• alos

    betala dryck efter middagen

    Hur många av er har så gästerna får betala drycken efter middagen?

  • Svar på tråden betala dryck efter middagen
  • AnnaS82

    Våra kommer göra det.
    Vi bjuder på dryck till maten + avec.
    Sen kommer vår egna lilla bar öppna...med självkostnads-priser.

  • HappyE

    Vi bjuder också på dryck till maten, därefter öppnar restaurangen sin bar, 50 kr /glas vin som exempel.

  • iregnet2010

    vi bjuder på allt, även baren efter middagen men det var ett ganska svårt val. Mina föräldrar tycker dock att bjuder man på fest så BJUDER man på fest..

    Men enligt min mening är det idag så vanligt med betalbar efteråt så vi hade gärna haft det om inte mina föräldrar var så bestämda på den saken...finns ju mkt som talar för att strypa åtgången (t ex undvika att folk blir för fulla)

  • PerSan

    Vi betalar till efter avec o kaffe!! Efter det får var o en betala!!

  • maj2010
    PerSan skrev 2010-03-01 15:05:55 följande:
    Vi betalar till efter avec o kaffe!! Efter det får var o en betala!!
    Samma här. Vi kommer ändå att bjuda på 1-2 glas mousserande vin till brudskålen, öl och snaps till förrätten, två glas vin till varmrätten, ev. dessertvin och avec till kaffet. Känns inte snålt alls att låta gästerna betala själva om de vill dricka mer än så.
  • eldstad

    Vi kommer att bjuda på alkoholen till skål och middagen (2 glas mousserande vin + 3 glas vin + avec) sedan får de köpa i baren. Vi har dock valt att betala serveringspersonalen mot att de sätter ett lägre pris i baren så fatöl går på 20 kr, flasköl/flaskcider 25 kr, ett glas vin 30 kr och sprit 10-15 kr per cl. Så det blir ju inte så farligt dyrt för folk iaf. Hade vi inte betalat för barpersonalen hade t.ex. en flasköl gått på 45 kr.

  • PerSan

    Nä det blir ju lika här för oss...Det blir brudskål, 1 glas till förrätten o 2 glas till huvudrätten. ( de får själv välja rött/vitt vin , öl o cider )Och till sist blir det avec o kaffe...
    Tycker inte i heller att det känns så snålt alls!
    Där vi har festen sa det att de aldrig hade varit med om att brudparet stod för drickan efter maten!!


    maj2010 skrev 2010-03-01 15:10:54 följande:
    Samma här. Vi kommer ändå att bjuda på 1-2 glas mousserande vin till brudskålen, öl och snaps till förrätten, två glas vin till varmrätten, ev. dessertvin och avec till kaffet. Känns inte snålt alls att låta gästerna betala själva om de vill dricka mer än så.
  • ElinDaniel

    Här får gästerna betal dickan i baren efter festen. Var bara tydlig att berätta att det är så. Annars finns risk för att inte alla tar med sig pengar.

  • ElinDaniel

    Men oj så fel man kan stava... Blir så då man har bråttom i svängarna. :P Gästerna får betala drickan i baren själva. :)

    Bjuder på välkomstskål, två glas vin (och kaffe).

  • CeKe

    Vi bjuder på dricka till mat och tårta, sen får gästerna stå för sin egen dricka.. kommer ha bar till självkostnadspris!

    Precis som Iregnet skrev så har det med ett ställningstagande att göra för min del, det där med att det blir mindre fylla om man stryper tillgången en aning...

  • didis

    Vi bjöd på allt.

    Jag håller med ElinDaniel om att det är viktigt att vara tydlig med att det är betalbar.

    Själv lämnar jag normalt plånboken hemma när jag går på fest och har bara visakort + leg till taxin hem i lilla festväskan och jag hade blivit besviken om ingen sagt till i förväg så jag kunnat ladda med kontanter.

  • asfaltsblomman

    Skriver ni nåt i inbjudan om att baren är till självkostnadspris? Vi hade också tänkt bjuda på dryck till maten, brudskål och avec, men sen blir det en bar som öppnar. Till reducerat pris.

  • CeKe

    Japp, vi hade en infosida i inbjudningskortet.. där stod bland annat:

    Bar: Vin, öl, avec & alkoholfritt serveras till maten. Därefter finns bar till självkostnadspris.

  • ElinDaniel

    Japp! Vi var tydliga med det mesta i inbjudan. Det enda vi missat är att det på vissa ställen i stan behövs mynt till parkeringen... Hoppas att det läser sig ändå :) Hehe

    Jag minns inte exakt vad vi skrev... Men ungefär att vi bjuder på för och varmrätt samt kaffe och tårta... Ooo, hur skrev vi sen egentligen... Hm... Vi skrev iaf på något tjusigt sätt att baren öppnade efter maten. Hellre för mkt info än för lite. Kort och koncist skare va! :)

  • AnnaS82

    Vi skrev inget i inbjudan, hade inte bestämt oss då. Men vi har inte bjudit så många, så vi går ut med info nu när vi träffar dem...kommer även ha en "kredit-lista" i baren...
    För oss var valet att ta betalt i baren, pga två anledningar. Dels att vi vill minska riskerna att få fylleslag. Man vet ju hur det kan vara när man blir bjuden på allt...
    Sen lite av ekonomiska skäl, man är ju inte gjord av pengar...och det verkar som alla vi än så länge pratat med, har full förståelse för det.
    Vi bjuder ju ändå på, mousserande vin, vin alt. öl till förrätt och varmrätt, och sen avec till kaffet. Allt alkoholfria är gratis...

Svar på tråden betala dryck efter middagen