• yrla82

Borgerlig vigsel?

Hej!
    Vi står i bröllopstankar och vill gifta oss borgerligt. Men när jag läser om det så är det ju inte direkt någon fokus på själva vigseln - fem minuter i rådhuset är kanske inte så romantiskt.
    Vad har ni gjort, ni som gift er borgerligt, för att få det lite mysigare?
    Har ni satsat lite extra på "festen" efteråt? Hade ni bröllopsklänning på er, eller bara någon alternativ lite finare klänning när ni var i rådhuset. osv.
    Berätta gärna!
    Tack på förhand.

• Svar på tråden Borgerlig vigsel?
  • lolca

Min syster gifte sig borgerligt. De hade vigseln hemma under äppelträden i sin trädgård. En solist sjöng "Älska mig" av Ainbusk singers och solistens pappa spelade klarinett. Blev verkligen jättevackert! Men det krävs ju fint väder då!

• Nicossambo

Vi planerar allt som ett vanligt bröllop förutom att vi ska ha vigsel utomhus och borligt. Vigslen vara i ca 20 minuter men det bestämmer man själv.

• JessicaJnsson

Vi kör på som vilken vigsel som helst, fast utomhus i en park.
    Det smidiga med borgerlig vigsel är att man kan utforma den lite som man vill. Vill man ha tal eller liknande så har man det, annars blir det en väldigt kort och enkel ceremoni.

• angelasbrollopsyra

Hej,
    vi tänker oxå gifta oss borgerligt men vi har valt bort Rådhuset/kommunhuset just pga att vi vill ha en lite längre och mer romantisk ceremoni med alla våra bröllopsgäster. Vi ska gifta oss på Bergendals herrgård, norr om Stockholm. Att vi valde just det beror på att de har en helt underbar trädgård och lämplig vigselplats vid vattnet (bilder finns på min blogg: www.angelasbrollopsyra.blogspot.com ) Det blir personligare och mer romantisk med denna miljö samt att vi kommer ha musik och sånginslag. Efter bröllopskyssen när vi marscherar tillbaka ska gästerna kasta rosenblad på oss.

Hör av dig om du vill veta mer

Lycka till!

• yrla82

Tack för era svar!
    Jag har faktiskt inte ens tänkt tanken på att man kan ha vigseln någon helt annanstans än rådhuset! Men hur fungerar det då? Får man hyra in någon som viger en då eller hur gör man? Betalar man extra utöver de där 500kr som det kostar att vigas borgerligt?

• att säga ja

vi gifter oss också borgligt. på ett slott. det som kostar då är hyran av slottet samt reseersättning för vigselförättaren. Leta reda på platsen där ni vill gifta er och kontakta sedan kommunen (där platsen ligger) så hjälper de till att välja vigselförättare.

• yrla82

Okej, tack för infon!!

att säga ja skrev 2010-04-03 18:31:01 följande:

vi gifter oss också borgligt. på ett slott. det som kostar då är hyran av slottet samt reseersättning för vigselförättaren. Leta reda på platsen där ni vill gifta er och kontakta sedan kommunen (där platsen ligger) så hjälper de till att välja vigselförättare.
  • ZemraBullen

Vi skall gifta oss i byn där vi bor, utanför våran bygdegård på en vacker dansbana. Den har tack så regnar det blir det ett mysigt inslag. Vi ska försöka få ut en vigselförrättare men då vi bestämde oss i april att vi ska gifta oss i slutet av juli är det inte säkert vi får en tid. I sådant fall får min bror hålla i själva ceremonin och vi får skriva papper i kommunhuset några dagar innan. Det är också ett förslag då kan man verkligen forma vigseln som man själv vill ha den.
    Lycka Till

• giz83

vi ska gifta oss borgerligt och kommer att gifta oss på samma ställe som vi sen ska ha festen på! 

och det brukar i vanliga fall inte kosta något att anlita en av kommunens vigselförrättare vad jag vet, men det kan ju så klart vara olika beroende på kommun. 

*kärleken är evig*
Svar på tråden Borgerlig vigsel?