• Bröllopstokiig

min systers bonusfamilj....

Har ett litet dilemma angående inbjudningar.... Jag och min blivande har funderat mycket fram och tillbaka över listan på inbjudna och försökt att hålla antalet nere till personer som står oss nära. Min systers bonusfamilj var i det här fallet inte ett självklart beslut.

Anledningen till att jag tvekade till att bjuda in den här delen av familjen är att vi knappt har haft kontakt. Vi bor sedan länge utomlands och har väldigt sällan träffat min systers (vuxna) bonusbarn. De bor hemma, men är sällan där när vi träffar min syster och jag känner inte något speciellt intresse från hennes sida att etablera någon kontakt mellan oss. Faktum är att min syster inte heller har visat mycket intresse för mitt liv - Hon ringer aldrig mig, ringer aldrig tillbaka, och har nästan aldrig tid att prata då jag ringer upp.

Nu har en situation uppstått: Vi hade i slutändan bestämt att vi ville bjuda också min systers nya barn, men hade inte skickat ut detta med inbjudan. Jag försökte länge nå min syster för att tala om för henne att de var trots allt välkomna, men som vanligt hade hon inte tid att prata. Tills dess att inbjudan kom fram och hon ringde upp mig.... Först för att fråga om 'barnen' fick komma (och så långt tyckte jag att det var ok). Men innan jag hann svara så sa hon att annars skulle nog hennes sambo bli besviken/upprörd. Så nu kändes det plötsligt att det inte längre var vårat eget val om de fick komma utan att det var pga hennes sambos känslor som vi måste bjuda in dem. Hela samtalet utvecklades till en jättetrist diskussion!

Med facit i hand vet jag nu vad jag helst skulle ha gjort för att undvika problem och hålla uppe den goda stämningen. Men jag undrar om det finns ett självklart agerande på en situation som denna, som jag inte sett. Är det jag som begått ett etikettsbrott genom att inte bjuda in de här 'barnen' i första vändan, eller ställer min syster orimliga krav? Jag förstår att hon anser att de är en del av hennes familj, men betyder det att de har en självklar plats på mitt bröllop? För mig är de visserligen trevliga människor, men vi har ingen som helst relation.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden min systers bonusfamilj....
  • miaik

Oj vad svårt, jag tror inte det finns nåt "rätt" sätt att göra på. Jag kan bara tänka på min egen situation då jag har två bonusbarn, om de inte skulle bli bjuda på min brors bröllop (om vi säger att han skulle gifta sig), så skulle jag bli besviken för de är verkligen min familj. Men då har jag och min bror väldigt bra kontakt så det skulle aldrig hända.
    Om det dock var nån som jag inte pratar med så ofta och som inte träffat mina bonusbarn så ofta så skulle jag verkligen inte ta för givet att de också var bjuda.
    På ett sätt vill jag ju att de alltid ska kunna vara med om de vill/kan, men samtidigt förstår jag att det gör skillnad om vi är 2 (jag+min blivande) eller 4 (vi+barnen).

Tråkigt att din syster sätter press på dig i frågan, jag vet inte vad det är med bröllop, men folk har så konstigt åsikter. T.ex. att de bjuder in sig själva fast man knappt vet var de bor eftersom man inte har kontakt.

Hoppas det löser sig!

Kram

• Gnistra mera

Usch, knepigt.
    Det är inte alls konstigt att inte bjuda ALLA i en familj eftersom bröllop kostar mycket och man kanske inte vill ha alla där helt enkelt. Det är jätte vanligt att bara par bjuds och barnen (även stora) får stanna hemma.

Jag skall bjuda flera personer där jag bara bjuder in paret och då skriver jag det i inbjudan. De som inte infattas av inbjudan får heller inte komma.

jag skall t.ex. bjuda in flera mostrar och fastrar + deras respektive, dock inte deras barn, dvs.mina kusiner. Sedan finns det andra kusiner som jag kommer bjuda dock inte deras föräldrar. På ens bröllop får man faktiskt bjuda de man VILL skall komma.

Min mamma är omgift med en underbar man. Han har sen tidigare 3 barn i vuxen ålder som jag har träffat en hel del (de har bott halvtid hos morsan under deras uppväxt)men jag har ingen egen relation till dem. De är därför inte bjudna. Mammas man hade frågat mamma om vi skulle bjuda dem och hon sa att vi inte skulle det eftersom vi försöker hålla i kostnader och bjuder bara dem som vi själva har nån relation eller vänskap till.

