• HelenaO

Bjudit in fel tjej

Jag har precis upptäckt en pinsamt misstag!
    I den lilla listan med namn och nummer på mina nära vänner som jag lämnat till min tärnor, inför deras bestyr med planering av möhippa så jag jag skrivit fel!

Två kompisar till mig har samma namn, och jag har helt enkelt rört till det och mixat den enas nr med den andras. Så mina tärnor har bjudut in fel tjej till möhippan. Lite pinsamt. Men det är väl bara till att spela med och låtsas att allt är enligt planerna?

Tjejen som blivit felaktigt inbjuden är en kompis från min plugg-tid, vi hörs inte regelbundet men sågs på en reunion i sommras. Hon vet att jag skall gifta mig och att hon inte är bjuden på bröllopet.

Som det kan gå, måste vara lite stressade bröllopsnerver som spelar mig ett spratt. Men det är ju inte hela världen, kan säkert bli bra ändå. Kommer ju inte berätta något för de andra tjejerna om att det blivit fel, vill inte att hon skall känna sig utanför på något vis. Det får stanna mellan mig och tärnorna.

Hur hade ni andra gjort/tänkt?

• Svar på tråden Bjudit in fel tjej
  • KatjaB

oj då.. skulle nog känna mig lite tvungen att bjuda henne på bröllopet med. Glöm inte bjuda rätt kompis också bara på möhippan!

• HelenaO

Ja.. som man kan ställa till det för sig själv :0
    Fast till bröllopet vill jag inte bjuda henne, vi har gallrat hårt för att hålla nere antalet gäster, det skall bara vara nära vänner och familj och i den skaran går hon inte in. Men detta vet hon sedan innan och är helt OK med, vi träffas ju bara vart 3:e år i princip. Så jag tror inte hon tar illa upp. det är ju helt frivilligt för henne att tacka ja eller nej till hippan.

Rätt kompis skall absolut få info :)

• OomphGirl

På ett sätt. Om man vet att man inte är bjuden till bröllopet och har full förståelse för det kanske man tillochmed tycekr det är kul avv bjudas in till möhippan? Möhippa handlar ju inte om bröllopet utan om själva äktenskapet.
    Kanske bara mitt sätt att se det på..

• Greeneyes
    OomphGirl skrev 2010-02-16 23:05:07 följande:
    På ett sätt. Om man vet att man inte är bjuden till bröllopet och har full förståelse för det kanske man tillochmed tycekr det är kul avv bjudas in till möhippan? Möhippa handlar ju inte om bröllopet utan om själva äktenskapet.Kanske bara mitt sätt att se det på..
    Håller med! Jag kommer att försöka få med fler av mina kompisar till hippan än bara de som är bjudna på bröllopet. Speciellt just gamla pluggkompisar osv Så hon tycker säkert bara att det är kul att få vara med ändå ska du se!
  • passionsblomman

En möhippa handlar faktisktinte öht om några inbjudningar utan är om man ska vara lite korrekt en överraskningsfest som gemensamam vänner till bruden ordnar TILLSAMMANS och man kan alltså inte bli bjuden till den. Det finns bara en gäst nämligen och det är bruden. Som inte har en aaaaaning om att hon ska få en fest tillställd för sig.

Att vi numera gifter oss sent i livet så att vänskapskrets är större och mer splittrad än den var för folk för några generationer sedan, gör att blivande makar brukar hjälpa till och hinta och fixa fram telefonnummer för de som tagit tag i att fixa. Men trenden som det börjat glida över i mer och mer-att vissa bestämmer vilka som FÅR vara med och inte är både ny och tråkig tycker jag.

Att det dessutom går mer och mer mot att bruden själv inte har bara ett finger utan båda händerna med i smetan vad gäller planering av vad som får/bör /ska /måste hända för att hon ska vara nöjd med sin hippa och då naturligtvis även styr vilka som får bjudas in att ha den äran att fira henne är helt absurd i mina ögon.

OBS! Nu riktar jag mig inte särskilt till TS i det här enskilda fallet, utan mitt inlägg är en reaktion på vad jag under min tid på BT noterat i form av "Absolut Kontroll På Allt Från A till Ö Annars Blir Jag Missnöjd"

Ts, det är alltså vare sig konstig eller fel om din väninna deltar i en hippa och inget att ens fundera över. man behöver absolut inte höra till bröllopsgästerna för den sakens skull.

