboförhållande existerade inte och man hade inte lika intim relation som man har idag. Idag går man igenom alla faser som gifta par gjorde förr i tiden innan man har hunnit gifta sig. Alltså det jag vill komma fram till är att i dag går man igenom hela "lära känna varandra ut o in" stadiet innan man är gift och det är ofta det stadiet som skapar problem i realtion, för då är man då individer med olika bakgrunder som inte hunnit bli ett. Idag hinner vi igenom detta stadie innan giftermål, vilket enligt min teori innebär att om man förr i tiden var tok kära och hade ett underbart förhållande fri från problem innan man gifte sig, förr, är det idag omvänt. Idag börjar man med problem som sedan avtar.
Jag och min fästman har varit tillsammans i 2,5 år vi förlovade oss den 20 mars. Jag är 28 o han är 34. Vi skulle förlova oss förra året i februari men på grund av problem slutade det med att vi tog ett uppehåll i 3 månader. Efter det har vi varje dag tagit ett steg närmare varandra och nu är vi förlovade.
Att vara för ung kan ha både för och nackdelar. Ju yngre man är dessto osäkrare är ens framtid, man vet kanske inte helt och hållet vem man är och vart man är påväg och på jakte att hitta sig själv så är risken stor att man växer ifrån varandra. Det finns en annan risk också, den att om man binder sig i för unga år, kanske man avstår från mycket som livet annars hade att erbjuda och som man endag kanske ångrar och detta kan skapa spänning i förhållandet då man kanske skyller på förhållandet.
Men för att vända på det finns det många nackdelar med att binda sig i äldre dagar. Ju äldre man blir dessto sjävlständigare blir man ofta, har man bara sig själv att tänka på och livet begränsas bara efter ens egna villkor. Sedan när man hittar den rätte och vill slå sig till ro är man för kräsen, krävande och okompromissbar. Man tänker mer med hjärnan än hjärtat, det gör man inte när man är ung.
Ni ska ju inte gifta er just nu, så en förlovning är det absolut inget fel på. Min bror och hans fru har varit kära sedan de var 12/13 år dem gifte sig när de var 24/25 år och har det bra. Allt kan hända, det viktigaste är känslorna (men man ska vara rationell också).
Hoppas det hjälper något. Tänk bara så här, när du ställer frågan till dig själv vad är det första svaret som poppar upp i din hjärna?
Lycka till