• katten89

    "Jag" och inte "vi"

    Har hängt med ganska länge nu på bröllopstorget, och en mycket vanlig språklig företeelse som jag lagt märke till är att väldigt många skriver "jag" istället för "vi" när de berättar om sina bröllop och sin planering.
    Till exempel: "Jag har en budget på..." "Vilken smak på bröllopstårtan ska jag välja", "jag ska gifta mig i sommar" etc.

    Man är ju två om ett bröllop, det är ju inte man själv man gifter sig med, och då tycker jag att "vi har en budget" och att "vi gifter oss i sommar", även om det bara är ena halvan av paret som skriver inlägg här.

    Vad tycker ni?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-23 00:25
    OBS! Eftersom många verkar missförstå och tror att man inte skulle få diskutera eller tycka hur man vill utan sin partner, så understryker jag: Detta gäller rent grundläggande saker som det faktum att man är två som ska gifta sig, samt att man har en gemensam budget etc. Antar att de flesta har gjort upp en gemnsam budget:)
  • Svar på tråden "Jag" och inte "vi"
  • katten89

     


    shakynose skrev 2010-04-22 17:14:31 följande:
    Kul att du inte kan hantera att någon tycker annorlunda, hörrödu. Om du tror att jag lägger spik i gröten så är det nog du som missförstår en hel del... Du säger att du tycker att "vi har en budget" o bla bla är bättre att skriva efterson det är två som gifter sig, och det kan man ju göra. Men själv tycker jag inte det eftersom det är JAG som skriver här och inte vi. Jag tycker snarare att det är lite perverst när det skrivs om "vi" i varenda mening när det är helt uppenbart att det bara är en person som sitter och tycker. Men det är vad jag tycker.

    Det är du som har missförstått min vän:) trevlig attityd du har förresten, kommer säkert att bli ett jättetrevligt bröllop. Man märker vilka som blir defensiva och känner sig träffade av ens ord.

  • Lara C

    Spiken i gröten...? (underbart uttryck, ska använda det om jag får kläm på det.)


    Jag tycker en massa. M2b ordnar med en del vårt bröllop, men skulle aldrig få för sig att hänga här.


    Alltså skiver jag om "vi" när det gäller gemensamma delar av vår planering, och "jag" när jag tänker och tycker. Om han hade ett konto här och skrev under sitt nick så skulle jag inte gå i taket om han inte skrev "vi".


    Ärligt, hur många av er har blivande som bryr sig lika mycket om bt som ni? (Och nu menar jag bt, inte bröllopet!)

  • katten89

     


    Lara C skrev 2010-04-22 23:56:26 följande:
    Spiken i gröten...? (underbart uttryck, ska använda det om jag får kläm på det.) Jag tycker en massa. M2b ordnar med en del vårt bröllop, men skulle aldrig få för sig att hänga här. Alltså skiver jag om "vi" när det gäller gemensamma delar av vår planering, och "jag" när jag tänker och tycker. Om han hade ett konto här och skrev under sitt nick så skulle jag inte gå i taket om han inte skrev "vi". Ärligt, hur många av er har blivande som bryr sig lika mycket om bt som ni? (Och nu menar jag bt, inte bröllopet!)

    Självklart får man tänka och tycka hur man vill, men att skriva "jag gifter mig i sommar" låter väl lite konstigt? Som att det är någonting man gör med sig själv!

  • KatjaB

    Jag skriver nog vi ibland och jag ibland.. just med skillnaden på vad det handlar om, men vi lever ju inte i symbios så jag känner ingen större anledning till att skriva att "idag provade vi vår bröllopskorsett" eller "vi gjorde klart alla inbjudningar" om det i själva verket är jag som suttit och knåpat själv.


  • Lara C

    @katten89  Vilka m2b:s finns på forumet? Några få undantag förstås, men det känns trots allt som det är brudar som diskuterar här oftast. Ofta handlar frågor och diskussioner om åsikter och inte om fakta och då är nog "jag ´" på sin plats.


    Håller dock med dig om att vi gifter oss, inte jag.'


