• Dolly84

    Hur får man gästerna att gå? :P

    Vi har våran lokal fram till kl 01 på bröllopsdagen. Vigseln är klockan 16. Vad gör man om gästerna inte går? Alltså innan klockan 01. Blir ju helt fel att "kasta ut dem". Mår dåligt bara av tanken. Visst, många kanske är trötta efter en relativt lång dag. Men om inte? Vi kommer ju själva att försöka avrunda runt kl 12, så det kanske hjälper? Önskar vi kunde ha lokalen längre tid...

  • Svar på tråden Hur får man gästerna att gå? :P
  • a n n a

    Om ni har toastmaster kanske denna kan få den "härliga" uppgiften att meddela detta till gästerna...

  • OomphGirl

    Brudparet åker väl iväg för sin bröllopsnatt tidigt nog! Sedan är det bara för toastmastern att avrunda innan ett.
    Om det är många yngre gäster ni har kanske han kan komma med förslag för efterfest. osv

  • KatjaB

    Ni kan ju ha ett "program" för dagen med lite hålltider så de är lite förberedda på att det är till kl 01.00 som gäller. Sen de som fortfarande är partysugna kommer säkert att fixa efterfest på egen hand hos någon

  • Nicossambo

    Lämnar man ut programet till gästerna?? Alltså tiderna är inte bara det något som toasmastern har??


    KatjaB skrev 2010-03-16 19:37:41 följande:
    Ni kan ju ha ett "program" för dagen med lite hålltider så de är lite förberedda på att det är till kl 01.00 som gäller. Sen de som fortfarande är partysugna kommer säkert att fixa efterfest på egen hand hos någon
  • Jeez

    Om man faktiskt har viss sluttid i lokalen så tycker jag att man skriver det i ett litet infoblad med bra saker att veta. Det är förstås inget måste, men många har ju ett i alla fall. HAr man inget är det bra om toastmastern informerar...

  • MallaA

    Vi kommer att ha en dj som spelar musik och tänkte låta honom meddela när kvällens sista låtar spelas. Då tror jag att folk förstår att festen är slut när musiken tar slut. Likadant kan man ju göra om man har ett band som spelar.
    Annars var det ju en bra idé att informera i infoblad eller låta toastmastern informera om detta. Kan det t.ex. inte stå i festhäftet, "dans och fest fram till 01".

  • Dolly84
    MallaA skrev 2010-03-16 21:03:58 följande:
    Vi kommer att ha en dj som spelar musik och tänkte låta honom meddela när kvällens sista låtar spelas. Då tror jag att folk förstår att festen är slut när musiken tar slut. Likadant kan man ju göra om man har ett band som spelar.Annars var det ju en bra idé att informera i infoblad eller låta toastmastern informera om detta. Kan det t.ex. inte stå i festhäftet, "dans och fest fram till 01".
    Det var en jättebra idé! Vi har också DJ och han spelar ju bara fram till 01. Tänkte inte alls på det. Kan ju även skriva det i festprogramet, så att alla får en aning om det. Tack för förslagen!
  • JessicaJnsson

    vi får tydligen inte servera alkohol efter 01, det trodde jag skulle döda festen :)

  • Svanboet

    Har man ett boende för långväga gäster räcker det ofta med att meddela att gemensam bokning av taxi och annat betälls till strax före 01 så brukar resten också gå.

    Jag har aldrig varit med om att att folk blir sura för att man måste utrymma en festlokal tidigare än man själv tänkt gå hem. Efterfest-möjligheten kan de alltid fixa själv.

  • Jessika81

    Jag skulle skriva det på infobladet och sen låta toastmaster/dj säga när det är dags att "nu är det tyvärr hemgång eftersom vi bara får ha lokalen till 01.00"

  • 100703 M och B

    Vi tänker nog skriva lite nyttig info i vårt festprogram som alla får. Dessutom så stänger baren 01:30 (har lokalen till 02:00) så det är nog inga som helst problem att få folk att gå därifrån.. ;)

  • roodeberg

    "Festen går mot sitt slut när klockan slår 01" så kan man skriva i festhäftet. Då har ju folk god tid på sig att ringa taxi redan innan de sätter sig till bords och därmed planera sin hemgång i tid.

  • N0RA

    Ett av de bröllop jag varit på dog totalt av två saker. *Brudparet lämnade lokalen. *Baren till självkostnadspris efter middagen mitt ute i ingenstans utan att meddela detta innan!
    Det tog inte lång tid innan festen dog ut på detta sätt, nu kanske alkoholen inte är det bästa exemplet men att festens mittpunkter försvinner känns ju alltid lite trist tycker jag.

  • Flotten

    Varför överhuvudtaget medddela sluttiden? När DJ:n slutar spela och tänder ljuset för att rodda hem sina saker fatta den dummaste poängen. Där jag är ifrån så har man alltid nattamat som en hemfösare och då tystnar musiken.

  • Fialotta 78

    Hejsan!

    Vi har vår lokal tills kl 02. Vi har skrivit i inbjudan att festen varar mellan 17-02. Både eftersom vi vill att folk ska veta när det är dags att gå hem och att de inte börjar dra sig hem för tidigt. Vi kommer inte att lämna festen tidigare eftersom vi vill vara med och ha kul när vi lagt ner mycket pengar på det.

    Kram

Svar på tråden Hur får man gästerna att gå? :P