• barfota brud

    Tips om karibisk om ö för strandbröllop

    Hej!
    Vi planerar ett romantiskt bröllop på stranden i karibien på tu man hand.

    Men det finns så många underbara öar... så hur väljer man?
    Jag tar gärna emot tips på de finaste stränderna/favoritöarna om det är någon som har varit där?

  • Svar på tråden Tips om karibisk om ö för strandbröllop
  • ShandiN

    Vi hade också planer på Karibien, men det är ett par saker i "requirements" som jag undrar över när det gäller Aruba specifikt: "A) Copies of birth certificate for bride and groom with apostille (state certification)" Vad är apostille? State certification? Har vi apostiller i Sverige, haha?!

    Och "D) Certificate of no impediment for bride and groom (also referred to as a ?single status report? and in some states called a ?negative statement of marriage?). This certificate of no impediment is obtained at the bureau of vital statistics which is located in the department of health." Är detta äktenskapscertifikatet man kan få på engelska från Skatteverket?

  • Lith

    Visst var det lite folk på stranden, men de höll sig på sin kant och kändes absolut inte besvärande. Man fick själv välja vart man ville gifta sig så ordnade de det på hotellet. Fanns även fin plats uppe vid hotellet med terass ut mot havet som många också valde att gifta sig på.

    Det är verkligen ett ställe jag rekommenderar. Privat, vänlig och serviceinriktad personal som gör allt för att ens vistelse ska bli så bra som möjligt.

  • Lith
    ShandiN skrev 2010-03-02 18:54:22 följande:
    Vi hade också planer på Karibien, men det är ett par saker i "requirements" som jag undrar över när det gäller Aruba specifikt: "A) Copies of birth certificate for bride and groom with apostille (state certification)" Vad är apostille? State certification? Har vi apostiller i Sverige, haha?!Och "D) Certificate of no impediment for bride and groom (also referred to as a ?single status report? and in some states called a ?negative statement of marriage?). This certificate of no impediment is obtained at the bureau of vital statistics which is located in the department of health." Är detta äktenskapscertifikatet man kan få på engelska från Skatteverket?
    Apostille är väl helt enkelt att det notarius publicus behöver legalisera dokumentet att det är giltigt så behöver det inte gå genom arubas ambassad.

    Man skriver i ett marriage licence på engelska istället för det vanliga som gäller vid vigsel utomlands.
  • fru Hä

    Hej!

    Vi gifte oss på en strand i Maldiverna. Helt otroligt fint! Världens mest magiska land. Åker snart för 11 gången.

    mvh/Linda

    fråga gärna mer linda@maldivernakoll.se

    barfota brud skrev 2010-02-15 20:46:19 följande:


    Hej!Vi planerar ett romantiskt bröllop på stranden i karibien på tu man hand. Men det finns så många underbara öar... så hur väljer man? Jag tar gärna emot tips på de finaste stränderna/favoritöarna om det är någon som har varit där?
  • barfota brud

    Hej Fru Hä,
    Vi funderade först på Maldiverna- men enligt den info jag har så kan man inte gifta sig där, utan bara ha en symbolisk cermoni...eller?

  • fru Hä

    Det stämmer. Fast även om vi hade en vigsel några dagar innan vi åkte (vi samlade våra bästa vänner i en supermysig vinkällare) så räknar vi ändå den "informella" vigseln som vår bröllopsdag. Det kändes hur "äkta" son helst, det formella spelade ingen roll alls.

    barfota brud skrev 2010-03-05 16:19:33 följande:


    Hej Fru Hä,Vi funderade först på Maldiverna- men enligt den info jag har så kan man inte gifta sig där, utan bara ha en symbolisk cermoni...eller?
  • HannaLuz

    Måste bara dela med mig av informationen...
    Vi planerar vår bröllopsresa. 3 veckor i Karibien, först Aruba, sedan St. Lucia, till Dominikanska Republiken och sist till Miami. Frågade Resebyrån Ticket vad det skulle kosta (och vi hade gissat på 60-80 000kr) men de återkom med ett pris på hissnande 120 000kr. Då är hälften av hotellen All-inclusive och ingen hyrbil i Miami.
    Hon påstod att man inte kunde boka själv i Karibien för det finns så många flygbolag och inte ens de hade all information. Men i mejlet skrev hon exakt vilka flygbolag hon räknat med och vilka hotell med respektive paket.

    Vi reser oftast på måfå o bokar bara flygbiljett och hyrbil och hotell första natten, men vi tänkte att det kunde vara trevligt kanske att ha allt utstakat för en gångs skull.

    Jag kollade upp varenda sak som hon sa ingick i priset, man kunde boka alla flygbiljetter och hotell direkt över nätet. När jag räknade ihop vad samma resa skulle kosta om vi bokade det själv slutade priset på 78 000kr. Då är det All-inclusive på alla hotell i Karibien och hyrbil i Miami. Så altså mer saker för mycket mindre pengar.

    Det är värt att dubbelkollas innan ni bokar. 42 000kr är rätt mycket pengar för lite trygghet!

  • barfota brud
    TheD skrev 2010-03-10 18:16:08 följande:
    aruba! aruba! aruba! aruba!
    :D :D :D
  • Honey bunny83

    ARUBA!!!!! håller med TheD Aruba aruba aruba aruba!!!!!!

  • fru Hä

    Aruba är säkert jättefint. KOm ihåg dock, att Västindien verkar väldigt exotiskt för oss här i Sverige för att vi bor så långt därifrån. USA ligger väldigt nära så det kryllar av amerikaner.

    Skulle ff kolla in Maldiverna om jag var du...

    /mvh Linda

    barfota brud skrev 2010-03-10 21:19:51 följande:


    :D :D :D
  • Honey bunny83

    Fru Hä:Skulle det vara något fel på amerikanarna eller? Har du själv varit i Västindien???? Det är väl självklart att det är amerikanare i västindien eftersom det är deras paradis tillsammans med resten av världen....( vad jag tror) Det finns säkert många i Sverige som drömmer om en ö i västindien!!! Har semestrat på Maldiverna, visst det är fint... Men för de par som vill ha ut lite mer av sin smekmånad/ semester ska nog välja Karibien istället..... Ett underbart ställe som har allt och lite till- Vi ska dit för 10e gången, i sommar så jag kan VARMT rekommendera Karibien.

Svar på tråden Tips om karibisk om ö för strandbröllop