• Kattpoet

    Skuld?

    Hur mycke sätter ni er i skuld pga av bröllopet?

    Vi kommer hamna 3000 kr i skuld till mina föräldrar, detta är biljetterna hem från Skottland, allt annat klara vi nog av.

    Jag anser visserligen inte att man ska gifta sig för lånade pengar men vi måste ju komma hem och orsaken att vi inte hade pengar var en tandläkarräkning.

  • Svar på tråden Skuld?
  • KatjaB

    Inte alls. Men det där är ju inte riktigt samma sak som att ta ett lån för bara konsumtion. En oförutsedd tandläkarräkning som svider i plånboken kan hända den bäste.. själv har jag en trevlig rotfyllning att se fram emot

  • Sanna2010

    inga lån... vi håller en budget som vår ekonomi klarar

  • Kattpoet

    KatjaB. KRAM, det sägs göra ont.

    Jo vi försökte hålla vår budget med, eftersom det finns en flytt i räkningarna med.

  • Sebastiána

    Vi sparar innan bröllopet, sedan får vi rätta mun efter matsäcken helt enkelt. Aldrig att vi skulle skuldsätta oss för ett bröllop. Det är ju i stort sett gratis att gifta sig, det är ju festen som kostar.

  • fryser

    inga lån.. håller med Sebastiàna.. annars får jag fjäska extra med älsklingen

  • Chris24

    Men det där ser inte jag direkt som en skuld pga bröllopet, utan mer att ni behöver komma hem från bröllopet och allt annat höll sig för det utom det, ni behövde en hjälpande hand =)

    Vi har inte heller satt oss i skuld utan satt en budget som vi försöker hålla, kan meddela att vi har lyckats si sådär tyvärr då det har blivit betydligt dyrare än vad vi räknade med.
    Nu ska jag inte storgråta för vi har hjälpen av både mina föräldrar och hans pappa så det kommer o gå men ändå!

  • Avalon75

    Inga lån, inga skulder, inga bidrag. Spara, spara, spara...
    Vi kommer antagligen få en del pengar i bröllopspresent, det har antytts så, men vi räknar inte med ett öre, blir roligare så när isåfall pengarna landar i vår hand.

  • fibobs

    Ingen skuld efteråt, sparar och sparar för att slippa få sura uppstötningar efteråt.

  • varelse

    Nu vet jag inte vad som hände. Satt och skrev ett inlägg och helt utan förvarning så laddade sidan om, så nu får jag börja från början.. -suckar-

    Anywho, vad jag skrev var att jag inte skulle se TS "skuld" som en egentlig skuld för bröllopet som sådant, i enlighet med vad många andra här har skrivit. En oförutsedd utgift för ett tandläkarbesök är något som kan drabba alla och kanske inte heller någonting man kan skjuta upp hur lätt som helst, beroende på vad besvären beror på. Jag tycker att det är stor skillnad på att å ena sidan låna pengar för en hemresa pga en oförutsedd utgift och att å andra sidan ta ett större lån för att bekosta hela eller stora delar av kalaset.

    Vi ska spara, spara, spara. Vi vägrar att ta något lån för att bekosta vårt bröllop, då anpassar vi hellre våra utgifter efter vår budget om det skulle visa sig att vi inte hinner spara ihop det vi behöver för att ha det som vi planerat. Då får vi strukturera om, helt enkelt. Inga bidrag heller, vad vi vet, så därför utgår vi från att få bekosta allt själva. Men vi har ganska lång tid kvar, dock pluggar vi båda två, så vi håller tummen att vi lyckas spara ihop allting i tid för att slippa "göra om" planerna.

  • Lilleke

    Min bliviande svärmor vill ge oss en stor summa pengar, eftersom de gav lika mycket till min fästmans syskon till deras brölop. Vi vet att de egentligen inte har en sådan summa att ge och vill inte ta emot av den orsaken. Vi har ingen stor budget, men den summan är ca hälften av det vi tänkt.
    Det är vårt problem, istället för lån, låter kanske lustigt och drygt att inte ta emot en gåva, men vi vet hur deras ekonomi ser ut.

  • Sebastiána

    Det är inte bra att låna till bröllop, men om man lånar 3000:- av sina föräldrar för att kunna komma hem är väl det OK. Det är ju ingen stor summa och jag antar att föräldrarna inte kräver ränta.

    Att låna på bank till bröllopet som jag vet att en del gör (men förhoppningsvis inte så mång) tycker jag är helt fel!

  • Kattpoet

    Ränta, mina föräldrar kräver att jag ska vara lycklig som ränta, det är snällt, men det måste betalas tillbaka inom ett år annars har inte mina föräldrar ett fungerande badrum.

    Jo, jag ahr också sett folk som tar lån, en kompis mor lever på existensminum för att betala av näst yngsta dotterns bröllop.

    Det var ett 200 000 kr kalas med en 20 000 kr klänning och allt betalades av brudens föräldrar. Brudgummen som har pengar, jag menar denna killen har gott ställt och visste om hur fattig familjen var lät dem endå betala...

    Ibland när man ser folks bröllops budgetar och smekmånads planer så börjar man bara undra, hur mycke är lånade pengar.

    Jag är fattig, jag vet det och detta kan göra mig mer fattig, men jag kommer vara rik på kärlek.

  • Sebastiána
    Kattpoet skrev 2010-03-03 10:23:58 följande:
    Det var ett 200 000 kr kalas med en 20 000 kr klänning och allt betalades av brudens föräldrar. Brudgummen som har pengar, jag menar denna killen har gott ställt och visste om hur fattig familjen var lät dem endå betala...
    Det var dåligt!
    3000:- blir 250:- i månaden, då låter det inte så farligt (det är klart att om man inte har 250:- spelar ju inte det någon roll).
  • Kattpoet

    Jag betalar 150 kr i början av månaden och har jag något kvar i slutet så blir det 100 kr extra till mina föräldrar, det så vi gör just nu.

    Både jag och min karl vill ha ett litet bröllop, vi vill inte lägg ut en massa för just en dag, vi har ju ett liv tillsammans som kommer kosta pengar.

    Och hellre sparare vi undan lite för de framtida barnen än spenderar allt nu, om vi kunde så att säga.

Svar på tråden Skuld?