• JBB
    Äldre 8 Apr 14:40
    2068 visningar
    13 svar
    13
    2068

    Hjälp mig fylla på en lista till alla bilder fotografen ska ta...

    Jag tänkte jag skulle sammanfatta en lista till vår fotograf över bilder vi vill ha kort på under bröllopsdagen, så att denna lättare kan bocka av kort han har tagit och inte glömma av något kort som känns "viktigt".

    Vilka kort är "måsten", vilka vill man ha? Finns det något man lätt missar att ta kort på? Hjälp mig att fylla upp en lista.

  • Svar på tråden Hjälp mig fylla på en lista till alla bilder fotografen ska ta...
  • Sessan­C
    Äldre 8 Apr 14:47
    #1

    Vi träffade vår fotograf i veckan, och hon räknade själv upp vilka kort som var sk. "måsten. Sedan undrade hon om vi hade några speciella önskemål utöver standardbilderna...
    Tror säkert er fotograf också har bra koll på vad som inte får missas

  • JBB
    Äldre 8 Apr 15:26
    #2

    Vi kommer ha en eller två amatör fotograf så det är nog lättare att följa en lista över vilka kort som man ska komma ihåg och ta.

    Kommer du ihåg några "måsten" eran fotograf räknade upp?

  • cajeli
    Äldre 8 Apr 15:34
    #3

    De måsten ni "måste" ha är de ni väljer själva! Ett tack kort behöver inte vara från en serie bilder tagna innan vigseln, det kan lika väl vara taget under dagen eller festen, huvudsaken är att ni får ett kort att skicka till era vänner som ni tycker om. Lycka till!

  • MallaA
    Äldre 8 Apr 16:50
    #4

    Vi kommer också ha en amatörfotograf på vårt bröllop. Jag har klippt ut bilder som jag tycker är fina ur olika tidningar och klistrat in dem i ett album. Det albumet kommer vi sen ha som inspiration.
    Men en lista vore kanske inte helt fel heller.

  • bruden i skogen
    Äldre 8 Apr 16:57
    #5

    Att det skall var så svårt att svara rakt på....
    Här får du lite tips av mej, hoppas du har lite nytta av dem. Men spåna gärna vidare själv och lägg ut hit.

    Posseringsbilder med bara Ni två på.
    Bild med både er och tärnor/bästman/vittne
    Bild på ev brudnäbbar med er och utan er
    Bild då ni går in i kyrkan/ eller då ni går ute.
    Bild med er och präst/vigselförättare.
    Då ni sätter på ringen
    Närbild på bara ringarna
    Närbild på brudbuketten.

    Då ni går ut efter ni är gifta...
    Närbild på vigeslbeviset.
    Då ni åker iväg....både inifrån bilen eller vad ni nu har och utifrån
    Första kyssen som gifta
    Skålen
    På borden utan folk
    Närbild på ev brudbåge/bordsdekorationer
    Om det finns äreport, ställ er under och ta bilder.
    De som håller tal
    Under middagen på allt och alla
    Då man skålar udner middagen.
    Brudvalsen
    Tårtan och då man skär tårtan

    Nu tryter min fantasi...

  • JBB
    Äldre 8 Apr 17:07
    #6

    bruden i skogen skrev 2010-04-08 16:57:57 följande:


    Massor med förslag...
    Ååh tusen tack Fanns massor av sådant jag inte ens har tänkt på och som kan vara kul att ha bilder på. Jag ska spinna vidare på listan du gav mig, det blir lite lättare när man har lite "riktlinjen". Det här med vigselförrättare tex att ta en gemensam bild med vigselförrättaren och oss det skulle vi ha missat direkt.
  • JBB
    Äldre 8 Apr 17:10
    #7

    Det viktigaste att ta kort på under bröllopet enligt fästmannen är att ta kort på maten, för det får vi inte glömma säger han. Så att få hjälp och idér därifrån med de övriga korten är omöjligt. Så jag är tacksam för all ev hjälp härifrån när det kommer till en lista.

