• lillalyckan

    Kryssning?

    Vi sitter som bäst och funderar på vart vi ska åka på vår bröllopsresa. Vi är lite inne på Karibien men då vi inte lyckas bestämma vart så funderar vi på en kryssning. Tex med Royal Caribbean eller nåt liknaden företag. Vi funderar även på om man kanske skulle åka på en kryssning som börjar och slutar i USA och sen stanna där en vecka eller två då vi tänkte vara borta iaf 3 veckor. Är kryssningar ett bra sätt att se Västindien på?

  • Svar på tråden Kryssning?
  • fruMe

    Vi äker "sista" karibienkryssningen med MCS, innan båten går över till Europa för kryssningar i Medelhavet. (Vi kryssar 17-24 april)
    Orkansäsongen är juni-aug enl hon som bokade till oss på Resia, så det lär ju inte vara någon fara! (Det är alltså därför det inte går kryssningar i Karibien efter april med MCS...)

    Vi får betala 11300 för två vuxna och 2 barn på 1 & 4 år. Då har vi valt insideshytt (pga klättrande 4 åring!!!!)
    Då ingår allt förutom dryck.
    Vi fick ge 16000 för flygbiljetter till miami. (2 vuxna+2 barn)

  • 15 5 2010

    båten äker den 23e maj. Vi tog en junior suite med balkong och jag bokade flyg + 4 nätter på 4 sjärnigt hotell i Miami. Själva kryssningen blev 22 000 kr (med skatt och förhandsbetalda dricks) för två och med hotell och flyg blev det sammanlagt ca 35 000 kr.

  • fruMe

    Men då är det säkert olika från rederi till rederi hur långt in på säsongen de kör.
    Känns som att ni kom över väldigt billiga flygbiljetter! Jag tyckte våra Köpenhamn-miami för 5800:-/pers var billiga men inget i jämförelse med era då!!!

    15 5 2010 skrev 2010-02-28 11:02:29 följande:


    båten äker den 23e maj. Vi tog en junior suite med balkong och jag bokade flyg + 4 nätter på 4 sjärnigt hotell i Miami. Själva kryssningen blev 22 000 kr (med skatt och förhandsbetalda dricks) för två och med hotell och flyg blev det sammanlagt ca 35 000 kr.
  • timonb2

    1:a gången jag åkte var på hösten,,, typ slutet på september tror jag... då hade det precis vart orkan där ( tidigare än vanligt) påverkade oss på det sätt att vi fick byta ut ett av resemålen till Bahamas istället...( pga vattenståndet på den ö vi skulle åkt till). orkan säsongen är alltså på hösten och ska mycket till för att kryssnongar skall ställas in , ofta så byts rutten ut bara,,, de hade jättebra uppdatering på hemsidan om detta varje dag!!
    ANdra gångnen jag åkt var i slutet på mars, och då var vädret aningen "kyligare" och inte lika mycket högsäsong,,, men HELT underbart ändå---fick äntligen simma med mina delfiner i Jamaica -på min fördelsedag ;)

  • fruMe

    ok, tack! Vi kryssar som sagt 17-24/4 och HOPPAS på fint väder!!!!

  • timonb2

    ni får säkert fint väder... hihi- med "kyligare" menas i detta fall typ 20-22 grader och växlande molnighet/sol tidvis.... på hösten var det snarare sol sol och sol ( ett enstaka moln) och typ 28-33grader :)

  • 15 5 2010

    Ni som redan åkt eller kommer att åka med Royal, har ni förhandsbeställt nånting? Wine-package, Romance-package eller utfärder o sånt?

    Jo flygbiljetterna var kring samma pris som FruMe hittat, fast Helsingfors-Paris-Miami, hotellet var billigt, hittade ett bra erbjudande. Dessutom bor jag i Finland och dollarn är väldigt billig jämfört med euron nu.

  • fruMe

    Okej! Jag kollar vaje dag nu och hoppas att dollarn går ner lite till jämfört med svenska kronan. Retar mig att vi inte köpte lite när den låg i 6.90...

