• BröllopAug2010

Svårt med efternamn och mellannamn.

Vi ska gifta oss i sommar, men har inte kommit fram till vad vi ska ha för efternamn än.

Pratat om att ha ena namnet som mellannamn och andra som efternamn. För ingen av oss vill ha den andres namn egentligen.
    Vi heter Brewitz och Bengtsson.

Alla i familjen får egentligen inte ha samma namnkombination... MEN...
    Pratade med skatteverket igår och fick info hemskickat av dem idag ang. det här att gå runt lagen.

Men om vi tar bådas namn (alltså ett mellannamn och ett efternamn)
    så kommer inte våra kommande barn att kunna få det enligt skatteverket...
    Våra två barn som vi har nu kan få det. Men alltså får inte deras syskon heta likadant om vi får fler barn...

Hur ska vi göra??

• Svar på tråden Svårt med efternamn och mellannamn.
  • millonet

Vi har samma problem, varför kan man inte få heta vad man vill? Varför får inte nästa barn heta samma? Det visste jag inte? Hur går ni runt lagen(så att säga), så ni får samma namn?
    Vårat första barn har dubbelnamn och vi vill gärna ha samma namn hela familjen.
    Usch vad trött man blir...

• BröllopAug2010

Ja jag tcker det känns helt fel att man inte ska få heta vad man vill. De försvårar ju för familjer som vill heta likadant.

Jag både pratade med skatteverket och bad dem skicka hem ett papper på det här att byta namn så alla får samma namnkombination.

I brevet står det att vi kan få samma mellannamn och efternamn men att vi då måste anmäla namnen i rätt ordning och i två omgångar.

Men man får alltså inte samma namn på kommande barn.
    Och jag förstår inte varför det är så.
    Krångligt det här... för man vill ju att alla i familjer ska få ha samma namn.

Svar på tråden Svårt med efternamn och mellannamn.