Eftersom jag resonerar så om mina vänner och släkt förstår jag inte problemet hos din syster när det gäller barn som du inte ens är släkt med eller nära på något annat sätt. Nä hon och hennes sambo kan gott få lära sig att det är ok att bjuda bara par. Dessutom är det din syster som har gjort ett etikettsbrott genom att fråga om barnen får komma.

• sun moon

Jag hade också blivit besviken om inte mina barn hade blivit bjudna på bröllop i min BM´s familj. Mina barn är visserligen inte vuxna (12 o 15år) men känslan är den samma. De bor varannan vecka hos oss och varannan hos sin pappa därför han min nya familj inte träffat dom så ofta.

Sedan förstår jag inte varför man inte får fråga om de blir bjudna? Varför är det så mkt sträng etikett när det är bröllop? Om man är bjuden på annat så får man ju fråga.

Sedan frågade min BM äldsta syster om deras vuxna barn var bjudan och vi såg det inte som något etikettbrott. :P

Så tjejer, slappna av lite, jag förstår att din syster undrade. Sedan får du fundera på om du har råd att bjuda de också eller inte. Har ni inte råd så var ärlig och säg detta till din syster men var beredd på att de kanske inte kommer då.. Skulle inte mina barn vara önskvärda hos min nya släkt så vet i tusan om jag skulle komma.. :)

• Gnistra mera

sun moon: menar du att du inte skulle gå om barn inte var allmänt bjudna heller? Det är hur många par som helst som har sina egna barn eller närstående barn närvarande, men annars ber om bara vuxenkalas.

Titta bara här på BT, finns hur många trådar som helst här om formuleringar till fest utan barn.

Jag tycker att det är fräckt av föräldrar med barn att nästan kräva att deras barn skall vara med.

Gällande ettikettsbrott, så är det väl ingen fest som är så dyr och igenomtänkt som vid ett bröllop. Att fråga nån vid någon annan fest om barnen får komma är kanske ok då det kanske inte innebär så mycket ändringar och kostnader. Men vid ett bröllop kan det bli jätte mycket ändringar och kostnader.

• sun moon

Jag kanske var lite "hård" i min ton när jag skrev inlägget inte meningen alls.

Om inte barn är bjudna så gäller det ju alla barn, inte bara mina pga att de inte är riktigt släkt med familjen som ska gifta sig, en annan sak ju.

• Pälsboll

Nu avviker jag ganska mycket från ämnet, men jag undrar bara hur det kan komma sej att det inte finns nån användare som skrivit första inlägget??

• Sebastiána
    Pälsboll skrev 2010-03-05 22:17:15 följande:
    Nu avviker jag ganska mycket från ämnet, men jag undrar bara hur det kan komma sej att det inte finns nån användare som skrivit första inlägget??
    Hmmm...ja konstigt
  • anne på grönkulla

Nu hade ni ju ändå tänkt bjuda dem? Så då förstår jag inte riktigt problemet? Trist attityd, javisst - men rä de värt en konflikt just denna gången?

• VickiH

sun moon skrev 2010-03-03 15:01:32 följande:

Jag kanske var lite "hård" i min ton när jag skrev inlägget inte meningen alls. Om inte barn är bjudna så gäller det ju alla barn, inte bara mina pga att de inte är riktigt släkt med familjen som ska gifta sig, en annan sak ju.
    Jag förstår mycket väl att man gärna vill att den nya familjen räknas med i olika sammanhang... Vårt bröllop är inte barnfritt och vi har ett antal gäster som är inbjudna tillsammans med sina småbarn. Vi tyckte däremot att det gjorde en viss skillnad om barnen var vuxna eller inte, och har inte automatiskt räknat in dem på inbjudningslistan. Anledningen var att vi tyckte att med vuxna, var det kontakten vi själva har med dem som avgjorde om vi ville bjuda in dem. Ni som har bonusbarn eller funderar på inbjudningar till familjen, tycker ni att barnens ålder spelar in?
  • VickiH
    Pälsboll skrev 2010-03-05 22:17:15 följande:
    Ja, jag vet inte varför det inte kom upp... Det var i alla fall jag som skrev det....
  • VickiH

Tack för värdefulla råd och åsikter! Det hjälper verkligen att höra vad andra tycker när man är villrådig, om inte annat också för att förstå hur andra tänker och känner!

Svar på tråden min systers bonusfamilj....