• Höstbröllop 2011

Ang. tärnans klänning

Jag har funderat en del kring tärnornas klänningar, vem ska betala dem etc.

För mej kändes det först självklart att jag skulle stå för dem, det är ju mitt bröllop. Sen började jag höra mej för med vänner och på forum och det verkar som om det inte alls är självklart. Men jag är ju så evigt tacksam för att de vill vara mina tärnor, kan jag verkligen begära att de ska betala sina klänningar?

Min lösning, so far, är att om de vill behålla klänningen efter bröllopet får de betala den, annars säljer jag den vidare efteråt.

Vad tror ni?

• Svar på tråden Ang. tärnans klänning
  • hernameispekka

Det är jätteolika hur folk gör. det beror oftast på budgeten och hur användbar klänningen är vid senare tillfälle... Om det är en lite enklare klänning eller att de får välja fritt själva brukar de få betala men om det är mer åt finklänningshållet är det nog väldigt olika hur man löserdet problemet

• Jvö

Vi kommer betala brudtärnornas klänningar och dom får behålla dom efteråt. Har även köpt kostym åt bestman*2. Vi resonera så att eftersom vi vill att dom ska ha enligt färgtema och hade krav på vad dom skulle ha på sig, så skulle vi betala.
    Hade dom skullat betala själv hade inte vi kunnat komma med så mkt "krav".

• MallaA

Mina tärnor som är väldigt olika till utseendet får själva välja vad de ska ha på sig med kravet att de har kontakt med varandra och köper klänningar som passar tillsammans. (så att de har ungefär samma längd och så att inte en av dem har en avvikande färg). Det viktigaste för mig är att de känner sig nöjda och fina.

Trots att de fått välja själva och antagligen köper en klänning de kan tänka sig att använda igen så har jag gett varje tärna ett litet bidrag till klänning. De fick varsitt kort (med några rader där jag skrivit hur mycket jag uppskattar att de vill vara tärnor) och pengar i ett kuvert. Vill de sedan köpa något dyrare får de själva lägga till.

• lillalyckan

Vi har betalt våra tärnors klänningar och de får behålla dem efteråt. Mycket för att de ska se ut som vi vill plus att vi fick dom så billigt att det nästan var löjligt.

• patrikoannika

Så klart olika hur man gör.

Vi står för allt till tärna och bestman. Det var självklart för oss. Skor, smink, håruppsättning, klänning, frock-coat.... ALLT.

Men som sagt. Olika hur man gör.

• mica82

Vi har valt att betala tärnornas klänningar. Det är vår present till dom.

Ska själv vara tärna på ett bröllop nu till sommaren och där ska jag betala min egen klänning. Men då har de inga krav på klänningen förutom att den ska vara grön. jag ser inget konstigt i det att betala den själv.

Att sälja tärnornas klänningar efter bröllopet är väl en jättebra plan!

• Ne11ie

Vi gjorde så att jag stod för tärnornas klänningar och de fick behålla dessa själva. :)

Mina tärnor var med och valde klänningar, jag hade önskemål om att klänningarna skulle gå i lila då mitt färgtema var i lila, så de var båda nöjda med klänningarna och kunde faktisk använda dessa vid andra tillfällen :)

Om man har krav på klänningen eller vill att de ska ha liknande klänningar så tycker jag inte att man kan förvänta sig att de ska betala klänningarna själva..

Men som sagt, finns olika sätt att lösa det på :)

• MBLL

Vi har beslutat att mina tärnor får stå för sina egna klänningar. Vi kräver dock inte att de ska hyra eller köpa "riktiga" tärnklänningar, utan de får om de vill ha vanlig klänning så länge det funkar med färg och så. Dessutom så har jag sagt att antingen får båda tärnorna ha tärnklänning eller så får båda ha "vanlig" klänning om ni förstår hur jag menar. Nu blir d nog så att de skaffar varsin tärnklänning ändå de vill det=)

• Chris24

Har ni budget till det så kan jag tycka ni ska stå för deras klänningar faktiskt, det är ju du som vill att dem ska stå som dina tärnor och ha deras stöd och hjälp. Oavsett om dem behåller dem efteråt eller inte.

Alla är olika som alla har sagt här men eftersom vi frågar dem så tycker jag personligen det är mitt ansvar för det ekonomiska också.

Svar på tråden Ang. tärnans klänning