  • Maddeå­Mats
    Äldre 8 Apr 17:24
    #8

    Fotolista från BT:s hemsida:
    Här är en lista på händelser som kan vara trevliga att föreviga:

    vigseln
    - brudparet under vigselakten
    - brudparet utanför vigsellokalen
    - brudpar med föräldrar
    - brud med föräldrar
    - brudgum med föräldrar
    - brudpar med ev. tärnor, brudnäbb, marskalk
    - brudpar och präst
    - gruppfoto utanför kyrkan/festlokalen

    festen
    - brudparets ankomst
    - brudskål
    - dukningen i festlokalen (orörd) och gärna innan gästerna tar plats
    - maten; förrätt, varmrätt, efterrätt
    - talare och spexare
    - presentbordet (orört)
    - presentöppning
    - brudvals
    - tårtan (orörd)
    - gästerna (t.ex med engångskamerorna som finns på borden)

    Detaljer i brudparets utstyrsel
    - ringarna och brudparets händer
    - brudens frisyr
    - brudens skor
    - brudens strumpeband
    - blommorna, bukett, corsage etc.

    Fotografier för gästbok
    Låt gästerna skriva en hälsning i gästboken, en annorlunda gästbok blir det om de dessutom får fotografera sig själva och sätta in kortet bredvid sin hälsning.

  • JBB
    Äldre 8 Apr 17:50
    #9

    Nu har jag kompletterat listan med detaljerna som var från bröllopstorget med.

  • JBB
    Äldre 8 Apr 18:05
    #10
    MallaA skrev 2010-04-08 16:50:27 följande:
    Vi kommer också ha en amatörfotograf på vårt bröllop. Jag har klippt ut bilder som jag tycker är fina ur olika tidningar och klistrat in dem i ett album. Det albumet kommer vi sen ha som inspiration.Men en lista vore kanske inte helt fel heller.
    Jag kan skicka listan till dig när jag har skrivit in fler saker i listen om du vill?
  • yorkst­acy
    Äldre 4 Apr 19:07
    #11

    PUFF!!! 

    Någon som har fler "måste ha" bilder ? Skall ha möte med fotografen i slutet av April och även om han är fotograf och detta är hans jobb (vissa menar att man inte skall påpeka vilke kort man vill ha, för man påpekar inte till ne läkare att han skall sy ihop en efter en operation..alltså de vet o kan sitt egna jobb) så  tycker jag att man skall gå igenom med vad som är extra och speciellt viktigt för oss. 

    Hjälp snälla för massa bra tips o ideer! och ni som redan är gifta...vilka kort håller ert minne kärt? saknade ni något? give us some insider tips! ;)

     

  • Aniara­4
    Äldre 4 Apr 19:47
    #12

    Jag kan säga att vi glömde förtydliga för fotografen att vi ville ha bilder på gästerna, så när folk kom till kyrkan och vi satt och gömde oss i ett rum så tog de bilder på... kyrkan. Vilket var trevligt, men vi saknar verkligen bilder på gästerna. Det är ganska många som det inte finns en enda vettig bild på. Inklusive min mamma.

  • Äldre 4 Apr 20:47
    #13
    yorkstacy skrev 2012-04-04 19:07:23 följande:
    PUFF!!! 

    Någon som har fler "måste ha" bilder ? Skall ha möte med fotografen i slutet av April och även om han är fotograf och detta är hans jobb (vissa menar att man inte skall påpeka vilke kort man vill ha, för man påpekar inte till ne läkare att han skall sy ihop en efter en operation..alltså de vet o kan sitt egna jobb) så  tycker jag att man skall gå igenom med vad som är extra och speciellt viktigt för oss. 

    Hjälp snälla för massa bra tips o ideer! och ni som redan är gifta...vilka kort håller ert minne kärt? saknade ni något? give us some insider tips! ;)

     
    Här finns en bra checklista inför fotograferingen
    www.brollopsguiden.se/editorial/articles/misc/fotochecklista.pdf
Svar på tråden Hjälp mig fylla på en lista till alla bilder fotografen ska ta...