• Mini Wedding

Blir det ett bröllop med budget kring 20000 kronor?

Jag och min sambo har bestämt att vi ska gifta oss nästa år! Vi vill inte slänga ut alltför mycket pengar, men ändå kunna bjuda in närmaste släkten och närmaste vännerna. Alltså blir det ca 60 gäster. Vi har tänkt göra egen smörgåstårta och egen tårta för att komma undan billigare. Sen har vi tänkt beställa klänningen på tradera. Har hittat en jättefin för 1900 kronor. Sambon ska köpa ny kostym från dressman. Har en kompis som är frisör och svärmor är florist så där kommer vi undan lite billigare.

Tror ni detta är möjligt? Jag lyssnar mer än gärna på era egna erfarenheter så det gör inte om ni skriver en hel uppsats

• Svar på tråden Blir det ett bröllop med budget kring 20000 kronor?
  • scarborough81

Ja vi ska ha bröllop med budget 15000... och där ingår en weekend att titta på KISS och mysa på hotell i Stockholm..
    Maten..kallskuret på buffe 4000
    Tårta med ställning 1250
    Ringar 3000
    Hotell 3000
    Kläder 2500
    Skor 500
    Frisör och smink 900
    Dekorationer 300
    Blommor 300

har en släkting som ska fota..

• marrieme

Absolut!!

Min bror gifte sig i en fattigt tid, och de la ut max 10,000 på sitt!

Buketten kan du göra själv,
    man kan ha knytkalas på festen om man vill?
    Hyra församlingshemmet, brukar vara gratis, eller om man bor stort, ha festen hemma!
    Göra egen mat kan man verkligen tjäna in på!
    Ringen behöver inte vara jättedyr heller, finns många fina för en relativt liten slant.
    Pantbanker brukar annars ha fina till mycket bättre pris..
    Inbjudningskort är kul att göra själv, å billigt i jämförelse med att beställa!

Min bror la egentligen bara ut pengar på ring, klänning, och lite mat.
    Väldigt enkelt bröllop, men ändå fint, det behöver inte vara dyrt!
    Fotade gjorde vi,
    smink och hår fixade hon själv,
    plockade egen bukett,
    gjorde egna inbjudnings och tackkort,
    vi körde dem med finbilen mellan kyrkan och festen, som dem hade hemma..
    Maten lagade dem själva.
    Så det går absolut!

• Dsy04

det finns massa trådar som handlar om att göra en fint bröllop för lite pengar där kan du få massa tips

o det gäller att folk hjälper till dig med det.

• Idli

Vi har typ den budgeten och vi har bjudit in 55pers.
    Har dock fått lite hjälp utav familjen som ville vara delaktiga och hjälpa oss. Så vi själva kommer nog lägga ut 15000 så får vi hjälp med resten. T ex Fotografen är min kusins sambo.Hon är enormt duktig. Även om hon inte jobbar med det är hon utbildad. Buketten kommer jag göra själv utav vita pioner och röda rosor (får se hur det kommer bli i slutändan)
    Ringen kommer göras av en guldsmed där vi har eget gammalt guld som ska göras om till en ny fin ring åt mig. Kommer kosta ungefär 2000.
    Det blir kallskuret buffé med diverse färskpotatissallader och pastasallader.
    Fyndade gubbens kostym på blocket. En Cavaliere frockcoat,väst,kravatt och byxor för 1600kr. Kanonsnygg verkligen.
    Tårtställningen ska vi göra utav björkstubbar i olika höjd storlekar för att höja tårtan. Kommer nog bli jättefint tror jag.
    Någon bröllopsresa kommer det dock inte bli förrens till våren. Då tar vi nog en weekend i europa någonstans.
    Allting blir ju vad man gör det till. 20000 tycker jag räcker gott och väl.

