• Svanboet

Oväntat? Nervöst!

Detta är långt men jag bubblar så...

Jag är sedan en tid (ca 1,5 år) tillbaka förlovad med min underbara älskling MEN vi har aldrig satt oss ner och på allvar diskuterat bröllop och framförallt datum för bröllop. Jag har funderat på om jag ska "fria" till honom för jag vågar inte lita på att det blir av annars och jag är så sugen på att ta nästa steg. Jag har tänkt överraska honom med ett sånt där rosafluffiga frieriet som är överromantiskt. Nu är inte min sambo så fluff-romantisk och jag blir därför tveksam till om han skulle gilla denna typ av av "frieri". Till saken hör att vi nästa helg ska gå på opera och därtill bor vi på ett ganska lyxigt hotell och äta ute efter föreställningen. På hotellet kan man boka ett "love-paket" med skumpa, choklad och exotiskt frukt och frukost på sängen.

Det jag nu funderar på är om jag ska totalt överraska honom med att boka detta paket och passa på att fråga honom om vi ska gifta oss (nästa år). Vad tror ni, skulle det fungera?

Om jag ska fråga redan nästa helg undrar jag ju om jag ska fråga innan operan, efter operan, efter middagen eller på morgonen när vi vaknar och ligger i sängen och myser med frukost på sängen. Vill ju inte förstöra resten av upplevelsen genom att vara antingen för nervös eller för för upprymd (eller besviken) för att kunna koncentrera mig på operan eller maten eller blivande maken ( ).

• Svar på tråden Oväntat? Nervöst!
  • sandralainen

Det låter jättespännande. Försåt om du är nervös. När ni redan har bokat lite lyx så anar han säkert ingenting. Jag skulle nog valt att göra det antingen på middagen eller efter middagen när vi är uppe på rummet om ni då har champagne och choklad att mysa med.
    Och du behöver inte egentligen vara nervös. Om du känner att han älskar dig på riktigt och ni är förlovade så är det klart han svara JA.

Lycka till och berätta gärna senare vad du gjorde ;)

• Svanboet

Tack, egentligen ska jag väl inte behöva vara nervös men jag blir ju det ändå. "Tajmingen" kan ju vara fel så att säga trots att vi avser leva med varandra.

• Jojjo82

Tycker det låter som en strålande idé! Han älskar ju sin fluff-romantiska fästmö, så då tror jag att han skulle älska ett sådant frieri också. Frieriet är för din skull också och fördelen med att göra det själv är ju att du enligt dig själv fixar det perfekta frieriet En annan bra anledning till att "slå på stort" i frieriet är ju också för att då får du verkligen visa honom att du menar allvar med att du vill att ni skall gifta er och ta nästa steg. Han vill nog med mycket stor sannolikhet också gifta sig med dig, men behöver kanske bara en spark i baken för att det ska bli av.
    Jag skulle nog satsa på att fria efter middagen när ni kommer upp på hotellrummet. Varför vet jag inte, det bara kändes mest rätt

• Svanboet

Tack Jojjo82

Nu pirrar det lite extra i magen för jag tror han kommer bli totalt "side-swiped". Nervös, naturligtvis men nu även spänd på att det kanske blir väldigt bra.

Kanske jag kan be hotellet ställa upp skumpan och chokladen på rummet efter att vi gått ut på operan så han inte ser den innan. På sätt och vis kändes det "rätt" att göra det efteråt när vi kommer tillbaka till hotellet när jag funderar på det. Men tänk att då kanske jag går hela kvällen och oroar mig...

• Svanboet

Ibland kan man ju bli tokig på dessa "service"-personer...

Jag hade noga kollat att om jag bokade mitt rum först och sen ville boka på detta "love-paketet" så skulle det inte vara några problem då paketet i sig inte inkluderar logi. Nu när jag bestämt mig för att faktiskt passa på att vara lite rosafluffig och ville boka paketet så går inte det! Nehe, för då gäller en annan rums-kostnad och bokningen jag har gjort går inte att ändra. Blärk för det! Nu blir det till att ta med egen skumpa och choklad, som tur är har rummen kylskåp och förhoppningsvis kan man då ställa in skumpan där.

Jag är väääääldigt pirrig nu när jag vet att jag ska till och fråga. Oavsett svar så vill jag inte berätta för vännerna hur det gick för jag vill att allt ska vara hemligt tills dess inbjudan går ut. Hur ska detta gå? Jag är så bubblig att jag kan spricka!

