• EnormLängtan

Är det vanligt med små förändringar i födelsemärken? Har du tagit bort? Snälla stilla min oro!

Tagit bort ett födelsemärke som var 3 mm och hade ett mörkt parti i ett annars brunt märke. Jag vet inte om det mörka partiet alltid funnits där eller inte och därför blev jag orolig för att det kanske var en förändring.

Vet att jag skrapat lite på det en gång för flera månader sedan, är det då möjligt att skrapa bort det mörka partiet så att det senare återvänder?

Jag är givetvis väldigt orolig och rädd nu när jag väntar på svar fastän jag försöker tänka positivt. Man säger ju att de flesta märken är normala.

Men det står väldigt lite om förändringar som är normala. Mycket skrämsel på internet och över lag och då blir man lätt rädd. Därför vill jag höra med andra om det är så att det faktiskt ÄR vanligt med små förändringar i födelsemärken? Jag förstår att man ska kolla upp det men behöver man bli orolig direkt?

Hur ofta söker folk för förändringar som sedan visar sig vara normala?

Har du eller någon du känner tagit bort födelsemärke/kollat upp födelsemärke som förändrats i färg eller annat som visat sig vara normalt?

Ge mig lite positiv erfarenhet och kunskap för jag har svårt att sova numera när jag inte vet något :(

• Svar på tråden Är det vanligt med små förändringar i födelsemärken? Har du tagit bort? Snälla stilla min oro!
  • JustMeAndMyLove

Jag har tagit bort många och ingen har varit nått att orora sig för.
    Det man ska akta sig för är födelsemärken som blöder lätt.
    Många misstolkar det och tror man kan få cancer om ett födelsemärke går sönder men så är det inte.

Oftast behöver man inte oroa sig :)

• EnormLängtan

Tack så mycket för ditt svar!

Vad har du haft för anledningar till att ta bort? Har någon av dina fått en ny färg eller ändrat färg på något sätt? Som t.ex. min som fick en liten mörk prick på sig.

Den har inte blött, kliat eller något liknande. Det enda är just att jag såg den mörka pricken på den, som jag inte tror funnits där tidigare.

Tack för att du lugnar mig :)

• JustMeAndMyLove

Jag vet inte riktigt varför de togs bort, jag själv var ororlig över ett som var ganska stort, och då tog de bort några stycken. Men läkaren sa innan också att han trodde det var ytterst liten risk att det var nått :)

EnormLängtan skrev 2010-02-25 00:57:53 följande:
    Tack så mycket för ditt svar!Vad har du haft för anledningar till att ta bort? Har någon av dina fått en ny färg eller ändrat färg på något sätt? Som t.ex. min som fick en liten mörk prick på sig.Den har inte blött, kliat eller något liknande. Det enda är just att jag såg den mörka pricken på den, som jag inte tror funnits där tidigare.Tack för att du lugnar mig :)
  • Mimsa

Jag har haft något födelsemärke som blivit större, eller rättare sagt "krupit ut" mer, alltså det har varit platt och sedan buktat ut mer. De sa att det inte var någon fara och att jag inte behövde ta bort det men jag valde att ta bort det ändå eftersom det såg lite fult ut och det gick superlätt att ta bort det. Det behöver säkert inte vara något konstigt med ditt, men jättebra att du kollat upp det så har du ju gjort vad du kan. Men du ska se att det går bra!

• anne på grönkulla

Jag har tagit bort flera, även som blött, men det har aldrig varit farligt. Men de ska ju kollas upp! Enklast går man till vårdcentralen, de tar bort dem och skickar på provtagning.

• EnormLängtan

Tack för svaren! :)

Det känns bra att ha kollat upp det och tagit bort märket men jag tycker inte om den här jobbiga oron som följer. Och jag lär få vänta i flera dagar till innan jag vet något men det känns skönt att veta att det oftast är normalt!

• duckling

nu har ju jättemånga redan svarat men jag kan bara berätta att jag tog bort ett födelsemärke för ett år sen som hade växt en del det senaste åren och buktade ut mer. som tur var det en ofarlig förändring men det kändes ändå bra att ta bort den eftersom jag hade börjat oroa mig. läkaren förklarade iaf att det var väldigt vanligt att födelsemärken förändras över tid liksom resten av kroppen och huden gör det. kroppen är ju inte beständig på det sättet.
    tycker det låter som en logisk förklaring, men det är klart att man blir nojig när kvällspressen kör på sina hudcancer-special varje vår. men hellre ett stort fult ärr än ett oroligt sinne tänker jag. bra att du kollat upp det och hoppas du får ett trevligt besked från provtagningen (men det får du såklart)

• aikidoaasa

Om du är osäker så ta bort! Min sambo tog bort en leverfläck på armen för några månader sedan som hade fått pigment förändringar. Det gjorde han rätt i! Läkaren ringde upp honom för ett tag sedan och berättade att han hade hittat cancel celler i den fläcken och nu i torsdags så opererade sambonbort mer runt för att se till att alla cancer celler verkligen var borta.

Så mitt tips är att ta det säkra före det osäkra, åtminstonde borde du gå till din läkare och be denne titta på det för att göra en bedömmning. Oftast är det inga problem med fläckarna... men man kan ha otur.

• EnormLängtan

Jag har tagit bort, redan innan denna tråd :)

Tack snälla! Håll tummarna nu för mig!!

Svar på tråden Är det vanligt med små förändringar i födelsemärken? Har du tagit bort? Snälla stilla min oro!