• Long engage­ment
    Äldre 9 Apr 19:16
    2500 visningar
    9 svar
    9
    2500

    Jackett på eftermiddagen=OK?

    Hej!
    Min blivande man ska ha jackett istället för frack fastän vi gifter oss kl 16.
    Kutymen säger frack efter kl 15.
    Hur vikigt är det att följa kutymen?

    Maken är lång och smal så han passar mycket bättre i svart jackett med svarta byxor. Så det ser ju inte som en frack eftersom allt är svart.

    Han ska dessutom inte ha vit plastring utan rosa sidensammet i samma färg som kjolen på min brudklänning.

    Vi känner att vi är över 40 och gör en kul sak av det hela. Men kan någon ha en åsikt??

    Jag är rädd att bli sårad över att folk klagar...

  • Svar på tråden Jackett på eftermiddagen=OK?
  • iregne­t2010
    Äldre 9 Apr 20:21
    #1

    äsch...rent formellt så ska man inte bära jackett på eftermiddagsbröllop men rent formellt så ska ju brudgummen ha samma klädkod som övriga gäster (dvs kavaj vid kavajbröllop mm). Jag är sjuk konservativ i många saker och tar rätt hårt på etikett och sånt men detta är en sak iallafall vi tänker strunta i. Vi gifter oss kl 15, min m2b jobbar i kostym varje dag och känner sig helt enkelt inte fin i det, frack förknippar vi med studentlivet, smoking känns fel på sommaren för oss så, voilá=jackett.

    Det viktigaste var ju dock att m2b kände sig väldigt fin i sin jackett och det är allt som räknas egentligen.

  • Äldre 9 Apr 20:54
    #2

    Finns alltid de som har åsikter om allt möjligt! Med risk att låta "klyshig" - Det är er dag, era pengar, era önskemål!
    Jag kommer i stort sett att våldföra mig på varenda etikettregel som finns tror jag..hehe
    Kör på det som känns rätt och sen går det aldrig förutse andras åsikter, de får väl göra annorlunda när det är deras tur att stå för kalaset! :)

  • Long engage­ment
    Äldre 9 Apr 23:56
    #3

    Tack för ert stöd!
    Jag är extrem kutymnisse själv :)

    Men i detta fallet blir det inte frack esom hans kropp klär bättre i jackett med svart byxa. Han ska ha vit väst men ingen nördfluga ;)

    Tänk om någon tvingat mer min kropp i en för vid klänning bara för att det är kutym :(

  • SnuGry
    Äldre 10 Apr 12:14
    #4

    gör som ni vill, vi har också tagit bort dom flesta "regler" på vår dag och gjort det vi vill, inget ska kännas påtvingat :).

  • Karl19­70
    Äldre 10 Apr 21:19
    #5

    Alltså, seriöst, vem bryr sig.
    Du betalar, du bjuder in , du bestämmer..

  • Zesa
    Äldre 10 Apr 21:37
    #6

    Min karl kommer köra precis som din o vi gifter oss kl 15.00. vi struntar i kutymen ;o)

  • Long engage­ment
    Äldre 11 Apr 00:10
    #7

    Tack Alla.

    Karl1970- Det finns många som bryr sig om det mesta när det gäller ens bröllop. Det kommer du att märka.
    Inbjudningarna, färgtema, om barn ska komma eller inte.
    Plötsligt försvann den svenska jantelagen.
    Jag har ALDRIG Sett på maken faktikst!
    Vissa är idioter.

  • Karl19­70
    Äldre 11 Apr 00:37
    #8

    Trist. Lycka till.

  • Long engage­ment
    Äldre 11 Apr 00:53
    #9

    Tack! Vi kör på nu och de som har en åsikt kan stanna hemma.
    Blir väl så när man är uppväxt 70 mil härifrån och en del måste flyga in...

Svar på tråden Jackett på eftermiddagen=OK?