När ska man posta inbjudningar
Hur långt innan bör man skicka ut inbjudningarna?
Jag är ute i god tid vi ska inte gifta oss förens våren 2011...
Hur långt innan bör man skicka ut inbjudningarna?
Jag är ute i god tid vi ska inte gifta oss förens våren 2011...
Inbjudningar ska helst inte skickas förrän 2-3 månader i förväg. Detta för att det anses oartigt att göra anspråk på gästernas tid, dvs. bjuder du oerhört tidigt så får de ju svårt att tacka nej eller att säga att de har andra engagemang. Blir lite som att avkräva dem deras närvaro.
Sen är det ju den andra aspekten av att man vill att alla som verkligen VILL komma inte ska hinna boka upp sig på något annat arrangemang av misstag. Kanske kan save the date-kort passa då, de är inte detsamma som inbjudan då man inte på samma sätt avkräver gästen dennes närvaro. Dessutom kanske man måste meddela catering/restaurang hur många kuvert man blir men inget hindrar ju att man har ett kort svarsdatum, t.ex. 1 månad innan bröllopet (det borde de flesta restauranger klara av).
Usch, känner att förklaringen blev lite dålig här. Läs etikettböcker så förklarar de mycket bättre, min personliga favvo är naturligtvis Margareta Ribbing :D
Sedan gör du naturligtvis hur du vill. Vi ska skicka i slutet av maj/början av juni och vi gifter oss 4 september. Svarstid blir ca 2 veckor innan.
Vi gifter oss i början på augusti och skickade ut våra för 2 veckor sen..
Hellre tidigt än sent, tycker jag! Man måste ju kunna planera som gäst också.
Men vet ni när ni ska gifta er, vill vara lite etikettsmässiga och hålla på de där 2-3 månaderna, så skulle jag absolut sända ut ett save-the-datekort. Det gjorde vi och vi fick bara, och mycket, positiv respons på det
Vi skickade runt den här tiden (alltså månadsskiftet februari/mars) och gifte oss 5 juli.
vi ska gifta oss i augusti 2011 och eftersom jag gärna vill överraska och absolut inte kan hålla tyst sålänge så kommer jag snart skicka ut save the date kort. sen har jag även syskon som ska resa mycket nästa år så det är bra om dom kan planera redan nu.
Vi gifter oss 31 juli i år och skickar ut våra inbjudningar nästa vecka... Eftersom vi gifter oss mitt i semestertider så vill vi vara ute i god tid.
Vi skickade ut våra save the date så att gästerna fick dem exakt ett år på dagen i förväg. Våra riktiga inbjudningar skickade vi ut nu i veckan dvs 3 månader innan vigseln.
Ojj va stressad jag blir nu.. Vi har inte ens beställt våra och vi ska gifta oss den 7 augusti.. Hjälp!!
vi skickade save the date i november/december.
Inbjudan skickas inom 2 veckor och vi gifter oss 10 juli
TACK ALLA!! vi har inte bestämt datum till 100% men det kan bli ett april bröllop, så om inbjudningarna går ut i november så borde det väl räcka??
det är inget FEL att skicka ut save the date supertidigt och inbjudningarna ett halvår innan men jag tycler inte man ska bli stressad om man inte gör det. 2-3 månader brukar räcka för de flesta och jag håller med om att det kan bli lite väl mkt "krav " över det hela om man skickar för tidigt eftersom folk då "tvingas tacka ja". Skulle tro att risken för sista minuten avhopp ökar då också..särskilt bland "bekanta" om man nu bjuder såna.
Jag har spridit ordet muntligen till de viktigaste som vet att de är självklara att bjuda in så alla vet vårt datum. rinbjudningarna gå nog ut de närmaste veckorna, gifter oss 10 juli så visst är jag lite etikett-tjuvstidig.
Hmmm... ungefär hälften av våra gäster måste flyga från Umeå till Malmö för att komma till bröllopet. För att få billiga biljetter måste man boka minst tre månader i förväg. Då är det inte så schysst att skicka inbjudan två månader innan. Egentligen borde man då skicka dem fyra månader innan. Klart, vi kan skicka ett "save-the-date" men jag tror inte att dessa gäster skulle boka en dyr flygresa innan de fått inbjudningskorten!
Många av de som ska vara med på bröllopet vet att vi ska gifta oss (90 pers.)den 4 september. Vi har också spridit det muntligen.
Tänkte kanske skicka ut inbjudningskorten i maj så att folk inte får för sig att ta sena semestrar i år.
Tack
Men vad menas med Save-The-Date kort??
precis som det låter så ber man personen att spara datumet i almanackan så att man senare när inbjudningarna skickas ut inte riskerar att folk redan bundit upp sig.
Jaha det var ju smart, men man behöver väl inte skriva varför de ska boka upp de datumet, fast det kanske de förstår endå???
det gör de nog men man kan ju alltid luras
hitta på ngt om en flytt att ni ska ha inflyttningsfest eller dop om ni har barn eller ngt annat fiffigt
Det var ju smart, jag fyller ju i maj så man kanske kan säga att det är kalas
perfekt!
Jag kan förstå att man vill vara ute i god tid med inbjudningarna, särskilt om man gifter sig i semestertider. Dock finns det ett par saker man får tänka på:
Om man skickar ut inbjudningarna tidigt och har OSA datum tidigt får man helt enkelt räkna med att vissa tackar nej eftersom de helt enkelt inte vet om de kan komma. Det kan vara så att man inte vet hur sitt jobbschema ser ut, eller om barnen kan vara hos sin andra förälder osv.
Om man skickar ut inbjudningarna tidigt och har OSA "sent", säg 3 veckor-1 månad innan bröllopet, får man räkna med att kanske behöva ringa runt eftersom många förmodligen glömt bort att svara. De flesta funkar så att om något ska göras innan ett visst datum gör man det inte förrän man måste, och har du då 5 månader på dig att svara är risken stor att andra saker kommer emellan och att man helt enkelt glömmer bort det.
alla känner såklart sig själva, sin situation och sina gäster bort, men man får inte glömma bort att tänka efter lite och fundera på vad olika val har för konsekvenser