• Kajsaji

Dyr fotograf

Vi ska ju gifta oss i Österrike då min m2b är därifrån. Problemet är att vi kan inte hitta någon bra fotograf i rimligt pris. Dom vi har hittat är SKITDÅLIGA, alltså tar riktigt kassa foton.

Har hittat en fotograf som tar helt fantastiska bilder men dom skulle ha 16000 kronor för en heldag (alltså från 07.30-00.00 och 600 foton i superkvalité. Tycker ni det är helt galet dyrt eller vad skulle ni ha gjort?

För mej är det en ganska viktig sak med fotograf men samtidigt skulle man kunna göra mycket för 16000 kronor!!

• Svar på tråden Dyr fotograf
  • havelina
    Andelle skrev 2010-02-15 20:34:48 följande:
    Tycker det låter ganska billigt för 18 h fotograferande. Ingår det några printar och ev album i priset? Efterarbetet på 600 bilder (de flesta fotografer jag tittat på erbjuder 100-300 bilder) tar ganska lång tid så timpengen är inte så hög.Vi kommer betala samma pris o vår fotograf startar runt 10.00 (eller när nu förberedelserna drar igång) och kör till midnatt. I priset ingår bildspel på nätet som gästerna kan gå in o titta på, en Coffee table book på 50 sidor, värd runt 2700:-, printar till ett värde av samma summa som boken, högupplösta bilder på DVD ca 200 st, 30 st tackkort och en bild redigerad för tidningsannons. Det som tillkommer då vår fotograf reser 60 mil är resan, boende och mat.
    Får man fråga vilken fotograf ni kommer anlita? Det låter som en bra deal!
  • Cometen
    Kajsaji skrev 2010-02-16 10:54:53 följande:
    caringo-photo.de/ är hemsidan om ni vill kika på bilderna. Dom verkar ju vara hur duktiga som helst :)
    De ÄR jätteduktiga!! Och jag tycker att ni fick ett väldigt bra pris med tanke på att de är två och att de ska vara med under hela dagen. Och redigeringen av bilderna tar bra många timmar också, även om de bara redigerar en del av de 600 bilderna. Jag skulle absolut boka de här!
  • sigma

Slå till! Jag håller med Smartie, det är galet billigt =)

• annab10
    Andelle skrev 2010-02-15 20:34:48 följande:
    [citat]
    Tycker det låter ganska billigt för 18 h fotograferande. Ingår det några printar och ev album i priset? Efterarbetet på 600 bilder (de flesta fotografer jag tittat på erbjuder 100-300 bilder) tar ganska lång tid så timpengen är inte så hög.Vi kommer betala samma pris o vår fotograf startar runt 10.00 (eller när nu förberedelserna drar igång) och kör till midnatt. I priset ingår bildspel på nätet som gästerna kan gå in o titta på, en Coffee table book på 50 sidor, värd runt 2700:-, printar till ett värde av samma summa som boken, högupplösta bilder på DVD ca 200 st, 30 st tackkort och en

Oj vad dyrt, alltså ärligt, jag förstår inte att man lägger så mycket pengar på en bröllopsfotografering, då ska den vara jäkligt bra för det priset och inbilla inte mig att denna fotograf retuscherar 100 - 300 bilder!!! För det klarar man inte av. Jag är själv grafiskt utbildad och jag vet vilken tid det skulle ta. Frågan är om man vill framkalla de högupplösta bilderna utan retusch egentligen?? Men som sagt jäkligt nyfiken vilken fotograf ni valt verkligen. Vi själva fick tag i en superbra fotograf till ett mycket bra pris och vi i stort sett likadant i vårt paketpris som ni får (utan coffee table book då) men inte till det priset.
  • ConnyD

retuschera 100-300 bilder kan man säkert göra. vissa fotografer kallar det retusch fastän de bara justerar nivåer, kontrast och ljus med enkla script. batchvis.

• memyselfandi

Jag tror nog man ska fråga sig själv vad som betyder mest för en..och vilket man vill lägga pengar på. Klänningen,ringen, festen, fotografen..vilket minns man mest och har mest användning för..?? Tja det är ju en smakfråga och man får väl vad man betalar för
    Själva letar vi fotograf som kan följa med oss utomlands och fotografera vårt bröllop..verkar vara svårt att hitta? om ngn har ett bra tips skriv gärna..

