• Karolina1980

Ni som har haft/kommer att ha tärnor

En fråga till dem som kommer att betala era tärnors klänningar, kommer ni att ge dem deras tärnklänningar?

Vad kommer ni att står för andra kostnader/utlägg för dem?

Undrar också vad era tärnor komemr att ha för uppdrag/eller vad de kommer att göra för andra ärrenden för er?

Är super tacksam för utförliga svar!

• Svar på tråden Ni som har haft/kommer att ha tärnor
  • Fru PB

Vi hade 3 tärnor. Dom fick själv välja sina klänningar så betalade vi dom bara dom var gröna eller silvriga. Sen fick dom även väskorna till.
    Smink o hår och skor fick dom själv betala...

• lolca

Jag hade mina två bästa vänner som tärnor. De köpte sina klänningar själva, men jag betalade deras smink och håruppsättning.

De hade inte några speciella uppgifter, såg till att jag fick något i mig under själva bröllopsdagen innan middagen så att jag inte skulle få blodsockerfall och bli grinig
    De fixade min möhippa också, men annars kom de med glada tillrop, provade klänningar med mig och var bara som vänner är mest!

• NiVi

Jag ska ha två tärnor och betalar för deras klänningar och eventuellt skor. Hår och smink betalar dom för själva och väljer om dom vill göra det hos frisör/make up artist eller om dom vill göra det själva! Men ska jag vara helt ärlig så tror jag att båda kommer vilja betala för klänning och skor själva också!

Mina förväntningar på dom är att de ska finnas som stöd för mig både innan bröllopet och under dagen. Jag har valt två tärnor som känner mig mycket väl och som kan finnas där för att ta snabba beslut om jag inte är tillgänglig! Dom kommer ha stort inflytande över hela dagen och är mina ultimata rådgivare Kort och gott så skulle jag näääästan kunna lägga mitt bröllop i deras händer och veta att det blir bra!

Marsalkarna köper vi väst och plastrong åt men de tar sin egna kostymer eller så betalar de själva för att få en nya uppsydda från samma ställe som min m2b får sin kostym. Vad min m2b har för förväntningar på dem vet jag inte riktigt men antar att det är samma som för mig med mina tärnor!

• HelenaO

Jag kommer att ha två tärnor och min M2b två marskalker. Vi har inga krav på hur de kär sig avseende färgval, men de följer klädkoden kavaj/klänning. Vi betalar varken kläder, smink eller hår, men köper deras blommor. Vi kommer istället välja att uppvakta våra "heders" personer på annat sätt.

• Novem

Min bästa kompis kommer antagligen att sy sin klänning själv, så vi kommer att stå för en del/hela kostnaden för tyget beroende på vad vi kommer överrens om, hår och smink fixar hon själv (vill inte sminka sig hos MUA)

Hon kommer väl att vara med och hjälpa mig under dagen, skall be henne hitta på något till festen också, men i övrigt blir det nog inget större eftersom hon bor i Umeå för närvarande (pluggar) och vi gifter oss någonstans runt Göteborg.

• marina86

Jag skulle personligen inte kräva av mina tärnor att dom ska betala för smink och hår. Jag skulle heller inte vilja betala massa för de själv heller så vi gör väll något fint men enkelt själva. Klänningarna tycker jag samma sak, de är ju vårt bröllop och tycker inte att dom ska betala massa pengar. Jag ska till thailand innan å där finns de ju massa billiga fina klänningar å syrrans ska med så hon får ju tycka till. Hade jag betalat för klänningarna så hade jag sålt dom efter bröllopet på typ tradera för att få tillbaka en liten del för tärnklänningar är ju inte billiga.

Men alla tycker olika så prata med dina tärnor och känn efter vad du tycker själv!

• KatjaB

ang. vad de har för uppdrag så tänker jag att de ska vara med helst vid sminkning och håruppsättning. Hjälpa till med påklädnad och bara finnas där under dagen liksom.. allra mest för tiden innan så man kan prata, ha trevligt och lugna nerverna Hur ska jag annars någonsin kunna känna mig lugn o få tiden att gå fort ända till kl 16

• Muulin

Jag o min tärna (kompis) ska bo på hotell natten innan... Sen är hon med mig hela dagen. Vi kommer betala hennes hår o make, klänningen köper hon själv.

• varelse

Kommer att ha två tärnor (syster och en nära vän). BM har ingen marskalk, för det ville han inte.

Lösa planer bara än så länge, men förhoppningsvis täcker budgeten så att vi kan betala för tärnornas klänningar. Båda är duktiga både på att fixa håret och sminket själva, så det tror jag att de gör även under dagen. Kommer inte betala för det, vill de gå till någon professionell får de göra det på egen bekostnad.

Uppgifter? Att vara stöd för mig från tidiga morgonen och under resten av dagen. Hålla mig sällskap, få tiden att gå fortare, se till att jag får i mig mat så att jag inte blir grinig innan middagen, fixa lite med bordsdekorationer om vi bestämmer oss för att ha sådana, hjälpa till att fixa iordning festlokal etc. Inga jättestora grejer alltså, och jag tänker inte "säga åt dem" att göra något utan jag föreslår och så får de säga om det är något de vill hjälpa till med eller inte.

• CeKe

hej!
    Min tärna ordnar själv sina kläder. Hon har dock väldigt fria händer och bara hon är nöjd, så är jag det.

Hennes "uppdrag" är att fortsätta vara den goa, underbara kompis som hon alltid varit, bolla idéer med när det gäller vissa detaljer etc inför dagen D. Det skulle hon ju gjort oavsett tärneriet också... På själva dagen är hennes uppgift att va med mig vid smink/frisering (som även hon får och som jag ordnat) och hålla mig lugn och få mig att skratta Det är hon bra på Jo ok, att se till att jag kommer ihåg att käka nåt innan kyrkan är nog en till bra sak, för det kommer jag antagligen själv att glömma bort!

Utöver det, kommer hon att fota mig och Kece, samt sjunga i kyrkan. det är dock inte utifrån att hon är min tärna, utan för att hon själv vill och har erbjudit sig.

• Cylt

Jag kommer att ha tre tärnor, vi betalar deras klänningar (även om de tjötar om att betala dessa själva) de betalar däremot accessoarer, smink och hår själva. Uppdrag? Jag vet inte riktigt... Jag bjuder dem på middag en gång i månaden för att de är fantastiska och för att kunna bolla idéer som är av den karaktären att min sambo tycker att jag har spårat ur;) De följde med och letade klänning, skor och vill även vara med när det ska letas smycken och underkläder.
    Vi kommer precis som någon annan skrev tidigare att ta in på hotell kvällen innan och ha tjejmys. En av tjejerna kommer att få ansvara för att min son kommer från plats A till plats B efter fotograferingen. I övrigt ska de väl mest dela dagen med mig - se till att jag äter och att allting som ska med till kyrkan kommer med.

• lisaodaniel

Mina tärnor kommer betala allt själva som det ser ut nu i budgeten, blir det pengar över så kommer nog vi att betala för frisyrerna. Gällande klänningar så är båda mina tärnor väldigt glada i klänningar och jag tror att de kommer att använda klänningarna mycket efter bröllopet också, jag kräver inte att det ska vara "speciella tärnklänningar". Min systers klänning kommer från affären Vila.

Jag förväntar mig som de flesta andra att de ska vara där som stöd för mig under hela dagen. Jag har hört rykten att den ena tärnan vill fixa möhippan, men det är inget jag har bett om.

Svar på tråden Ni som har haft/kommer att ha tärnor