• mitas79

Kavaj?

Vad ska vi skriva om klädesel på bröllopet? Jag kommer inte ha vit klänning utan en vanlig festklänning och han kommer ha kostym. Även om vi inte kommer vara superfina så vill vi ändå inte att någon kommer dit i jeans och tröja utan något finare. Är det lämpligt att ändå skriva kavaj?

• Svar på tråden Kavaj?
  • FramtidaFruSandberg

Det kan ni väl göra om ni vill. Skriver ni "festfin" så förstår inte folk vad ni menar så kavaj är nog bäst

• patrikoannika

Jag blev kluven...

Om ni inte ska ha traditionella vigselkläder så kanske inte gästerna heller vill ha det. Kavaj = traditionell klädsel vid bröllop.

Skriv festfin, eller sommarfin eller nå`t sånt kanske?

Eller... svårt!

• Gregerus

Kavaj är det som kommer att vara mest passande. Skall man se till etikettsreglerna så är det ju brudgummen som sätter klädkoden. Och om han skall ha kostym så är det kavaj som blir bäst.

• Fialotta 78

Vi kommer inte heller att ha traditionella vigsel kläder. Vi har skrivit Kavaj på klädslen i inbjudan.

• BlackWIngedAngel

Hur man skriver sin klädkod tror jag är bäst att anpassa efter de som bjuds för att undvika missförstånd. Vet inte om det är så att du vill att folk ska komma i just kavaj eller om du vill att de ska komma i kostym?
    Jag är uppvuxen med att "Kavaj" betyder kostym och att "Fri klädsel" betyder blaze och byxor. Mindre uppklätt än så går man inte på bröllop. (Observera att det är så idén med den klädkoden är och inte att jag säger att det måste vara så för alla.) Därför kommer vi väl skriva kavaj och sedan får vi väl försöka smyga in det i något samtal med de som man kanske inte är vana vid klädkoder.

Svar på tråden Kavaj?