  • timonb2

    Vi har förbeställt vissa utflykter- sånna vi verkligen inte velat missa ( går ju at boka på båten-i mån av plats..) Är kanonenkelt att boka-görs via typ "text-tv" i hytten,,, knappar sig fram och ser vilka det finns plats kvar på... något "paket" av nåt slag har jag inte bokat ...

  • mittid

    Ju tidigare man beställer (alltså inte datum på året utan lååååångt innan avresedatum), desto lägre är priset med RCC. Så boka så fort som möjligt är mitt råd!

  • molntussen

    Någon som kan rekommendera några utflyker att inte missa på turen Miami-Haiti-Jamaica-Grand Cayman-Mexico med Royal Caribbean?

  • 15 5 2010

    jag har ju inga egna erfarenheter ännu men kolla cruisecritic.com där har jag kollat vad folk tycker om turerna. när ska ni åka molntussen? med Liberty?

  • molntussen

    15 5 2010: Ahh, vilken bra sida. Den ska jag ta och kolla upp...hittade dock ingenting så här inledningsvis gällande utflykterna men det finns säkert någon stans. Vi kryssar med Liberty of the seas från Miami den 20/6 -10. På gränsen till orkansäsong men tror inte det ska bli några problem. Ska bli sååå nice, en riktig drömresa!

    15 5 2010 skrev 2010-03-06 22:07:08 följande:


    jag har ju inga egna erfarenheter ännu men kolla cruisecritic.com där har jag kollat vad folk tycker om turerna. när ska ni åka molntussen? med Liberty?
  • 15 5 2010

    Det är lite svårt att hitta på cruisecritic till en början tycker jag, men har gjort så att jag googlat t ex excursion Cozumel o då hittar google rätta trådarna på cruisecritic.

    Jag tror inte att orkansäsongen är nåt problem. Dessutom börjar den väl ordentligt först i mitten av juli. Jag skall försöka komma och berätta för er vad vi tyckte :).

  • molntussen

    Å, ja återkom gärna och berätta när ni kommit hem Vad har ni förresten bokat för hotell i Miami?

    15 5 2010 skrev 2010-03-08 11:34:43 följande:


    Det är lite svårt att hitta på cruisecritic till en början tycker jag, men har gjort så att jag googlat t ex excursion Cozumel o då hittar google rätta trådarna på cruisecritic.Jag tror inte att orkansäsongen är nåt problem. Dessutom börjar den väl ordentligt först i mitten av juli. Jag skall försöka komma och berätta för er vad vi tyckte :).
  • 15 5 2010

    hmm, bra fråga :D, ett tag sen jag bokade... det var ett Hiltonhotell nära downtown och ca 1,5 km från hamnen men finns väl flere Hiltonhotell i den stan så hoppas vi kommer till den rätta :).

  • LisasFanclub

    Vi vill också åka på kryssning.
    Men eftersom vi gifter oss 7/8 är det inte riktigt aktuellt med att kryssa i USA/karibien - Medelhavet känns mer rätt. (och inte lika supervarmt ^^)

    Jag har kollat på lite olika bolag, och just nu känns faktiskt fritidsresors bäst. Då åker man ner med deras charterplan och slipper pyssla ihop det med olika bolag.

    Jag har dock inte kollat upp priser eller bestämt rutt eller vilka platser vi vill se...

    /Lat tjej :D

  • lillalyckan

    Lisa: Du måste genast berätta hur det var sen Vi har sån galen beslutsångest nämligen... Vi har iaf fått vår semester beviljad på jobbet nu så vi har nästan 1 1/2 månads semester i samband med bröllopet så det känns som att man kan passa på att åka precis vart man vill i hela världen

  • molntussen

    Nu har vi bokat hotell i Miami Beach 4 nätter innan kryssningen. Ska bli så kul! Nu återstår bara att boka hyrbil och utflykter på kryssningen. Någon som har tips på bra utflykter på rutten miami-haiti-jamaica-grand cayman-mexico?

Svar på tråden Kryssning?