• MrsPingla

Kommer vi ångra vårt val av fotograf..?

Jag och min sambo har en väldigt liten budget inför vårt kommande bröllop. Vi hade länge tänkt låta en vän till oss som arbetat som fotograf, föreviga vårt bröllop.

Nu har han åkt till Australien, och verkar inte kunna komma tillbaka i tid till bröllopet. Vi funderar nu på att låta en annan vän fota bröllopet. Han är van med en kamera, och säger sig gärna göra det. Men samtidigt erkänner han att han sällan själv är nöjd med de personporträtt han tar.

Jag blir därför osäker hur vi bör göra nu; borde vi skrapa fram lite pengar för att anlita en fotograf, eller bör vi lita på att vår vän kan ta foton som vi är nöjd med? (Vi tänker även att vår vän kanske kan ta foton tills vi är nöjd, en fotograf kanske man inte kan förhandla med på det sättet.)
    Vad tycker ni?

• Svar på tråden Kommer vi ångra vårt val av fotograf..?
  • Martinaa

Be att få se några av er väns bilder. Är ni inte helt nöjda/imponerade av dem är han kanske inte rätt person att ta era bröllopsfoton, som ni bara har en chans att ta och är era enda konkreta minnen från dagen.

Jag gillar själv att fotografera och har fått förfrågan att ta bröllopsbilder vid två tillfällen. Jag har totalvägrat! En bröllopsdag är en jättestor händelse och jag skulle inte vilja ha dåliga bilder på mitt samvete.

Ett alternativ är att leta efter en fotograf att ta lite porträttbilder och foton på er innan vigseln, under en timme eller två bara. Sedan kan ni låta er vän vara fotograf i kyrkan och på festen efteråt. På så sätt får ni båda lite mer professionella bilder, plus att er vän kan ta kort också.

Kolla om det finns en fotoklubb i din stad. Hör med dem i så fall. Där finns massa duktiga fotografer som säkert kan tänka sig att ta foton, utan att ta ut samma priser som en professionella fotograf! :)

Lycka till!

• Idli

Hmmm en svår fråga. Man vill ju verkligen ha bra bilder som man kan minnas. Ni kan inte göra som så att vännen är med hela dagen och fotar så behöver ni inte anlita en fotograf hela dagen för det brukar vara dyrt. Då kan ni ju sortera ur sen om han tar massor med bilder under dagen vilka ni vill ha. Har han en bra kamera då? Det är ju också ganska viktigt.

Sedan kanske ni kan beställa en fotografering med fotograf i en timme eller så. Då får ni ju proffsbilder också. Vet inte vad det kan gå på men visst har man en tajt budget så är det klart att det svider. Vi har själva en väldigt tajt budget så jag förstår ert dilemma. jag hade nog dock blivit lite osäker och nog velat ha ett fototillfälle med portträttbilder av en riktig fotograf.

• Snuffisen

Jag skulle verkligen råda dig att hitta en bra fotograf för en hyffsad peng. Det är stor skillnad på professionella fotografer och en amatör.

Känner många som lät sig fotas av vänner/släktningar och i dag ångrar sig. Säger absolut inte att det blir så med din vän, men det är värt att kolla runt.

Lycka till!

• Grodfrun

Om er van sager att han/hon inte tar bra portratt skulle jag definitivt spara ihop en slant till atminstone ett par portrattbilder av en professionell fotograf.
    Jag ar sjalv en hangiven hobbyfotograf och tar bra bilder overlag, och i synnerhet bra portrattbilder. Jag tycker de ar de enklaste att ta darfor att man kan arrangera bilden, och latt anvanda hjalpmedel som blixt, tripod, ljussattning osv osv. Sa klarar man inte att ta dessa nagorlunda val sa skulle jag inte vaga satsa pa att enbart kora pa hobbyfotografen. Tyvarr.

• MrsPingla

Tack alla för bra svar! Jag är väldigt velig till detta själv. Känner att jag skulle vilja anlita en fotograf för att ta lite porträttbilder efter vår vigsel, så vi vet att de blir bra. Vi har ju bara en chans till detta, som ni säger.