• Jojjo82

Nä vad trist med flufftillägget Men det kommer att bli precis lika bra med egenhavd skumpa!
    En massa lycka till!! Skriv här så fort du kan

Svanboet skrev 2010-04-14 06:57:32 följande:
    Ibland kan man ju bli tokig på dessa "service"-personer...Jag hade noga kollat att om jag bokade mitt rum först och sen ville boka på detta "love-paketet" så skulle det inte vara några problem då paketet i sig inte inkluderar logi. Nu när jag bestämt mig för att faktiskt passa på att vara lite rosafluffig och ville boka paketet så går inte det! Nehe, för då gäller en annan rums-kostnad och bokningen jag har gjort går inte att ändra. Blärk för det! Nu blir det till att ta med egen skumpa och choklad, som tur är har rummen kylskåp och förhoppningsvis kan man då ställa in skumpan där. Jag är väääääldigt pirrig nu när jag vet att jag ska till och fråga. Oavsett svar så vill jag inte berätta för vännerna hur det gick för jag vill att allt ska vara hemligt tills dess inbjudan går ut. Hur ska detta gå? Jag är så bubblig att jag kan spricka!
  • Sebastiána

Varför inte låta servitören komma in med en liten lapp i samband med efterrätten - att det ligger en liten lapp vid hans efterrätt där du frågar om han vill gifta sig med dig? Min kompis blev friad till så - fast då hade de sådana där fat med kupa över

• Svanboet

Jag vill helst inte att det ska vara "offentiligt" med publik. Hellre vill jag sätta mig framför min älksling och berätta för honom vad han betyder för mig och vad det skulle betyda att få vara gift med honom. Det vill jag göra då vi är ensamma och jag också slipper vara orolig för hur det låter och om jag fäller en tår eller två.

Sebastiána skrev 2010-04-14 07:56:38 följande:
    Varför inte låta servitören komma in med en liten lapp i samband med efterrätten - att det ligger en liten lapp vid hans efterrätt där du frågar om han vill gifta sig med dig? Min kompis blev friad till så - fast då hade de sådana där fat med kupa över
  • Svanboet

Jag har bestämt mig för att "Go for it!" Nu blir det ett problem istället för hur jag ska framföra mitt frieri...

Det finns inget starkare och vackrare än känslor så starka att de rör till tårar, jag hoppas att styrkan i min kärlek rör min sambo till tårar.

• Svanboet

Imorgon gäller det!

Jag är lite nervös och samtidigt vill jag ju inte visa något speciellt så att det blir en överraskning. Han råkade dock packa upp väskan med maten och fick syn på jordgubbarna... men som tur är är jag en sån där som äter mycket sånt så förhoppningsvis har det inte väckt några misstankar.

Det blir värre att veta vad jag ska säga. Det fungerar så bra att fundera ut fina ord när jag sitter ensam i bilen och kör till jobbet men det blir nog svårare att få till dem imorgon. Samtidigt vill jag ju inte läsa innantill så då får det bli lite som det blir... eller?

• Jojjo82

Svanboet skrev 2010-04-23 21:31:32 följande:
    Imorgon gäller det!Jag är lite nervös och samtidigt vill jag ju inte visa något speciellt så att det blir en överraskning. Han råkade dock packa upp väskan med maten och fick syn på jordgubbarna... men som tur är är jag en sån där som äter mycket sånt så förhoppningsvis har det inte väckt några misstankar. Det blir värre att veta vad jag ska säga. Det fungerar så bra att fundera ut fina ord när jag sitter ensam i bilen och kör till jobbet men det blir nog svårare att få till dem imorgon. Samtidigt vill jag ju inte läsa innantill så då får det bli lite som det blir... eller?

Oooooh, vad spännande!! Han kommer att bli överlycklig Lycka till!

• Svanboet

Jojjo82 skrev 2010-04-23 21:40:21 följande:
      Oooooh, vad spännande!! Han kommer att bli överlycklig Lycka till!

Tack! Det är svårt att bärga sig samtidigt som jag har fjärillar i hela magen. Trodde länge att jag skulle jobba så mycket i veckan att jag skulle tappa lusten men så när jag lyssnade på den låt jag planerat till vår vigsel (ja det är inte förhandlingsbart) så kom det där pirret och jag kände bara att jag vill göra detta nu!

• Svanboet

Nu ska jag berätta hur det gick ...

Jag bestämde mig för att det skulle bli på själva hotellrummet så att säga och inte ute bland folk. Fredag eftermiddag fick jag brått att ordna alla grejor jag hade föresatt mig med blomma och choklad och jordgubbar till skumpan. Som tur är min sambo inte så uppmärksam vad gäller saker som hamnar i kylskåpet så jag tror inte han såg skumpan. Sen när han inte såg packade jag ner alla saker i min väska och så begav vi oss till stan.

Väl på hotellet fick jag skicka honom på toa första för att hinna ställa in skumpan i kylen och sen gick vi ner på operan. Känslomässigt laddad som jag var blev jag väldigt berörd av operan och som tur var det mörkt i salongen så jag tro inte någon såg. Efter operan gick vi på restaurang och åt, först när vi kom dit var det lugnt och stilla vilket vi båda tyckte kändes bra men ganska snart kom det sällskap efter sällskap och väldigt snart blev det stojigt och vi både kände att vi ville gå någonstans där vi kunde sitta närmare vanranda och där vi kunde höra vad vi tänkte.  När klockan började närma sig 21 ville jag gå tillbaka till rummet och vi knatade den sista sträckan. Nervös blev jag och lite stressad. Jag hade vid detta laget också fått i mig en del att dricka och det kändes lite pirrigt av den anledningen också.