• ConnyD

vilka förutsättningar gäller då, vilket land och när. går det inte att hitta en fotograf lokalt, man tycker det borde bli billigare än att ta en fotograf med sig med allt det kostar i resa

• Dejli

[citat]Oj vad dyrt, alltså ärligt, jag förstår inte att man lägger så mycket pengar på en bröllopsfotografering, då ska den vara jäkligt bra för det priset och inbilla inte mig att denna fotograf retuscherar 100 - 300 bilder!!! För det klarar man inte av. Jag är själv grafiskt utbildad och jag vet vilken tid det skulle ta. Frågan är om man vill framkalla de högupplösta bilderna utan retusch egentligen?? Men som sagt jäkligt nyfiken vilken fotograf ni valt verkligen. Vi själva fick tag i en superbra fotograf till ett mycket bra pris och vi i stort sett likadant i vårt paketpris som ni får (utan coffee table book då) men inte till det priset.
    [/citat]

Mycket pengar? Självklart! Dyrt? Absolut inte... räkna efter själv... två fotografer i 18h. Det är inte ens 500h, plus efterarbete, sortering etc. Ta moms etc på det... inte nån särskilt hög timpenning med tanke på "övertid", obekväm arbetstid etc...

• memyselfandi

oj jag som tyckte det var superbilligt ..jag tänker lägga mest på fotografen eftersom jag vill ha kvalité..förresten alla de jag har pratat med retuscherar sina bilder så där har du nog fel
    Inget ovanligt alls..och kan man det så tar det inte sån tid..
    nej..vi kommer nog inte välja ngn lokalt eftersom vi ska gifta oss på Mallorca och vad jag hört så finns det inte många bra fotografer där..

• ConnyD

malorca låter härligt men nog borde det finnas fotografer där med som funkar. fast det är såklart smidigare att sköta kontakten här i sverige. lättare att i förväg träffa fotograf och diskutera vad man vill ha. jag undrar bara vad det kommer kosta att ta med en fotograf

• smartie

memyselfandi - kolla på brollopsfotografer.com, där finns många duktiga. Själv ska jag fotografera secret box hos Karin Froom och antagligen blir hon även vår bröllopsfotograf.

• Andelle
    annab10 skrev 2010-02-17 18:31:50 följande:
    Oj vad dyrt, alltså ärligt, jag förstår inte att man lägger så mycket pengar på en bröllopsfotografering, då ska den vara jäkligt bra för det priset och inbilla inte mig att denna fotograf retuscherar 100 - 300 bilder!!! För det klarar man inte av. Jag är själv grafiskt utbildad och jag vet vilken tid det skulle ta. Frågan är om man vill framkalla de högupplösta bilderna utan retusch egentligen?? Men som sagt jäkligt nyfiken vilken fotograf ni valt verkligen. Vi själva fick tag i en superbra fotograf till ett mycket bra pris och vi i stort sett likadant i vårt paketpris som ni får (utan coffee table book då) men inte till det priset.
    Vad som är dyrt och billigt är ju väldigt subjektivt, har man en totalbudget på exvis. 40000 så kanske det låter dyrt. Men bara våra ringar kommer nog kosta 30-40 tusen o då känns 16 papp för en fotograf som ett fynd.

Och nej att göra finretusch på 300 bilder är såklart inget man sysslar med om man inte är tokig. Som ConnyD säger så handlar det om att fixa bilder batchvis och sen lägga extra krut på speciella bilder. Jag vill verkligen inte att vår fotograf gör beautyretusch på våra bilder även om jag sett att det är ganska vanligt på bröllopsbilder. Jag har själv ett stort fotointresse och mycket kontakter i branschen och vet mycket väl vad som tar tid och vad det kostar.

Och ingen fotograf med självaktning släpper ifrån sig helt oretuscherade bilder.

Alltså ärligt jag förstår mig inte på dem som snålar på fotografen eller låter bekanta eller släktingar fota för att de har en systemkamera. Alla är vi olika...
  • Kajsaji

Dom där fotograferna fotograferar i Raw och fotar mycket detaljer så det är ju mest kurvor och kontraster dom kommer ändra, samt ta bort lite finnar och sånt där. Men sen gör dom helretuschering på några stycken porträttfoton, dom som man vill rama in och skicka som tackkort och sådär :)

• bride2010

Var har ni andra hittat proffsfotografer till ett så bra pris i Sverige? Alla som jag har tagit offert ifrån i Sverige tar runt 50k för en hel dag dvs. 10 timmar.

• MBLL

Vi bor i Skövde så d e ju såklart billigare än i storstäderna.....=)

• Chris24

Bilderna var jättefina! Kör på dem absolut, tycker inte heller det är för dyrt för den tiden! =)

Svar på tråden Dyr fotograf