• gyllenfru

Fick ni era foton på cd/dvd?

Hej!

Undrar om ni fick (eller ska få) era bilder högupplösta på cd eller dvd? Vi trodde att vi skulle få en skiva med högupplösta bilder, men det visade sig inte vara fallet. Känner mig besviken. Betalade 6000 för fotograferingen och måste nu betala ytterligare tusenlappar för förstoringar etc. Vad fick ni för pengarna?

• Svar på tråden Fick ni era foton på cd/dvd?
  • Hemlig2009

Det är nog det vanligaste. Annars kan ni ju göra vad ni vill med bilderna och det är ju inte riktigt fotografernas tanke.

Sedan beror det ju på avtalet. Vi fick de bilder högupplösta på CD som fotografen tog under vigseln och minglet efteråt. Men inte på själva porträtten. Tar för givet att man måste beställa förstoringar av fotografen.

• FramtidaFruSandberg

Vi kommer att få våra högupplösta på dvd. Vi får inga tryckta bilder alls av fotografen och därför tar hon inte heller extra för om vi vill göra förstoringar osv. annars brukar det vara standard

• krispygirl

Som "Hemlig 2009" sagt beror det på avtalet! Vi fick betala 7000 då fick vi obägrensat med retucherade högupplösta bilder på DVD , dessutom fick vi flera blandade framkallade bilder och tack kort.

• furillen

vi fick på skiva. men så såg vårt avtal ut. ganska ovanligt, de flesta gör inte så pga rättigheter till bilderna och så. men vad tråkigt att ni inte hade klarat ut det innan förstår att du känner dig besviken.

• ConnyD

Det är tyvär vanligt att man inte har klart för sig vad man köper för tjänst av fotografen. de flesta tycks tro att om man köper fotografering av en fotograf så har man automatiskt köpt bilderna med men så e det inte. fotografen äger alltid rättigheten till bilderna om inte det förhandlats bort i ett avtal mellan kund och fotograf. många yrkesfotografer gör en stor del av sin förtjänst på extrainkomsterna från förstoringar och framkallningar av bilderna.

Man måste vara noga i sitt samtal med fotografen så man vet vad man har betalat för. ett billigt grundpris kan bli dyrt om man sen måste betala för varje bild man vill ha. en del hobbyfotografer ger däremot bort rättigheterna, ofta av praktista orsaker. man vill inte behöva ha ansvaret för bilderna under fem år och kanske inte behöva beställa förstoringar åt kunden utan lämnar gärna över det på kunden.

• Bubo

Att vara yrkesfotograf kräver stort ansvar, att brudparen ska få de bilder som dom önskar av sin stora dag.
    Tänk va härligt att vara amatörfotograf. Fotografera för fullt i några timmar och 2000:- i fickan. Sedan ge bort alla bilder på en CD och slippa ALLT ansvar. Slippa att försöka reda ut alla fel när paret vill ha vackra bilder. Det kanske inte finns så många bilder på CD:n som är användbara, undrar vem som känner sig mest blåst då ?

• Sofia Oktoberbruden

Bubo, varför utgår du från att alla amatörfotografer är dåliga fotografer som inte vet hur man gör bilder? Eller att de inte tar ansvar för de bilder de producerar och lämnar ut? Tror du verkligen att det är så enkelt?

Jag letar efter en riktigt duktig amatörfotograf, eftersom vi inte har råd med ett proffs. Flera jag har varit i kontakt med lämnar endast ut redigerade, högupplösta bilder på CD/DVD och har sagt att de kan hjälpa till med framkallning oxå, mot att vi står för den kostnaden (vi betalar exakt vad kopiorna kostar och inte mer).

Vi har fortfarande inte bestämt oss för fotograf, men jag känner mig mer o mer säker på beslutet att anlita en amatörfotograf :)

• ConnyD

nu generaliserar du lite väl hårt Bubo, visst finns det hobbyfotografer som levererar skivor fulla av skräp precis som det finns yrkesfotografer som gör det men det finns oxå de hobbyfotografer som är intresserade av att få fler kunder och därför lägger ner många timmar på att verkligen leverera bra bilder på skivan. jag ser det inte som ett sätt att slippa ansvaret utan för mig är det ett sätt att låta kunden i lugn och ro välja ut bilder från skivan för att skicka till printning. för mig är det mest en service till kunden och inte ett sätt att slippa ansvar. jag brukar vara noga med att tala om för kunden att jag arkiverar deras bilder i fem år så om de slarvar bort skivan kan de få en ny av mig. De flesta hobbyfotografer gör gärna extraarbete i photoshop på kundens begäran och dessutom utan att ta extra betalt. svart vita, handkolorerade och liknande görs gärna.

Man ska som sagt vara noga med att skaffa sig en egen uppfattning om den fotograf man vill anlita. branchen är full av både dåliga och skickliga fotografer både inom yrkes och hobbyfotograferna.

• camilla 32
    Bubo skrev 2010-02-03 18:07:24 följande:
    Att vara yrkesfotograf kräver stort ansvar, att brudparen ska få de bilder som dom önskar av sin stora dag.Tänk va härligt att vara amatörfotograf. Fotografera för fullt i några timmar och 2000:- i fickan. Sedan ge bort alla bilder på en CD och slippa ALLT ansvar. Slippa att försöka reda ut alla fel när paret vill ha vackra bilder. Det kanske inte finns så många bilder på CD:n som är användbara, undrar vem som känner sig mest blåst då ?
    Det är ju himla mycket jobb även som amatörfotograf. Jag har fotoat i över 15 år, vunnit i världens största fototävling mm. Men jag har inte företag. Därför är jag "amatör.
    Jag lägger enormt mycket tid på ett bröllop, jag sitter minst 30 timmar och redigerar bilder. Och om kunden inte är nöjd, så ändrar jag bilderna tills de är nöjda. Så du verkar dra alla över en kam.
  • Bubo

Hobbyfotograferna går till attack :)
    Ok ni tar 2000:- för en dag och sedan lägger ner så mycket energi. Inte konstigt att ni måste jaga kunder på sådana här forum. Då kanske det blir kvar så mycket att ni kan köpa en hamburgare på Donken när ni betalat skatt och alla andra avgifter.

• ConnyD

nu är ju inte mitt mål att tjäna massa pengar utan faktist bara att finansiera min hobby som jag tycker är kul.

Skulle man räkna på vad man tjäner i timmen så blir det nog småslantar bara men eftersom det just är en hobby och jag har ett annat yrke som betalar mina räkningar så tycker jag att det kan kvitta lite.

• camilla 32
    Bubo skrev 2010-02-04 17:43:53 följande:
    Hobbyfotograferna går till attack :)Ok ni tar 2000:- för en dag och sedan lägger ner så mycket energi. Inte konstigt att ni måste jaga kunder på sådana här forum. Då kanske det blir kvar så mycket att ni kan köpa en hamburgare på Donken när ni betalat skatt och alla andra avgifter.
    Jag har också ett annat heltidsjobb. Jag gör det för att jag tycker det är superkul med bröllop. Finns inget bättre! Jag tycker att även dom som inte har råd med en fotograf för 8000 kr +, ska ha chansen att få supersnygga foton.
    Och jag tar mer än 2000 kr..
Svar på tråden Fick ni era foton på cd/dvd?