min systers bonusfamilj....
Har ett litet dilemma angående inbjudningar.... Jag och min blivande har funderat mycket fram och tillbaka över listan på inbjudna och försökt att hålla antalet nere till personer som står oss nära. Min systers bonusfamilj var i det här fallet inte ett självklart beslut.
Anledningen till att jag tvekade till att bjuda in den här delen av familjen är att vi knappt har haft kontakt. Vi bor sedan länge utomlands och har väldigt sällan träffat min systers (vuxna) bonusbarn. De bor hemma, men är sällan där när vi träffar min syster och jag känner inte något speciellt intresse från hennes sida att etablera någon kontakt mellan oss. Faktum är att min syster inte heller har visat mycket intresse för mitt liv - Hon ringer aldrig mig, ringer aldrig tillbaka, och har nästan aldrig tid att prata då jag ringer upp.
Nu har en situation uppstått: Vi hade i slutändan bestämt att vi ville bjuda också min systers nya barn, men hade inte skickat ut detta med inbjudan. Jag försökte länge nå min syster för att tala om för henne att de var trots allt välkomna, men som vanligt hade hon inte tid att prata. Tills dess att inbjudan kom fram och hon ringde upp mig.... Först för att fråga om 'barnen' fick komma (och så långt tyckte jag att det var ok). Men innan jag hann svara så sa hon att annars skulle nog hennes sambo bli besviken/upprörd. Så nu kändes det plötsligt att det inte längre var vårat eget val om de fick komma utan att det var pga hennes sambos känslor som vi måste bjuda in dem. Hela samtalet utvecklades till en jättetrist diskussion!
Med facit i hand vet jag nu vad jag helst skulle ha gjort för att undvika problem och hålla uppe den goda stämningen. Men jag undrar om det finns ett självklart agerande på en situation som denna, som jag inte sett. Är det jag som begått ett etikettsbrott genom att inte bjuda in de här 'barnen' i första vändan, eller ställer min syster orimliga krav? Jag förstår att hon anser att de är en del av hennes familj, men betyder det att de har en självklar plats på mitt bröllop? För mig är de visserligen trevliga människor, men vi har ingen som helst relation.
Vad tycker ni?