• lisaodaniel

Min tärna bryr sig inte...

Jag har ett stort problem!

När jag visste att vi skulle gifta oss ringde jag ganska snart upp min allra närmsta vän och frågade om hon fortfarande ville vara min tärna. Självklart ville hon det.
    Ca ett år innan detta flyttade hon till annan ort för att studera, sedan dess hade vi hållt kontakten via brev, internet och telefon. Vi hade då fortfarande en tajt relation.

Nu har det gått ett halvår sedan dess och jag har inte hört något från henne mer än en gång. Den gången pratade vi på msn och hon försvann iväg utan ett ord, efter dess har hon inte hört av sig. Jag har på flera sätt inbjudit till nya kontakter, men inte fått svar.
    Nu känner jag att jag inte längre vill ha henne som min tärna! Jag har en blivande svägerska som jag har en väldigt tajt relation till och vill gärna ha henne som tärna istället.

Nu vet jag inte hur jag ska säga detta till min förra tärna! Är det för fegt att skicka ett mail?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

• Svar på tråden Min tärna bryr sig inte...
  • fryser

jag har 2 tärnor o den ena är mycket mer engagerad än den andra. så jag har mest kontakt med den som bryr sig. den andre är min syster så jag kan inte o vill inte ta bort henne som tärna då det säkerligen kommer att bli en tråkig stämmning på min dag. jag tycker att du ska fråga din svägerska om hon oxå vill vara din tärna o dyker den andra tjejen upp så gör men räkna inte med mycket från henne. hoppas att det hjälpte dig lite

• lisaodaniel

Jag får så många bra råd och tips av er!
    Tack!
    Jag ska ta och ringa upp min tärna och höra om hon vill komma hit någon gång. Har man påsklov när man studerar på universitet?

Vad gäller antalet tärnor så har jag i dagsläget två och min svägerska skulle bli en tredje (den första är min syster), eftersom vi har valt att ha ett väldigt privat och litet bröllop (12 personer på vigseln) känns det konstigt att ha så många tärnor.
    Men som "fryser" skriver så kanske man kan be svägerskan och ha henne och så får man se hur gärna min frånvarande tärna vill vara tärna när det närmar sig!

• scarborough81

@lisaodaniel nej man har inga lov när man pluggar.. tyvärr... hade inte ens jullov...smällar man får ta när man pluggar.

• Mörk Ängel

Nej inte riktigt påsklov, men du har ju ändå dessa röda dagar som åtminstone brukar bli en långhelg.

• Lucia05

Självklart är det inte för mycket begärt att båda parter hjälps åt att hålla kontakten, men många blivande brudar kräver betydligt mer än så.

• scarborough81

Jo fast då kan du ha en stundande tenta eller uppsats som ska in. Aldrig en ledig stund känns det som..

• Idhrenniel
    lisaodaniel skrev 2010-03-01 19:05:19 följande:
    Jag får så många bra råd och tips av er!Tack!Jag ska ta och ringa upp min tärna och höra om hon vill komma hit någon gång. Har man påsklov när man studerar på universitet?Vad gäller antalet tärnor så har jag i dagsläget två och min svägerska skulle bli en tredje (den första är min syster), eftersom vi har valt att ha ett väldigt privat och litet bröllop (12 personer på vigseln) känns det konstigt att ha så många tärnor.Men som "fryser" skriver så kanske man kan be svägerskan och ha henne och så får man se hur gärna min frånvarande tärna vill vara tärna när det närmar sig!
    Tre tärnor är väl ingenting! Jag ska ha FEM! ;) Haha, nämen gör det som känns bäst för er såklart.
  • miaik

Jag pluggar på högskola och har "påsklov", det passar sig så lämpligt att vi är mittemellan två kurser just då :)

Så kolla med henne om hon har påsklov så att ni kan prata med varandra ansikte mot ansikte, det är alltid bäst!
    Lycka till!

• Ne11ie

Har inte följt tråden, men som andra har kommenterat så är det väl lättare att prata via telefon eller IRL. Kan blir sådana feltolkningar om man ska försöka skriva hur man känner sig...

Vet inte hur mycket man kan kräva av sina tärnor, men tycker inte att man ska lägga över allt för mycket planering på dem, tycker väl inte att det är deras uppgift att hålla i allt för stor del av planeringen.

Sedan kan man självklart ha hur många tärnor som helst :) Om nu din blivande svägerska är bra på planeringsbiten eller vilken uppgift du nu tänkt, så låt henne hålla i de bitarna och din vän kan ju vara med för att hon är just din vän

Hoppas att det löser sig för er och att ni får en underbar dag

• Sunshine85

Hej hej!

Du har fått många goda råd här redan.

Jag tycker att du ska känna efter ordentligt och göra det som magkänslan säger dig i det här fallet. Vare sig det är att ha kompisen kvar som tärna eller inte.

Jag har 4 tärnor, skulle varit 5 men en tackade nej för ett tag sedan då hon kände att det fanns slitningar mellan henne och en annan tärna som måste arbetas på och som nog inte hinns med innan bröllopet. Jag är glad att hon var ärlig.

Men försök prata i genom vad för syn din kompis har på uppdraget och vad du har för syn på det hela. Jag har försökt gå i genom sånt med mina tärnor och de har fått lite olika uppdrag och sådär. Båda mina systrar och den vän som är min hederstärna kommer att komma ut dit vi ska gifta oss 1-2 dagar innan och hjälpa till, den fjärde som inte kan det kommer att vara frukostvärdinna dagen efter bröllopet för alla de som sovit över på platsen. =)
    Men jag tycker det är svårt att veta vad en tärna "ska" vara med på/i eller inte - jag är nog rätt luddig som brud och mina tärnor får välja själva mer eller mindre. Jag har ju aldrig gift mig förr och har inte så stor koll på det hela känner jag, det blir som det blir helt enkelt och jag försöker förbereda och göra det bästa möjligt inför det hela. Både med tärnor och annat.
    Så fundera, hur vill du att din tärna ska finnas där? Hur ser din tärna på det hela? Kan ni mötas?
    Följ magkänslan som sagt!
    Är det så att ni ser helt olika på uppdraget så tror jag att din tärna skulle förstå om du tänkte om och valde en annan, även om det för stunden kanske skulle svida så tror jag ändå att när dagen är där för bröllopet så är hon glad för att du har fått det stöd du behöver och vill ha....
    Möts ni så är det ju kalas, bara att fortsätta enligt planen!

• Sunshine85

....det ska då sägas att tärnorna som kommer ut dagarna innan har sagt att de vill det, jag kan inte hindra dem...=P
    Likväl som tärnan som har frukosten dagen efter erbjöd sig till det också från början och jag tog fasta på det direkt, perfekt ju...=PP

• evis76

jag säger bara byt..det är din storas dag hon skulle uppskattat denna fina gåva du gav henne....lycka till

Svar på tråden Min tärna bryr sig inte...