• ThereseR

Romantiska pianostycken

Hjälp mig genom att slänga in förslag på romantiska pianostycken.

Yiruma- River flows in you ska jag spela själv under vigseln men jag behöver förslag till ingång och utgång och eventuellt något mer. (Vilket jag såklart inte spelar själv:)

• Svar på tråden Romantiska pianostycken
  • Rapsbrud

Tack! Vi fastnade för den direkt när vi lyssnade igenom de skivor med klassisk musik som vi hade hemma.

• Astro

En kompis hade ett stycke som hette typ "Mariage d'amour" eller något sådant, det var iaf mycket vackert.

• ThereseR
    Astro skrev 2010-03-01 21:46:27 följande:
    En kompis hade ett stycke som hette typ "Mariage d'amour" eller något sådant, det var iaf mycket vackert.
    Tack, det var jättefint! Finns här

. Det är något sådant jag är ute efter. Något romantiskt, klassiskt och ganska enkelt
  • Astro

Roligt att vara till hjälp. Kastar in några förslag till

Ballade Pour Adeline - ohyggligt vacker!

En annan favvis är stycket från filmen Pianot - The heart asks pleasure first.

Mot skärgården från skärgårdsdoktorn är oxå fin.

• Fjosok

OKej, ni pratade om konsertpianister och då trodde jag att det var klassiskt vi pratade om.

Clayderman och skärgårdsdoktorn är ju inte klassiskt, precis :)

Romantiska pianostycken = pianostycken från romantiken.

Eller var det popballader som åsyftades? Kanske jag missuppfattade.

• ThereseR
    Fjosok skrev 2010-03-01 22:58:30 följande:
    OKej, ni pratade om konsertpianister och då trodde jag att det var klassiskt vi pratade om.Clayderman och skärgårdsdoktorn är ju inte klassiskt, precis :)Romantiska pianostycken = pianostycken från romantiken.Eller var det popballader som åsyftades? Kanske jag missuppfattade.
    Allt är relativt. Nej det var inte popballader, men inte heller alla pianostycken från romantiken (eran). Skulle inte vilja säga att Clayderman är pop heller för övrigt.
  • ThereseR
    OKej, ni pratade om konsertpianister och då trodde jag att det var klassiskt vi pratade om.Clayderman och skärgårdsdoktorn är ju inte klassiskt, precis :)Romantiska pianostycken = pianostycken från romantiken.Eller var det popballader som åsyftades? Kanske jag missuppfattade.
    Johannes Brahms lär inte heller vara pop...?
  • ThereseR

Förlåt, insåg att jag lät dryg nu:) Är trött och hängig. Du har rätt, du missförstod mig.

Jag menade ett pianostycke som är ROMANTISKT:), ej med text och när det är gjort eller av vem spelar ingen roll bara det är fint:)

• Fjosok

Nej, Brahms är riktigt romantiskt.

Lägger ingen värdering i det, men piano och romantik så trodde jag det var pianomusik från den romantiska epoken, dvs 1800-talet som åsyftades.

Yrkesskadad som jag är, därav mina förslag :)

• lapptjejen

ThereseR, vi har också fastnat för River flows in you - upptäckte den av slump, vad kul att nån mer gillar den. :)

Vi ska ha Jesu Bleibet Meine Freude som ingångsmusik - med orgel och trumpet blir det fantastiskt pampigt. Utgångsmusik blir förmodligen - mycket ödmjukt :) - drottningen av Sabas intåg (finns på Spotify)   Paul Ayres – Sinfonia From Solomon (The Arrival Of The Queen Of Sheba). Den är också pampig.

Marie Fredrikssons Ännu doftar kärleken är en klassiker, men fantastiskt vacker. Men jag vill slå ett slag för Shall I compare thee. Oerhört vacker, fr a solistversionen med jazzkänsla. Finns en version med Malena Ernman på Spotify. 

• förlovadflicka

Ok, om du menar romantisk som i kärleksfull... Gick och nynnade på Bachs arioso innan, den funkar ju alltid :) 

• Margris

Jag har fastnat för en låt spm heter A day to remember från ett album som heter piano love songs

• förlovadflicka
    Margris skrev 2011-04-04 22:53:40 följande:
    Jag har fastnat för en låt spm heter A day to remember från ett album som heter piano love songs
    Ja, den är jättefin! 
  • Gwennie

Jim Brickman's "Angel eyes" är fin och lite upptempo. Ganska repetativ, vilket jag tyckte kunde fungera som en ingångs- eller utgångslåt.

Mike Strickland's "The wedding song" är lite av en klassiker på bröllop i USA. Lite filmmusiksvibbar.

Noter till båda gick ganska enkelt att hitta på nätet efter lite googlande.

Lycka till :)

• awarwen

Vi har Yirumas River flows in you som ingångsmusik och Concerning Hobbits som utgångsmusik.
    Däremellan har vi solosång - Om du vill gå med mig och Ocarina musik - Laputa Castle in the sky.
    Som brudvals har vi Butterfly Walz med Brian Crain, ett rent pianostycke - mycket fint!

• Syrinx

Griegs Bryllupsdag på Troldhaugen tycker jag är jättevacker, och både sprudlande och pampig på samma gång. Här är länk till när Leif Ove Andsnes spelar:

• förlovadflicka
    Syrinx skrev 2011-04-06 17:49:33 följande:
    Griegs Bryllupsdag på Troldhaugen tycker jag är jättevacker, och både sprudlande och pampig på samma gång. Här är länk till när Leif Ove Andsnes spelar:

" target="_blank">

Kanske "Jeg elsker dig" är ett tips, om man har solist som behöver nåt att sjunga också :) 
Svar på tråden Romantiska pianostycken