Uppe på rummet skickade jag honom ut i korridoren för at hämta is men vi bodde lite väl nära ismaskinen och han ville promt ha kort med sig så jag kunde inte hålla honom utanför. Jag skyndade mig att plocka fram chokladen, skumpan, blomman och jordgubbar. När han kom tillbaka med isen pussade jag på honom och sa åt honom att sätta sig i en av stolarna bfredvid det bord där jag dukat fram. Sen satte jag mig på knä framför honom och var väldigt pirrig, och nervös!, faktiskt så pass att jag hade svårt att låta bli att fnittra.

Mina ord blev följande:
    M, du är min klippa och min framtid. Vill du gifta dig med mig?

Först vart han väldigt tyst och jag fick väldigt svårt att hålla minen. Det tog en stund (kändes som evigheter!) innan han svarade:
    Klart att jag vill.

Sen blev lite frågor om vad jag egentligen menade så jag fick förtydliga att jag menade redan nästa år och att jag ville börja planera NU! Vi är ju trots allt redan förlovade sedan innan men nu är det bestämt att det blir bröllop 2011!

Trots detta dröjer sig ett orosmoln kvar och det är inte lätt att skaka av sig - Tänk om han bara sa ja för att jag "tvingade" honom?

• sandralainen

Grattis!!! Va fint de låter. Vilket toppenkväll.
    Om han skulle säga ja för att han kände sig tvingad får han skylla sig själv tycker jag. Är man förlovad med nån och har för avsikt att leva hela livet så måste man våga säga vad man tycker.

Det är inte långt kvar till 2011, det går fort när man planerar.

Lycka till och grattis igen

• Jojjo82

Svanboet skrev 2010-04-26 18:49:34 följande:
    Nu ska jag berätta hur det gick ...Jag bestämde mig för att det skulle bli på själva hotellrummet så att säga och inte ute bland folk. Fredag eftermiddag fick jag brått att ordna alla grejor jag hade föresatt mig med blomma och choklad och jordgubbar till skumpan. Som tur är min sambo inte så uppmärksam vad gäller saker som hamnar i kylskåpet så jag tror inte han såg skumpan. Sen när han inte såg packade jag ner alla saker i min väska och så begav vi oss till stan. Väl på hotellet fick jag skicka honom på toa första för att hinna ställa in skumpan i kylen och sen gick vi ner på operan. Känslomässigt laddad som jag var blev jag väldigt berörd av operan och som tur var det mörkt i salongen så jag tro inte någon såg. Efter operan gick vi på restaurang och åt, först när vi kom dit var det lugnt och stilla vilket vi båda tyckte kändes bra men ganska snart kom det sällskap efter sällskap och väldigt snart blev det stojigt och vi både kände att vi ville gå någonstans där vi kunde sitta närmare vanranda och där vi kunde höra vad vi tänkte.  När klockan började närma sig 21 ville jag gå tillbaka till rummet och vi knatade den sista sträckan. Nervös blev jag och lite stressad. Jag hade vid detta laget också fått i mig en del att dricka och det kändes lite pirrigt av den anledningen också. Uppe på rummet skickade jag honom ut i korridoren för at hämta is men vi bodde lite väl nära ismaskinen och han ville promt ha kort med sig så jag kunde inte hålla honom utanför. Jag skyndade mig att plocka fram chokladen, skumpan, blomman och jordgubbar. När han kom tillbaka med isen pussade jag på honom och sa åt honom att sätta sig i en av stolarna bfredvid det bord där jag dukat fram. Sen satte jag mig på knä framför honom och var väldigt pirrig, och nervös!, faktiskt så pass att jag hade svårt att låta bli att fnittra. Mina ord blev följande:M, du är min klippa och min framtid. Vill du gifta dig med mig?Först vart han väldigt tyst och jag fick väldigt svårt att hålla minen. Det tog en stund (kändes som evigheter!) innan han svarade:Klart att jag vill.Sen blev lite frågor om vad jag egentligen menade så jag fick förtydliga att jag menade redan nästa år och att jag ville börja planera NU! Vi är ju trots allt redan förlovade sedan innan men nu är det bestämt att det blir bröllop 2011! Trots detta dröjer sig ett orosmoln kvar och det är inte lätt att skaka av sig - Tänk om han bara sa ja för att jag "tvingade" honom?

Grattis till det stundande giftemålet!! Vad fint du hade fixat det Det är klart att han vill gifta sig med dig, så försök att sluta upp att oroa dig. Han är säkert bara nojig över kostnad och planeringen. Nu ska du vara GLAD; Du ska ju gifta dig! För din egen sinnesro, se till att ni bestämmer datum snarast så har du något faktiskt att se fram emot och slipper oroa dig för strunt

• Therese 83

Grattis Svanboet. Äntligen är det dags för er oxkså. Tror säkert att allt kommer att gå bra och att din sambo bara är lite nervös.
    Själv kommer vi ha vår bröllopsfest på lördag. Även det är lite pirrigt :)

• Svanboet

Tack alla, det värmer hjärtat!

Svar på tråden Oväntat? Nervöst!