• HelenaO

Jag förstår precis vad du menar... Håller också med om att det är en hel del styrande och ställande från många brudar avseende möhippa. I mitt fall ser jag fram emot att bli överraskad, kände mig bara lite klumpig som gett fel info till mina tärnor.

passionsblomman skrev 2010-02-16 23:31:30 följande:
    En möhippa handlar faktisktinte öht om några inbjudningar utan är om man ska vara lite korrekt en överraskningsfest som gemensamam vänner till bruden ordnar TILLSAMMANS och man kan alltså inte bli bjuden till den. Det finns bara en gäst nämligen och det är bruden. Som inte har en aaaaaning om att hon ska få en fest tillställd för sig.Att vi numera gifter oss sent i livet så att vänskapskrets är större och mer splittrad än den var för folk för några generationer sedan, gör att blivande makar brukar hjälpa till och hinta och fixa fram telefonnummer för de som tagit tag i att fixa. Men trenden som det börjat glida över i mer och mer-att vissa bestämmer vilka som FÅR vara med och inte är både ny och tråkig tycker jag.Att det dessutom går mer och mer mot att bruden själv inte har bara ett finger utan båda händerna med i smetan vad gäller planering av vad som får/bör /ska /måste hända för att hon ska vara nöjd med sin hippa och då naturligtvis även styr vilka som får bjudas in att ha den äran att fira henne är helt absurd i mina ögon.OBS! Nu riktar jag mig inte särskilt till TS i det här enskilda fallet, utan mitt inlägg är en reaktion på vad jag under min tid på BT noterat i form av "Absolut Kontroll På Allt Från A till Ö Annars Blir Jag Missnöjd"Ts, det är alltså vare sig konstig eller fel om din väninna deltar i en hippa och inget att ens fundera över. man behöver absolut inte höra till bröllopsgästerna för den sakens skull.
  • Red Scarlet

Oj det var ju lite genant! Alltså till en möhippa kan hon väl få bli inbjuden om hon vill eftersom det inte "kostar" dig något, men det är många som inte gärna kanske vill bidra till det ifall de inte får komma på bröllopet. (Vi hade flera som blev inbjudna till enbart svensexan men de valde att tacka nej, av förståeliga skäl!) Jag hade nog faktiskt sagt som det var, eller be den som bjöd in till möhippan säga som det var.

Kan tillägga att jag själv råkade klanta mig när jag skickade iväg mina (otroligt fina dyra hemmagjorda) inbjudningar. Jag kollade bara upp adressen till min svärmors väninna lite snabbt på eniro och skickade iväg det, fick höra en månad senare att hon aldrig fått inbjudan. Hon var rätt bister och trodde nästan att vi ljög när vi sa att vi faktiskt bjudit in henne, så jag fick ursäkta och skicka en ny. Sedan kom det fram att jag skickat inbjudan till helt fel person. Jag var tvungen att ringa upp henne (en gammal snäll tant) och förklara mig. Hon var jätterar men skrattade och sa att hon undrade vem som bjudit in henne med hela hennes namn i en så fin inbjudan. Hon hade nästan funderat på att gå ändå för att hon var nyfiken. Men jag fick beklaga så mycket och ursäkta och hoppades att det inte skulle bli för rörigt för henne, men att min svärmors väninna såklart behövde platsen. Jisses alltså. Ibland får man skämmas för att man är en stressad brud

• Aleta

På min möhippa (som jag inte var inblandad i för fem öre) var mer än hälften av tjejerna kompisar som inte var bjudna på bröllopet. Dessutom hade de ordnat så att ännu fler anslöt till middagen på kvällen.
    De blivande bröllopsgästerna var kanske en femtedel. Det var en riktigt gammal traditionell möhippa där de som ville fira mig var med och fixade allt tillsammans. Flera killkompisar var servitörer och kockar på middagen på kvällen också, så det var inte bara tjejer.

Bekymra dig inte alls över kompisen, hon bli nog bara glad!

• Racolina

Jag har varit på en möhippa vi hade för en kompis men jag var inte bjuden på bröllopet, det var bara släkten och familjen. Jag tyckte att det var jättekul, för detta gjorde ju att jag fick en liten del av kakan...

• shakynose

Jag hade föreslagit att tärnan som höll i det bjöd in ännu fler bekanta till möhippan än de som står på gästlistan.

• shakynose
    Racolina skrev 2010-02-25 18:37:32 följande:
    Jag har varit på en möhippa vi hade för en kompis men jag var inte bjuden på bröllopet, det var bara släkten och familjen. Jag tyckte att det var jättekul, för detta gjorde ju att jag fick en liten del av kakan...
    Jag med! Varför ska den som väljer ett litet bröllop med bara familjen missa att få en hippa av sina vänner?
Svar på tråden Bjudit in fel tjej