Jag har hittat en fotograf här i Gävle som tar 2300:- för porträttbilder vart och hur vi vill, är detta ett bra pris? Eller kan man hitta billigare?

• kpt

Titta inte bara på priset, kolla även deras portfolio: alla visade bilder från tre olika bröllop t ex.

• Martinaa
    MrsPingla skrev 2010-04-21 07:30:27 följande:
    Tack alla för bra svar! Jag är väldigt velig till detta själv. Känner att jag skulle vilja anlita en fotograf för att ta lite porträttbilder efter vår vigsel, så vi vet att de blir bra. Vi har ju bara en chans till detta, som ni säger. Jag har hittat en fotograf här i Gävle som tar 2300:- för porträttbilder vart och hur vi vill, är detta ett bra pris? Eller kan man hitta billigare?
    Kolla också vad du får för det priset. Är det några framkallade bild i album, eller rent av digitala bilder? Och hur lång fotografering är det??
  • fibobs

Håller med alla de senaste inläggen.
    Kolla fotografens historik, portfolie.
    Be att få specat vad han/hon tar för foton.
    JO du kan ställa krav. Det är vad ni vill ha för foton som gäller. En bra fotograf gör som ni vill (och givetvis kommer med bra förslag)
    Hitta gärna på ett tema själva innan, ska det vara skojiga, romantiska, häftiga, gammalmodiga osv.
    Stirra inte blint på priset utan vad ni får,
    Lycka till!

• Rufsas

Fråga om han har möjlighet att provfota er! Vår fotogrf som vi inte ens känner provfotade oss gratis. Tycker det känns väldigt professionellt.

• MrsPingla

Nu har jag hittat en ny fotograf; www.ralphoto.se/ Är det någon som har någon erfarenhet av honom? Är han bra, och är han värd den slant han vill han; 4500:- för tre timmar och 50 bilder?

• Rufsas

50 bilder låter väl lite? Eller? Vi ska få alla bilder av vår fotograf och jag förväntar mig att hon tar fler bilder än 50.

• MrsPingla

Jaha, nej, han kommer nog ta hur många bilder som helst, sen väljer han ut (eller kanske i samråd med oss) 50 bilder som vi får. Men ska ni få alla bilder Rufsas? Om jag förstått rätt så får man oftast omkring 50 bilder av fotografen, inte alla :S

• Rufsas

Vi har hittat typ världens bästa tjej som både provfotade oss gratis i hennes studio samt att vi kommer att få alla bilderna. Det låter som att vi har haft tur.

• MrsPingla

Oj ja verkligen :D Stort grattis till er! Får man fråga vad hon råkar heta? ;)

• Rufsas

Självklart. Lina Öinert. Hon är typ världens mest lyhörda och goa fotograf. Är väldigt glad att vi fick henne. linafoto.se/blog/

Nu är det ju så att vi fick en specialdeal eftersom hon vill fylla sin första bröllopsportfolio. Så jag kan tyvärr inte garantera att samma deal gäller längre.

• CE76

Med dagens teknik ligger ju det mesta i hur bilderna efterarbetas, så om ni har en sträng budget, låt er vän fotografera och se till att någon som är duktig på photoshop kan hjälpa er med resten. Bara att beskära bilden och göra den svartvit samt öka kontrasten kan göra underverk faktiskt :)

• Bubo

CE76 skrev 2010-05-03 23:53:32 följande:
    Med dagens teknik ligger ju det mesta i hur bilderna efterarbetas, så om ni har en sträng budget, låt er vän fotografera och se till att någon som är duktig på photoshop kan hjälpa er med resten. Bara att beskära bilden och göra den svartvit samt öka kontrasten kan göra underverk faktiskt :)

En som TROR att det är tekniken som gör att det bli lyckade bilder.
    Varning för sådana här okunniga inlägg !!!

• CeKe

Har inte läst de andra svaren.. Allt beror ju på hur viktigt ni själva tycker det är med perfekta bilder. Jag har vänner som anlitat proffsfotografer och blivit missnöjda och andra som anlitat kompisar och blivit jättenöjda. Allt hänger ju på ens egen inställning och förväntningar på bilderna...

Lycka till

Svar på tråden Kommer vi ångra vårt val av fotograf..?