• Snuffisen

    Ni kristna brudar: Tips på bra svensk lovsång?

    Hej alla!

    Jag skulle jättegärna vilja ha tips på en fin svensk lovsång som min vän kan sjunga på mitt bröllop :) Letar gärnet.

    Vi har iaf bestämt en och det är You are med Darlene Zschech, vore nu fint att ha en på svenska också :)

    Tacksam för alla tips!

  • Svar på tråden Ni kristna brudar: Tips på bra svensk lovsång?
  • Fiona89

    "Jag vill ge dig o herre min lovsång" är fin också! Den ska vi ha:)

  • Snuffisen

    Tack för tipsen!

    Fiona 89: Ja den är väldigt fin!

  • EmmaochTommy

    Elsa och Bo Järpehags "på dig min Gud förtröstar jag" håller alltid!

  • JollyO
    EmmaochTommy skrev 2010-04-20 14:23:29 följande:
    Elsa och Bo Järpehags "på dig min Gud förtröstar jag" håller alltid!
    Det var den jag försökte få fram ur hjärnbalken. Den har varit med på flera bröllop jag varit på!
  • Smilla82

    Jag tycker att Carolas svenska version av Morning has broken är väldigt fin. Kolla efter "Tänk att få vakna" med Carola.

    Egentligen är det en morgonpsalm som heter "Nu är det morgon" men jag tycker definitivt att den passar på ett bröllop också. Den är så vacker!

  • Eriane

    Örnen tycker jag är jättefin men vet inte om den är så romantisk men i rätt sammanhang så.

    Jag vill lyfta mina vingar som örnen
    Jag vill vänta på den rätta vind
    När den kommer ska jag kasta mig ut
    Jag ska lita på vinden
    Och låta den föra mig

    Man kan ju se vinden som äktenskapet och örnen som brudparet förstås. Den rätta vinden är ju så klart den rätta personen du gifter dig med.

  • Snuffisen

    Tack snälla för alla tips! Någon som har ännu fler?

  • Tritonus

    "Jag vill ge dig o herre min lovsång" som redan någon föreslagit har jag hört på många frikyrkliga bröllop jag varit på, men då mer som gemensam psalm, och inte som solosång. Men den är ju fin. 


    Andra förslag på fina lovsånger är:


    "Närmare mig" - Erik Tilling;


    "Göm mig i dina vingar" - Erik Tilling. Hittar den dock inte med Erik Tilling på youtube eller spotify men den finns på skivan "Göm mig i dina vingar". Här är någon som sjunger den bara för att höra låten; 


    "En ton från himmelen" - Bengt Johansson;

  • Mindu

    O store Gud funkar väldigt bra som solosång också, finns i minga olika versioner. Paul Balouche (tror jag han stavar) gör en go svängig variant på engelska, går att inspireras av. Vi hade den på engelska som solosång, blev jättebra. Många ställen att trycka på lite i om man är duktig på att sjunga, vilket inte går lika bra som allsång. Lycka till. :)

  • EmmaochTommy

    Min favorit just nu är Urban Ringbäcks "för att du själv är här". Skulle kunna tänka mig att ha den på vårt bröllop. En bit ur sången:

    " Här stänger vi dörren mot världen
    och öppnar ett rum för bön
    Här hämtar vi kraften för färden
    stillheten känns skön
    Inte är det bara för stillheten
    eller för en skön atmosfär
    inte är det bara för stämningen,
    men för att Du själv är här"

  • Hoffsennanen Tottoplex

    Tänkte jag ska väcka liv i denna tråd då jag letar efter någon lovsång som vi kan försöka övertala prästen till att godkänna

  • westis

    Vi letar också efter lovsånger, både för församlingen att sjunga och för dels en duett, dels en kvinnlig solist med piano.

  • RebeccaT

    Om någon vill ha en fin engelsk lovsång rekommenderar jag "10.000 reasons (bless the lord)" med Matt Redman:) Superfin, den ska vi ha. Och sen ska vi ha "jag vill ge dig, o herre min lovsång".

Svar på tråden Ni kristna brudar: Tips på bra svensk lovsång?