• lovvydovvy

mat för 60 pers för 10.00:-?

Är det möjligt att få till en trerätters med vin för 60 personer på en budget av 10.00 Är det någon som försökt och lyckats?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-22 10:02
    ha ha, bidde en smiley istället för en nolla och kronortecknet... men 10.000 ska det vara. Tänkte fixa maten med hjälp av en kock så priset är råvaror plus vin.
  • Svar på tråden mat för 60 pers för 10.00:-?
  • xaniara

Tio kronor känns kanske lite jobbigt, har du tappat en nolla? :)

Det går att trolla med matkostnader, men det beror ju helt och hållet på om man gör maten själv eller tar catering.

• Eriane

10 000 menar du? Bara om ni lagar maten själva skulle jag tro då kan det kanske till och med bli billigare. Jag har inte sett trerätters menyer för mindre än 400+ /pers sen kommer ju dricka på det.

Vi kommer ha buffé för 60 personer och kommer betala ca 14000 med leverans.

Men för att återgå till frågan lagar ni själva borde det inte vara några som helst problem. Men vill ni ha catering blir det nog svårt. Du behöver hitta något som kostar under 200:- /person 

• Sebastiána

Tegnérs i Lund som är ett av cateringföretagen vi tittar på (men vi känner dessvärre inte någon som testat deras cateringmat) tar 285:- per kuvert för en trerätters bröllopsmeny. Om man vill hyra servis, dukar och serveringspersonal kostar det 445:-. Många ställen har buffé och det blir ofta betydligt billigare! man behöver inte heller servera alkohol till maten utan mineralvatten, läsk och lättöl.

• Eriane

Lagar man mat själv går det att få billigt även med alkohol beroende på vad man gör.  Vill man ha buffe finns det en hel del riktigt billiga också. Vi tittade på en som hade bufféer från 95 :- /pers fast vi valde en dyrare som passade in i vårat tema eftersom min bror och hans fru lånar ut en del av pengarna till maten

• Jmms

Vi har en vän som är kock som lagar maten till bröllopet.
    Han tyckte att vi till och med tog i som räknade med 100 kr per person, han trodde kanske 70 kronor. Räknar man så blir det ju över 30 kr för vinet till en person, och det skulle ju absolut funka.

För 70 kr per person för MATEN får vi:

förrätt: rensteks toast
    huvudrätt: baconinlindad fläskfile fylld med ruccola och mozzarella, potatisgratäng, sallad, sås
    efterrätt: bröllopstårta

Men då han inte ska ha något betalt för jobbet blir det ju betydligt billigare än för många. Vi ska ut och leta efter en present som tack =)

• KatjaB

vi hittade en catering med riktigt god mat för 130 kr / person för buffé. 3-rätters blev inte speciellt mycket dyrare men man ska ju ha väldigt många som serverar då också.

Dock så verkar vår catering ha riktigt bra priser mot vad folk brukar få ge, men kolla runt.. det borde ju finnas något

• nollåtta

Vi kommer ha catering som kostar 110kr/person. Vi ska proväta i helgen och se hur det smakar.

• elaka mamman
    nollåtta skrev 2010-04-23 13:58:08 följande:
    Vi kommer ha catering som kostar 110kr/person. Vi ska proväta i helgen och se hur det smakar.
    Är det här i sthlm? Vi letar catering nu och har rätt stram budget :)

Är det någon som har provat "catering teamet"?

• NiVi

shit vilka kanonpriser ni har hittat på catering! Billigaste vi har hittat är 250 kr per person för buffe och då ingår ingen dryck! Vi kommer istället laga maten själva och räknar med ca 300 kr per person men det inkluderar dryck, tårta, brudskål och enklare vickning! Vi ska ha en laxpaté som förrätt uppdukad när gästerna kommer in. Sen blir det helstekt oxfilé, fransk potatisgratäng, sallad, bröd, frukt och ostar uppdukade på ett "buffé" bord. Efterätten är bara en liten hembakad pralin som kommer ligga i små favourboxes vid varje plats från början med bortsplacering på. Sen blir det tårta med kaffe och avec. Ett billigt och bra alternativ tycker vi! Men vi har sjukt mycket hjälp från vänner (bla en kock) och familj med matlagningen och framdukning. Plus att jag bakar tårtor på beställning annars så jag gör den själv.  Sen tänkte vi försöka få nån som plockar undan och fyller på för en billig peng

• FruHassel

Vi räknar ca 500 kr/ pers. för mat och dryck.

• fialotta82

Kommer att använda oss av en cateringfirma här i Göteborg som blivit nämnd tidigare på BT. Den som skrev om den då var väldigt nöjd. Vi kommer välja den billigaste buffén (Husets buffé 95 kr/pers) och lägga till några få saker som vi fixar själva. Bland annat kommer min mamma fixa en förrätt, vi kommer fixa en ostbricka och en pastasallad. Detta tyckte vi var relativt lätta saker att fixa själva och eftersom i försöker hålla nere kostnaden för bröllopet så tyckte vi det var en bra lösning.

• fialotta82

fialotta82 skrev 2010-07-13 14:01:05 följande:
    Kommer att använda oss av en cateringfirma här i Göteborg som blivit nämnd tidigare på BT. Den som skrev om den då var väldigt nöjd. Vi kommer välja den billigaste buffén (Husets buffé 95 kr/pers) och lägga till några få saker som vi fixar själva. Bland annat kommer min mamma fixa en förrätt, vi kommer fixa en ostbricka och en pastasallad. Detta tyckte vi var relativt lätta saker att fixa själva och eftersom i försöker hålla nere kostnaden för bröllopet så tyckte vi det var en bra lösning.

Glömde säga att i detta ingår inte dryck. Skall all dryck för hela kvällen räknas in också så blir det ett kuvertpris på ca 160 kr /person. (Vi har handlat i tyskland) Plus att det tillkommer kostnad för ostbrickan och pastasalladen som vi ännu inte vet vad det kommer gå på. Tårta och kaffe står min underbara blivande svärmor för. :)

• KatjaB

Vi hade förrätt, en dignande buffé och dessert som kostade oss ca 10 000 kr (catering) en trerättes middag hade inte kostat mer, men krävt mer personal förstås.

• Tess80

Vi hade ett mindre bröllop med 34 personer. Vi hämtade våran mat från ICA Trossen(deras härliga köttplankor!!) Förrätten gjorde vi själva (toast skagen) och så gjorde vi även potatisgratäng och sallad med baguett,  efterrätten blev bröllopstårtan som jag själv gjorde, då jag älskar att göra tårtor (som ni kan se bland mina bilder).

Så all mat med tårta mm. gick på ca 4500kr (då har jag även räknat med ostbrickan, snacks på kvällen mm.) Sedan hade vi köpt en massa vin, öl och likör i Tyskland för närmare 2500kr. (och det blev massor med dricka över efter bröllopsfesten!)

Så med all dryck och mat så gick det på närmare 7000kr för 34 pers.

Svar på tråden mat för 60 pers för 10.00:-?