• miramolly

Vill inte ha svart på vårt bröllop...

Jag vet att det har blivit jättemodernt med svarta klänningar på bröllop, men jag är fortfarande "emot" det. Jag tycker inte att man kan ha en svart klänning på ett vårbröllop.

Nu skulle jag vilja ha lite hjälp på hur man förklarar detta på ett snällt vis för en tjej jag aldrig träffat (min blivande mans väns nya sambo) som undrar om man kan ha en svart klänning.

Känns inte som det finns något bra sätt att säga detta, så hon får väl komma i en svart klänning... men har ni tips på hur man kan lösa detta så hjälp mig gärna!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Vill inte ha svart på vårt bröllop...
  • FiaLottaoälsklingen

säg bara att ni helst ser att era gäster bär andra färger än vitt och svart på erat bröllop - svårare än så sär det inte. en normal människa accepterar att ni har vissa önskemål och hon frågar ju faktiskt innnanistället för att bara dyka upp i en svart klänning

• varelse

Jag tycker att hennes fråga indikerar att hon faktiskt bryr sig om vad ni tycker och då bör ni ju förmedla det till henne.

Är du emot svart öht i klänningen eller är det så att du inte vill att gästerna har helsvarta klänningar? Annars kan man ju säga att man gärna får ha en klänning med svart förutsatt att den även har andra färger i sig. Etiketten säger att helsvart och helvitt inte är lämpligt att bära som gäst på ett bröllop, men att svart "utblandat" med andra färger ändå är ok (förutsatt att det är ok med brudparet förstås!).

• didis

Nu tycker jag förvisso att man får välja sina stider i livet men om det är väldigt viktigt för dig vilka kläder gästerna har på sig så säg det till henne. Personligen uppskattar jag rak kommunikation mer än omskrivningar.

"jag skulle gärna se att du inte har svart klänning, för mig är det sorgekläder" räcker, är hon normalt funtad så väljer hon andra kläder. Och hon har ju frågat så hon inser själv att det kankse inte är helt ok.

• KatjaB

Säg som det är, att du tycker svart och vitt är sånt man inte har på bröllop och hoppas hon har nåt annat som hon kan ha på sig istället.

• Sebastiána

Visste inte att det var modernt med svarta klänningar på bröllop. Jag vill definitivt inte att någon har varken svart eller vitt på mitt bröllop!

Om din blivande mans väns nya sambo undrar om man kan ha svart klänning kan du väl bara säga 'nej'. Om du måste förklara kan du säga att svart förknippas med sorg/begravning och att ni inte önskar det på ert bröllop.

• Sebastiána

Jag ställde precis den frågan när jag skulle på bröllop i Italien eftersom jag hade en snygg svart klänning och inte visste om det var samma regler där. Jag frågade den italienska bruden och hon ville absolut inte att man hade svart - big no no i Italien också alltså.

• J Bananas

Som sagt, att hon frågar visar ju att hon bryr sig om vad ni tycker och undra får man ju alltid. Det är ju så svårt att veta vad som är okay eller inte nuförtiden. Men vill du inte att gästerna bär svart klänning så säg bara att ni helst ser att gästerna bär andra färger :)

• Grodfrun

I USA och England verkar det vara ganska vanligt vad jag sett att bara svart och eftersom vi har gaster fran flera lander, bla dessa tva lander, sa skrev vi i informationsbladet som foljer med var inbjudan (dar vi skrivit kladkod) att gasterna ska undvika vitt/creme som ar brudens farg och svart som ar sorgefarg. Vi dramde till med att det var enligt svensk tradition. Tror inte nagon svensk gast kommer ta illa upp dock :)

• BlackWIngedAngel

Tycker inte att det är något märkligt med att säga nej. Visst får man, som någon skrev, välja sina strider, men nu har ju personen frågat dig och då är det ju bara att svara.

Svar på tråden Vill inte ha svart på vårt bröllop...