    Och ja, jag gifter mig snart, m2b också förstås, men han är völkommen att tycka själv på detta forum om han vill. Rätt lätt att skaffa ett konto, eller?

  • katten89

     


    Lara C skrev 2010-04-23 00:15:00 följande:
    @katten89  Vilka m2b:s finns på forumet? Några få undantag förstås, men det känns trots allt som det är brudar som diskuterar här oftast. Ofta handlar frågor och diskussioner om åsikter och inte om fakta och då är nog "jag ´" på sin plats. Håller dock med dig om att vi gifter oss, inte jag.' Och ja, jag gifter mig snart, m2b också förstås, men han är völkommen att tycka själv på detta forum om han vill. Rätt lätt att skaffa ett konto, eller?

    Men har jag någonsiv skrivit att man inte får tycka eller diskutera hur man vill? Jag menar i rena fakta - som att jag gifter mig och inte vi. Är tydligen svårt att förstå för många.

  • Heloise
    katten89 skrev 2010-04-23 00:18:12 följande:
      Men har jag någonsiv skrivit att man inte får tycka eller diskutera hur man vill? Jag menar i rena fakta - som att jag gifter mig och inte vi. Är tydligen svårt att förstå för många.
    Men egentligen är väl båda rätt, jag gifter mig, vi gifter oss. Jag menar man är ju två (eller fler) parter i ett vi, inte sant?

    Nu hade jag ett väldigt jämnställt bröllop, där både jag och min man delade på ansvar och uppgifter, och jag skrev säkert "vårt"bröllop och "vår" budget etc, men jag retar inte upp mig på de som skriver mitt bröllop, för det är ju hennes/hans bröllop, precis som deras bröllop.


    Ex min mamma berättade för sina vänner att hennes dotter skulle gifta sig, är det fel?

  • jensol

    Shakynose och heloise jag instämmer helt. Tycker för övrigt att det är rätt vanligt, att vissa inte kan ta kritik/ olika åsikter här. Ett forum är ju till för att diskuteras (detta var inte riktat till dig katten89)

  • Lelay

    Jag (ha!) tänker fortsätta att skriva "jag gifter mig i sommar". Eh, jag gör ju det. Jag ska ju gifta mig i sommar. Jag. Han ska också gifta sig i sommar. Herrgud, Jag ska äta middag i kväll också. Jag äter inte ensam, men jag ska äta middag i kväll. Det har inget att göra med planering, vem som gör vad eller om vi båda tycker samma sak. Jag skriver = jag uttrycker mina åsikter och berättar om mina erfarenheter.  


    Det finns inget värre än folk som pratar i vi-form hela tiden. "vi tycker såhär", "vi gillar verkligen det där". Usch och fy. Nä, jag talar för mig själv, och min pojkvän talar för sig själv. Vi (haha) är två individer, inte en person.

  • Andreas flicka

    Jag säger "jag vill", "jag ska gifta mig" etc för att det rent språkligt är lättare att uttrycka jag-form. Det blir rätt krystat att hela tiden prata i vi form.


     


    Om jag ringer och bokar en fotograf säger jag ju inte, vi ska gifta oss i sommar, så vi behöver dig som fotograf. Det blir ju en konstig mening - fotografen pratar ju med mig och inte med oss båda samtidigt.


     

  • Heloise
    shakynose skrev 2010-04-22 21:05:34 följande:
    Haha! Helt OT också dåra men: STORT GRATTIS Heloïse!!  Heloise skrev 2010-04-22 17:49:34 följande:Vilket är helt OT, men det kände inte så när jag skrev det    
    Helt OT igen men tack!!!
  • svalövsbon

    läste TS och skyndade mig att kolla inläggen jag skrivit i forumet. Hade faktiskt inte tänkt på om det blev skrivit jag eller vi, men jag hade minsann skrivit VI, förutom i en tråd där det handlade om en klänning till mig...

    tror inte man tänker på hur man skriver utan att det går av bara farten. så var det för mig i allafall...

Svar på tråden "Jag" och inte "vi"