• Idli

Lite nyfiken på vilken klänning du är intresserad utav. Jag har en klänning som jag köpt på tradera som inte riktigt var jag när jag provade den. Har nu hittat en ny som jag kommer att ha. Mycket enklare stil än den jag köpte på tradera. Funderar på att sälja den för en tusenlapp om det kan vara till glädje för någon annan.

• asfaltsbarn

Inga problem, tycker det var mycket! Vi har typ den budgeten också, men då är våran resa inräknad i det, tror vårat går på ca 9000, med allt inräknat, men jag har en väldigt snäll familj som hjälper oss..

• miaik

Mini wedding:

Ett tips, köp klänningen på ebay, oftast väldigt mycket billigare än tradera. Jag köpte min klänning på ebay för 600 kronor.

Om ni har en del "skrotguld" hemma, dvs. udda örhängen och trasiga halsband osv så kan ni göra ringar av det. Vi betalade bara 800 kronor för våra förlovningsringar tillsammans, och 2150 för min vigselring och de är värderade till 25000 tillsammans. Så det sparar både pengar OCH är roligt att ha en ring som är gjord bara för mig som är precis som jag vill ha den.

• lycklig87

hej . vi ska också ha bröllop för en liten budget. vi har ca 30000 kr i kontot.

dekorationen.
    servetter på ikea . just nu 100 st 25 kr. köpte 2 paket.vita

dukar kostar ca 170 kr 50 m.

vi ska ha kanske en löpare 19 kr metern panduro

blommor. vi ska bara ha en blombuket på vårt bord resten får rosenblad på sina bors går att ploka ute. annars ca 90 kr 144 st på brudmix.se
    ca 200 kr

2 st personal 1500 kr från min mans jobb

tårta 1800 kr om farmor gör den 5 st. el. 3000 kr beställa 70 bit.

mat ca 10000 max. ha buffe arabisk. nabelsie efterätt och pasta sallad kvälls mat

1000 kr läsk och bordsvatten. (min pappa köper vinn och välkomsdrinken då vi inte driker alkohol men min pappa vill att vi ska ha det)

frukt bord 1000 kr max, vi har en chokladfontän redan som vi ska ställa fram

min mans kostym 2500 kr brudmix.se

klänning 1300 kr (lila) på brudmix.se mormor sponsrar med 1000 kr
    bolero 350 kr budmix.se

slöja har jag redan hemma då jag e muslim och har en hel låda med olika färger och modeler .

skor har redan

ballonger ca 50 kr

tiara 300 kr

sen har vi redan köpt diamant konfetti 300 kr , fina sidenband från panduro som vi gör en roset på servveterna som dekoration, organsapåsar med godis i till gästerna, värmeljus, en fin vas från hemtext.

vi köper lite varje månad från våran vanliga lön och några läsk när vi handlar för matpengarna varje gång så märker man inte av det så mycket. läsken håller juh sig vi ställer bara i förådet.

lycka till med allt.

• lycklig87

glömde skriva vi har 70 gäster,
    inbjudningskorten betala min pappa 500 kr tror jag det gick på som vi gjorde själva sen.

fotograf min syster

ringen har vi redan.

• lycklig87

lockal 4000 kr , då har min pappa redan betalat 1000 kr

• Maxiander

Blir alltid lika imponerad när folk är så ekonomiska och verkligen lyckas med det!

Vi tycker vi är relativt ekonomiska när vi planerar bröllopet men det dra iväg hela tiden!

Bra jobbat!

/M
    www.maxiander.se/

• glaca

Vi håller oss också till ca 55 pers och 15.000 och vi började planera igår.

Det blir nog bra...

• KatjaB

har ni kollat på bugetverktygen här på bt. Det finns en som är det lägsta och där ser ni ju alla kostnader som brukar komma, men sen kan man ju självklart komma undan billigare än så.
    En vän hade bröllop med 80 gäster som gick på 30 000, men då kostade ändå klänningen 7000 och de bjöd på champagne och inte skumpa till skålen.

