• Meii

Namnbyte, behöver lite hjälp...

Hej hopp alla blivande brudar

Jag har en liten dum fråga, jag ska ta min blivande mans efternamn men vill ha kvar mitt efternamn med, som jag förstår det så blir mitt efternamn ett mellan namn, hur kommer det då stå på tex körkortet? Kommer det då stå vid namn: mitt namn och sen mitt mellan namn och sen under efternamn mitt nya?

Hoppas ni förstår min fråga känner mig lite förvirrad

• Svar på tråden Namnbyte, behöver lite hjälp...
  • 20 augusti 10

jag kommer att göra samma sak och då blir ju inte mitt efternamn mitt efternamn, efter vigseln. Då blir det ett mellannamn, tror bara att det nya kommer att stå.

• Malla och Mojje

Jag pratade med Skatteverket om detta igår. Jag kommer nämligen att ta hans namn som mellannamn och behålla mitt eget som efternamn.

Hon på Skatteverket var noga med att poängtera att jag ändå byter namn och att jag faktiskt kommer att heta båda namnen.

Ditt gamla efternamn blir ditt mellannamn. Det kommer att finnas med i såväl ditt nya körkort som ditt nya pass. Vet dock inte om det står i anslutning till förnamnet eller efternamnet på körkortet. Man anmäler mellannamnet på den blankett om namnändring som man skickar in tillsammans med begäran om hindersprövning. (Blanketten är lätt att hitta på skatteverkets hemsida.)

• BlackWIngedAngel

Från en som är född med mellannamn då:
    Om de inte har ändrat något de senaste par åren (efter att jag tagit bort mitt mellannamn) så står båda med på efternamn.
    Glöm inte att byta ut dina ID-handlingar. På posten är det väl ingen som tjafsar direkt, men passet kan vara ett problem eftersom du faktiskt BYTER namn som någon så väl poängterade. Jag som tog bort ett efternamn fick också byta passet så snart det var möjligt trots att jag hade kvar mitt efternamn, men ur deras perspektiv så är det gamla passnamnet inte mitt namn längre, oavsett hur lite det skiljer.

Svar på tråden Namnbyte, behöver lite hjälp...