• CherryM

    Kuvertavgift, mat, dryck, total kostnad?

    Hej!

    På vårt bröllop kommer det 62 personer var av 10 är barn under 16år.

    Nu undrar jag:

    1. Kan va ta 200:-/vuxen?
    2. Hur mycket får man beräkna att en buffe kostar/person?
    3. Ska man ha bar till självkostnadspris eller ska vi försöka få tag på sprit t.ex. utomlands och bjuda gästerna?

    Lokalen kostar 1900:-/dygn klänning har jag, tänkte passa på att återanvända min vackra balklänning.
    Min sambos kläder kommer inte kosta mycket heller då han har det mesta redan.

    Det vi kommer lägga pengar på kring kläder är diverse accesoarer.

    -Hår/smink har jag "gratis", då en vän är makeup artist.
    -Blommor, min vän är florist, så det ska inte behöva bli så kostsamt.

    Vi vill ha både middag och fest.
    Tror ni att vi kan klara oss på en 15.000:- budget??

    Behöver alla tips man kan få!

  • Svar på tråden Kuvertavgift, mat, dryck, total kostnad?
  • MrsCoverdale

    Vi kommer ha 3 rätter där varmrätten är buffé. Välkommstdrink, vin och avec till maten och jag har fått ihop det till en kostnad på ca 330kr/gäst. (Obs! ingen tårta)
    Ska ni ta kuvertavgift tycker jag 200kr är en väldigt bra summa. Jag har betalat upp emot 500kr/kuvert men då börjar det svida lite =)
    Har ni räknat med ringarna?

  • MrsCoverdale

    Oj jag glömde ju:
    Bar till självkostnadspris brukar vara en smidig lösning.
    Ta 15-20kr/drink och folk kommer att vara mycket nöjda. (bara det faktum att de slipper tänka på det/släpa på det är ju värt en del)
    Köper ni från systemet får ni lämna igen det som inte dricks upp dessutom.

  • CherryM

    I min budget på 15.000:- har jag räknat med ringarna.
    Om vi har tur får vi min mormor och morfars ringar! :) Då blir ju enda kostnaden att justera dem hos guldsmeden, vad nu det kan kosta?

    Våra utgifter kring bröllopet blir lokal och mat egentligen.
    Blommor, kläder, smink, transport blir minimala, då vi redan har allt eller får gratis.

  • CeKe

    Jag tänker att en kuvertavgift enbart är för kostnaden av festen, altså inte kläder, ringar etc! Kuvertavgift betyder väl egentligen hur mycket maten & dryck kostar per person...

    Hur mycket buffén kostar, beror på om ni lagar maten själv eller bestälelr catering. Börja med att kolla upp det och räkna på kostnaderna!

    Att ni tar kuvertavgift behöver ju inte betyda att ni sen har fri bar.. ni kan ju ha bar till självkostnadspris ändå! Vi har också funderat på det där med fri bar/betalbar och för min del handlar det mycket om ett ställningstagande kring alkohol.. att jag inte vill bjuda på folks fyllor. Vi har löst det så att vi kommer att bjuda på dryck under middagen och att folk sedan får köpa sin alkohol i baren till självkostnadspris. Vi vill ha en kul och rejäl fest, men inget fylleslag...

    Jag tror säkert att ni kan klara er under 15000 kr! Den stora kostnaden är ju just mat och sprit, som det låter, så det beror ju på hur ni löser den frågan!

    Lycka till!

Svar på tråden Kuvertavgift, mat, dryck, total kostnad?