• happy family

Ser klänningen likadan ut när du ser den hemma som på bilderna?

lycklig87 skrev 2010-04-16 14:39:51 följande:
    hej . vi ska också ha bröllop för en liten budget. vi har ca 30000 kr i kontot. dekorationen. servetter på ikea . just nu 100 st 25 kr. köpte 2 paket.vitadukar kostar ca 170 kr 50 m. vi ska ha kanske en löpare 19 kr metern panduroblommor. vi ska bara ha en blombuket på vårt bord resten får rosenblad på sina bors går att ploka ute. annars ca 90 kr 144 st på brudmix.seca 200 kr2 st personal 1500 kr från min mans jobbtårta 1800 kr om farmor gör den 5 st. el. 3000 kr beställa 70 bit.mat ca 10000 max. ha buffe arabisk. nabelsie efterätt och pasta sallad kvälls mat1000 kr läsk och bordsvatten. (min pappa köper vinn och välkomsdrinken då vi inte driker alkohol men min pappa vill att vi ska ha det)frukt bord 1000 kr max, vi har en chokladfontän redan som vi ska ställa frammin mans kostym 2500 kr brudmix.seklänning 1300 kr (lila) på brudmix.se mormor sponsrar med 1000 kr bolero 350 kr budmix.seslöja har jag redan hemma då jag e muslim och har en hel låda med olika färger och modeler .skor har redanballonger ca 50 krtiara 300 kr sen har vi redan köpt diamant konfetti 300 kr , fina sidenband från panduro som vi gör en roset på servveterna som dekoration, organsapåsar med godis i till gästerna, värmeljus, en fin vas från hemtext. vi köper lite varje månad från våran vanliga lön och några läsk när vi handlar för matpengarna varje gång så märker man inte av det så mycket. läsken håller juh sig vi ställer bara i förådet.lycka till med allt.
  • Eriane

Ja då 20 tusen är mycket pengar. Vår budget ligger nu på 28 tusen men den låg 13 tusen billigare för ett par månader sen. Anledningen till att den ökade var att min brors fru erbjöd sig att låna oss pengar till vår dröm buffé istället för att vi som först tänkt laga själva.

Vi har ett ganska exlusivt bröllop med tropiskt tema och kommer ha strax över 60 gäster inklusive barn.

För att spara in har vi gjort detta:
    Min mamma binder buketten
    Pappersdukar istället för riktiga dukar
    Billigt pynt (kommer ha havssand, snäckor och stenar på borden)
    Hittat en billig brudklänning (1900)
    Köpt kläder till m2b samt bestman hos HM tot ca 650 kr
    Köpt tärnklänning på bonprix ca 200 kr
    Näbbklänning från HM 50 kr
    Inbjudningskort från Vistaprint
    Festen i kyrkolokalen (gratis)
    Åker cadillac som ägs av blivande svärfar
    Gör egen gästbok
    Gör egna festprogram

Det ända vi slängt mer pengar på är tårtan från Cake & Design och den är ändå relativt billig per bit eftersom vi bara har en våning. Betalar 40 :-/bit plus 475 för "egendesignat" brudpar (kommer ha två sjöhästar) Vill man inte baka egen tårta finns det massor med folk som kan göra lika fina tårtor som Cake & Design fast till billigare priser

Vi har fler saker vi sparat på men kommer inte ihåg mer nu

• ada73

Vi ska gifta oss nu i juli och våran budget ligger på 8000 och då kommer vi vara ca 45 pers.... funkar ut märkt syster fotograferar.... svägerska gör tårtan.....svägerskan fixar sången.... hår/smink fixar extradottern.....blommor fixar min syster....maten fixar jag själv...inbjudningarna gjorde dottern och till dom behövdes 6 frimärken resten promenera jag och hunden ut

Svar på tråden Blir det ett bröllop med budget kring 20000 kronor?