• Erese

CupCakes???

Är det någon som vet vart jag kan hitta företag som bakar CupCakes i Stockholm? Altv nära sthlm??

Vill gärna ha detta på vårat bröllop istället för tårta. Jag orkar inte göra ca 65st själv bara, det blir lite för jobbigt.

Jag har hittat en sida hellosugar.se, men vill spana vidare lite för att se pris skillnader.

• Svar på tråden CupCakes???
  • Sebastiána

Vill ni verkligen ha cupcakes? Jag tycker de är så vansinnigt söta. Jag skulle föredra muffins med någon god topping på som glasyr eller smaksatt philadelfiaost...

• 080513 2

Alla cupcakes är inte lika! Det berör vad man själv väljer för smak/fyllning (vi fyller alla våra cuppiesar... det blir en trevlig smakbrytning mellan kakan och fyllningen).

• Lillskoj

Vi vill också ha cupcakes och jag har varit i kontakt med en del konditorin m.m. men det verkar vara svårt att få tag i. Men det kommer att lösa sig. Är det någon som vet vad priset ligger för en cupcake? Har fått för mig att dom ligger på kanske 30-60 kr Såg på Holysweet att det låg från 75 kr och uppåt. Det tyckte jag lät dyrt... eller?

• Erese

Tack för tipset, men de var för dyra. Då var den jag hittade bättre i pris. Hhmm..får se hur vi gör. Har en ganska tight budget, men funderar på att köra på två rätters istället för tre. Då borde priset sjunka en aning. Känns konstigt att servera två efterätter.

• Lillskoj

Vi kör på 2 rätters + cupcakes (ingen tårta) och lite senare kaffe, avvec och en pralin

• Erese

Företaget som jag hittade tar ca 45kr och upp för cupCakes och då med dekoration. Lite vettigare pris. räknade ut att det blir ca 3000kr för 64 CupCakes.

• SnuGry

hör med ica kvantum eller maxi, har haft kontakt med dom och det verkar som om dom kan göra det mesta, vi vill ha små prinsesstårtor eller cupcakes och det verkade gå, billigare än andra också, lycka till :)

• Kattpoet

Muffins är cupcakes och fairycakes på engelska, glasyren gör saker och ting bara vackrare.

• 080513 2

På engelska heter de antingen fairy cakes eller cupcakes, men på amerikanska (deras modersmål) heter de alltid cupcakes. Fairy cakes är ett obekant ord för de flesta amerikaner.

Skillnader mellan cupcakes och muffins.....

En cupcake är mer som en liten kaka, väger inte så mycket, sötare och dekorerade. Den är inte så hög för att smetens konsistens/struktur är för svag för att stödja en hög cupcake. Alltid bakat på vanlig vetemjöl (eller ibland i USA, på cake flour... ett mjöl som är tillverkat på vete med låg proteinhalt). Cupcakes innehåller ej (eller extremt sällan) frukter och bär osv.

En amerikansk muffin är tyngre, både i konsistensen och vikt. Den innehåller ofta frukter, bär, nötter och ibland chocolate chips. Muffins är aldrig 'onaturligt' dekorerade, förutom kanske lite kanel eller florsocker som pudras på. De behöver inte vara särskilt söta alls, och innehåller ganska ofta ingredienser som kli och grahamsmjöl, och också kan vara väldigt 'toppiga'. I Sverige är en muffin ganska mycket sötare

Om man kastar en cupcake mot väggen skulle det låta som *poff*, men om man slänger en muffin mot väggen säger det *dunk*

På ett sociologiskt sätt, muffins är 'vardag', men cupcakes signalerar 'fest'.

• Lillskoj
    Erese skrev 2010-03-01 12:32:05 följande:
    Företaget som jag hittade tar ca 45kr och upp för cupCakes och då med dekoration. Lite vettigare pris. räknade ut att det blir ca 3000kr för 64 CupCakes.
    Har du några länkar eller namn på företagen
  • Kattpoet

Och i Sverige hette muffins ända tills vi fick tuppjucket och skulle vara amerikaner.

Jag har många kokböcker med dekorerade muffins före år 2000.

Här i stan gör vanliga bagare fint dekorade muffins om man frågar dem, så kolla med närmaste konditori.

• jossann

Är det verkligen så dyrt med cupcakes? Hu, vad tråkigt. Jag som dumt nog tänkte att det kanske kunde vara ett billigare alternativ till bröllopstårta. Man kanske kan göra dem själv? Om man nu inte skulle bli en stressad bridezilla. haha :) 

Svar på tråden CupCakes???