• Senilia

Men alla andra då?

Vi ska gifta oss i Augusti, en fredag. Mitt i semestertider. www.brollopstorget.se/Forum/ikoner/icon6.gif
    Vi har skickat ut save the date kort och har en gästlista på ca 50 personer. Problemet är att det finns så många fler vi vill ha med oss den här dagen, (som inte fått några save the date kort och nu börjar fråga om när och var vi ska gifta oss) men vi har helt enkelt inte råd att bjuda fler. Kan man bjuda folk enbart till kyrkan och cermonin? Min mamma protesterade högt när jag tog upp det med henne..www.brollopstorget.se/Forum/ikoner/icon9.gif
    Vad säger ni? Det rör sig om över 20 personer vi vill ha med oss och "måste" bjuda med på allt isf...

• Svar på tråden Men alla andra då?
  • AlaM

När folk frågar kan ni väl berätta när ni ska gifta er. Berätta när och var vigseln kommer vara och säg att ni skulle bli väldigt glada om de har möjlighet att komma på den.

Jag hoppas att så många som möjligt att av våra bekanta dyker upp på vigseln även om de inte är bjudna. Men jag skulle nog tycka det kändes konstigt att skicka ut särskilda inbjudningar till den för då blir det så tydligt att de inte är välkomna sen efter. Däremot kommer vi sätta in en annons i lokaltidninge en vecka innan om vigseln.

• Svanboet

Jag tycker som föregående talare, skicka inte ut en inbjudan till enbart vigseln men upplys gärna vänner och bekanta om var och när om ni vill att de ska närvara. Sen kan man ju också påtala att det kommer en annons eller liknande i tidningen och när så folk kan kolla lite extra noga då om de vill ha benkoll på tider och platser.

• CeKe

Ni kan alltid sätta in en annons i tidningen, så folk får veta dat och tid för själva vigseln och komma på den!

• annaochmias

Om din mamma vill att ni ska bjuda 20 extra personer får hon väl betala för dem? Har ni förklarat att ni faktiskt inte har råd?

Jag håller med övriga annars; berätta för folk när och var vigseln är. Om de skulle fråga varför de inte är bjudna på hela festen är det väl bara att säga sanningen. Att man inte har råd att bjuda alla man känner är ju inget att skämmas för. Tycker jag i alla fall.

• Ananias

ja tycker absolut ni kan göra så

• Ananias

alltså bjuda dem till cermonin bara=)

• Kramilikram

Hej i planeringsyran!
    Jag och min fästman har bjudit dem vi verkligen vill ha med på bröllop genom att skicka ett inbjudningskort till dem och de andra inte lika nära vännerna/jobbarkompisar/vänners föräldrar mm.. har vi muntligt sagt att dem jätte gärna får komma till vigseln men att festen är till för de inbjudna. Och de har dem alla haft förståelse för. Lycka till!

• Avalon75

Men brukar man bjuda in personer till vigselakten enbart?
    Jag trodde att man isåfall annonserade i lokaltidningen och sedan dyker de upp som sett det och vill komma...
    Till vigsel+fest skickar man ju inbjudan i vanlig ordning, men man kan väl inte bjuda till kyrkan, den är ju öppen för alla.

Annars håller jag med annaochmias, säg att det inte finns pengar för fler.

• Flodis Hjärtat

Kyrkan är öppen för alla som sagts tidigare.

Finns det inte pengar till fler så finns det inte. Enkelt!

• shakynose

Om man gärna vill att de skall komma till kyrkan så tycker jag att man kan höra av sig mer informellt, typ skicka ett e-mail eller så. Bara se till att vara tydlig med att det bara handlar om ceremonin, så är det hur lugnt som helst!

• Östgötabrud

Vi har fler som vi egentligen skulle vilja bjuda men inte har råd att göra. Vi kommer göra såhär:

Vi har öppet hus efter middagen så att öppet hus gäster får kaffe och tårta och sedan kan vara med och dansa hela natten. Vi kommer skicka ut inbjudan till detta och skriva tydligt att de är bjudna på vigsel och sedan öppet hus. Det förutsätter ju att folk bor i närheten annars blir det väldigt konstigt.
    En del vi känner har gjort så att de bjuder till vigsel och mingel. Då har de bjudit antingen på bubbel och snittar eller några på kaffe och tårta direkt efter vigsel och sedan har "middagsgästerna" åkt vidare och "mingelgästerna" får åka hem till sitt. Jag tror att om man gör så och bjuder på något litet så tycker inte jag alls det är konstigt att faktiskt skicka ut en inbjudan.

Det är er dag och folk måste förstå att man inte kan ha råd att bjuda alla på allt.

• Senilia

Gud - tack för alla svar.. Detta hjälper jättemycket. Tack tack.

Svar på tråden Men alla andra då?