• Midvinterflicka

    Romantiska resmål

    Jag och min blivande funderar på var vi ska åka på bröllopsresa och vill gärna ha tips på romantiska resmål.

    Våra önskemål är:
    - Europa
    - Naturupplevelser
    - Kulturupplevelser: sevärdheter, mysiga restauranger etc
    - Sol och bad, men inte det viktigaste önskemålet

    Bröllopsresan kommer förmodligen att äga rum i augusti 2011.

    Tackar för tips!

  • Svar på tråden Romantiska resmål
  • Svanboet

    Istanbul?

    Ett ställe jag gärna hade åkt till då det ligger på gränsen mellan öst och väst... typ.

  • Tinga

    Franska rivieran? Flera städer inom räckhåll samtidigt som det finns vacker natur att vandra i, små mysiga byar att besöka och god mat. Sol & bad får man på köpet. Det enda frågetecknet är väl hur romantiskt det är i just augusti, när det är fullknökat med turister. Å andra sidan är många vackra platser fulla av turister just i augusti, så det är kanske inte någon bra parameter att mäta på.

  • Pilvi

    I Europa finns ju många fina och romantiska öar, där man kan kombinera sol, bad, natur och kultur :)

    De grekiska öarna Skopelos och Skiathos har jag hört att många besökt på sin bröllopsresa. Skiathos är kanske lite mer "turistig", enligt vad jag har hört, men jag har inte besökt öarna själv.

    www.apollo.se/SE/vart-vill-du-resa/Europa/Grekland/Skopelos/Pages/default.aspx

    www.apollo.se/SE/vart-vill-du-resa/Europa/Grekland/Skiathos/Pages/default.aspx

    Italien tycker jag själv är verkar väldigt romantiskt! Sardinien lär vara hur fint som helst. Ön lär vara relativt oförstörd, jämför med många turistghetton i närheten.

    www.reseguiden.se/artiklar/sagolika-strander-pa-sardinien-812

    Kroatien är kanske också ett alternativ. en av mina vänner beskrev det som "ett prisvärt Italien" :) Flygen är billiga dit också!

    www.apollo.se/SE/vart-vill-du-resa/Europa/Kroatien/Pages/default.aspx

    Hoppas detta hjälpte lite!

  • Sonja68

    Island!!! Alltså allvarligt, inte för att skämta så här i vulkantider. Men jag har varit på Island och där är jättemysigt och fint och massor med naturupplevelser, bad i varma källor, fiskrestauranger i Reykjavik osv

  • BrideBecks

    Rom, Italien! Har "allt". Kultur, mat, upplevelser och inte så långt till ex till Toscana om man även vill sola & bada.

  • Malung86

    Biarritz, Frankrike, mysig stad med små restuaranger.
    Florens, Italien, vacker och romantisk stad.

  • Fröken Söt

    Rekommenderar Prag - litet, romantiskt och fullspäckat med sevärdheter. Inte så mycket sol och bad tyvärr. Budapest är ganska likt Prag, lite större och (i mitt tycke) inte riktigt lika mysigt men med många sevärdheter och ställen att bada.

  • Midvinterflicka

    Skiathos kan jag rekommendera - där har vi varit!
    Prag är också jättefint!

    Men vi letar nog efter lite mer naturupplevelser, Sicilien låter som ett bra alternativ.

    Någon som har besökt Sorrento eller Capri? Är lite sugen på detta alternativ. Dyrt?

  • E11a

    Capri är fantastiskt vackert!
    Ja det är ett dyrt resmål men så spektakulärt att det är prisvärt ändå tycker jag.

  • Pilvi

    Om ni är ute efter naturupplevelser, hur skulle det vara med den portugisiska ögruppen Azorerna? Ligger ute i Atlanten ca 2 timmars flyg från Lissabon, mer dramatisk natur är nog svår att hitta i Europa :)

  • PussLa
    Sonja68 skrev 2010-04-16 11:42:12 följande:
    Island!!! Alltså allvarligt, inte för att skämta så här i vulkantider. Men jag har varit på Island och där är jättemysigt och fint och massor med naturupplevelser, bad i varma källor, fiskrestauranger i Reykjavik osv
    Vi hade tänkt åka till Island men blev väldigt tveksamma nu med vulkanutbrottet. Vem vet - utbrottet har kanske inte ens slutat sitt utbrott i augusti! Sist den hade utbrott höll den på ett år! (på 1820-talet, typ).

    Någon som har tips på bröllopsresa utan flyg?
  • Midvinterflicka

    Azorerna låter fantastiskt! Någon som har varit där? Är det dyrt?

Svar på tråden Romantiska resmål