Vad kalla en manlig tärna??
Japp, jag tänkte be mina bästa kompis att vara tärna. Min bästa kompis är kille. Vad ska man kalla honom i programmet? Tärne? Brudens marskalk?
Förslag?
Japp, jag tänkte be mina bästa kompis att vara tärna. Min bästa kompis är kille. Vad ska man kalla honom i programmet? Tärne? Brudens marskalk?
Förslag?
Jag har iofs läst att brudgummens följe heter marsalk om de är flera. Är det bara EN så kallas han Best man.
Du får nog kalla honom marsalk/best man.
Men ska han stå på din sida?
Detta var något nytt.... :)
På någon av bröllopssidorna, nu hittade jag såklart inte det :/
Nu hittade jag det!
"Marskalkarna, är vanligtvis brudgummens bästa vänner, vars främsta uppgift, förutom att anordna svensexan, är att vara med och hjälpa och stötta brudgummen på hans stora dag.
Är det bara en brukar han kallas kallas bestman. "
http://www.brudobrollop.se/roller/bestman.htm
tack för alla svar!
nu är det ju så att vi har vigselförrättare och kommer inte ha någon form av överlämning, så det kanske helt enkelt får bli brudfölje... och ja, han kommer stå på min sida och hålla blomman när jag får ringen.
Tärning va ju annars kul!
Jag hade en manlig tärna på mitt bröllop. Jag kallade honom för tärna och det var liksom lite av det roliga. Han följde brudnäbbarna in. Grejen är den att han är en 110 kg motorcykelknutte med stora tattueringar så det såg rätt gulligt ut!
Underbart forum.
har själv funderat på att fråga min bästa killkompis om han vill vara min tärna. detta forumet gör det bara mer självklart att han skall vara min tärna. vet vilket samtal jag ringer idag.
En av mina bästa vänner håller för tillfället på att byta kön - till man. Så jag har två tärnor och en best man..=)
Eller med syftning på en annan av våra traditioner: Luciatåget. Där har vi tärnor och stjärngossar. Varför inte Tärnor och Tärngosse på bröllop!?
Och vad heter det då om man har en borgerlig vigsel??
Nu är jag inte helsäker på detta, men jag misstänker starkt att de som förr gifte sig borgerligt alls inte hade några vare sig tärnor eller marskalkar. Dåförtiden var det nog vanligast med en mycket mycket enkel variant av hela kalaset. Det är först nu på senare år som ett borgerligt bröllop firas lika stort och med prinsessklänning och hela baletten. Så marskalkarna har nog helt enkelt hängt med till rådhuset. Eller om man nu väljer att kalla allt efter nglosaxiska seder-best man då.
(Tror för övrigt att detta är en stor anledning till att en del i generationerna före oss undrar om man inte ska "gifta sig ordentligt" när de hör att någon valt borgerligt alternativ.)
Klart du ska ha en kill-tärna om du vill:) Tyckte tärngosse lät sött... men jag tycker också att det är lite roligt att kalla honom för tärna:) Jag hade absolut kunnat tänka mig att vara marschalk åt en killkompis... Ettikett är inte min starka sida... jag tycker det är en världslig sak;) Lycka till!
Det blir tärna! Jag pratade med honom idag och frågade om han ville vara "tärna", och det ville han så vi kör på det!
Unjderbart! =)