• dinolisa

Tyg till klänning

Hejsan!
    Jag funderar på om jag ska sy min klänning själv och isf vilket tyg jag ska ha.
    Gillar thaisiden väldigt mycket, men känns båda dyrt och svårt att få tag i. I fall jag nu skulle misslyckas...
    Vad är taft för slags tyg?
    Jag vill gärna ha ett lite styvare tyg, eftersom jag vill ha studs i klänningen, den ska helst inte falla rakt ner. A-formad alltså.
    Kan ju tillägga att det är en knälång klänning till en borgerlig vigsel. Mer cocktailklänning än bröllopsklänning.

• Svar på tråden Tyg till klänning
  • Rapsbrud

Min klänning är av ett tyg som heter tafeta, tror det är en blandning av thaisiden och något annat... Tycker det är bra studs i det som du säger, inte lika mjukt som satin. Har dock inte sytt klänningen själv så jag har ingen aning om hur dyrt det är eller om det är svårt att få tag på, bara att det är billigare än thaisiden och att det är bra stuns i det.

• shakynose

Taft är ett styvt och prassligt tyg. Men till en kort klänning så kostar det inte så många hundralappar med thaisiden, som dessutom inte alls brukar vara särskilt dyrt eller svårt att få tag i. Tvärtom är det typ den enda sidenkvalitet som du kan hitta här i Sverige om du inte går till specialaffärer.

www.stoffochstil.se/Katalog/Mode.aspx
    Denna ligger på 135cm bredd och till en cocktailklänning i storlek 34-44 så behöver du cirka 2 meter. Alltså typ 400kr.

www.stoffochstil.se/Katalog/Mode.aspx
    En motsvarande taft av polyester som du får betala 100kr för om du vill sy samma klänning billigare.

Jag vet då vad jag skulle välja!

• dinolisa

Hehe ok, jag fattar piken ;)

• shakynose
    Rapsbrud skrev 2010-02-01 15:17:11 följande:
    Min klänning är av ett tyg som heter tafeta, tror det är en blandning av thaisiden och något annat... Tycker det är bra studs i det som du säger, inte lika mjukt som satin. Har dock inte sytt klänningen själv så jag har ingen aning om hur dyrt det är eller om det är svårt att få tag på, bara att det är billigare än thaisiden och att det är bra stuns i det.
    Nej, "taffeta" betyder taft och det är INTE en blandning av thaisiden och något annat.
    Taft är en benämning på ett tunt och styft tuskaftvävt tyg som kan vara vävt av antingen siden eller syntet.
  • shakynose
    dinolisa skrev 2010-02-01 15:26:51 följande:
    Hehe ok, jag fattar piken ;)
    Ingen pik alls!

Om det vore en större klänning så blir ju prisskillnaden en helt annan, men om man verkligen vill ha en billig klänning så är det ju absolut inget fel med att ta en polyesterkvalitet. Du ska ju antagligen bara ha den en dag liksom!

Å andra sidan är det din bröllopsdag och 300kr extra är ju faktiskt bara ett biobesök med efterföljande hamburgermål...
  • dinolisa

Jag hoppas kunna ha den fler gånger, en av många anledningar varför jag inte kommer att ha en traditionell lång vit klänning. Och då är det klart att jag kan lägga några extra hundralappar!
    Vet du hur det är att sy i thaisiden? Jag är hyfsat bra på att sy, men har mest jobbat med bomull och poly.

• pettan

Min klänning kommer sys i Polyester! Köpte det tyget efter råd från sömmerskan som tyckte det tyget var det bästa då jag inte ville ha siden dels för att det är dyrare och för att jag gärna ville ha ett lite kraftigare tyg i klänninen! Är väldigt blank och fint och för en som inte kan så mycket om tyg så ser det ut som siden men är lite mer stadga i!
    Har för mig att vi köpte 5m tyg till min hellånga klänning(är ganska lite 162cm o drar stl32-34)och med lite rabatt så betalade jag 1150kr!

• Rapsbrud

Shakynose: Haha där ser man! Är inte alls hemma på tyger & så utan gick på den info jag fick i affären där jag beställde klänningen. Kul att få veta hur det var egentligen.

• shakynose
    dinolisa skrev 2010-02-01 15:35:32 följande:
    Jag hoppas kunna ha den fler gånger, en av många anledningar varför jag inte kommer att ha en traditionell lång vit klänning. Och då är det klart att jag kan lägga några extra hundralappar! Vet du hur det är att sy i thaisiden? Jag är hyfsat bra på att sy, men har mest jobbat med bomull och poly.
    Jag tycker att det är mycket lättare att sy i siden än i polyester. Thaisiden har ju dessutom lite struktur så det är nog ett av de mest tacksamma materialen som finns. Sy med silkestråd (det blir faktiskt lättare att sy då eftersom polyester eller bomullstråd inte jobbar så bra ihop med silkesfibern och lätt bildar knutar, sedan så har du ju möjlighet att färga om den sen)!
  • shakynose
    Rapsbrud skrev 2010-02-01 15:39:37 följande:
    Shakynose: Haha där ser man! Är inte alls hemma på tyger & så utan gick på den info jag fick i affären där jag beställde klänningen. Kul att få veta hur det var egentligen.
    Ja, tyvärr så är det rätt ofta som folk blir lurade att de har en äkta sidenklänning bara för att den är sydd i satin. Nu finns det ju både sidentaft och sidensatin, men oftast är det inte det. Och det är inget fel med syntetmaterial heller, det kan bli hur snyggt som helst!
  • shakynose
    pettan skrev 2010-02-01 15:35:44 följande:
    Min klänning kommer sys i Polyester! Köpte det tyget efter råd från sömmerskan som tyckte det tyget var det bästa då jag inte ville ha siden dels för att det är dyrare och för att jag gärna ville ha ett lite kraftigare tyg i klänninen! Är väldigt blank och fint och för en som inte kan så mycket om tyg så ser det ut som siden men är lite mer stadga i!Har för mig att vi köpte 5m tyg till min hellånga klänning(är ganska lite 162cm o drar stl32-34)och med lite rabatt så betalade jag 1150kr!
    Det tycker jag var ganska dyrt... Mer än 200kr/meter. Men det är antagligen en finare kvalitet då?
  • pettan
    shakynose skrev 2010-02-01 15:48:46 följande:
    Det tycker jag var ganska dyrt... Mer än 200kr/meter. Men det är antagligen en finare kvalitet då?
    jaha oj ja det kanske det är.. Är inte så insatt men tyckte det blev billigare än jag trott! Sömmerska var med mig när vi köpte det och fick oxå råd från damen i tygaffären (är en ganska liten tygaffär men sömmerskan har ett samarbete med dom så hon får lite rabatter) Jag tycker tyget är superfint och tror det kallas för brudsatin! I priset så var det oxå ett annat tyg för att fodra överdelen (typ 2m tror jag) plus tråd i rätt nyans!
  • Rapsbrud

shakynose - Jo, det är ju alltid risken när man inte är så insatt i ett ämne, att man kan bli lurad. Jag förstod ju att det inte var en sidenklänning och mig spelar det inte så stor roll, bara klänningen är fin och det är den.

Svar på tråden Tyg till klänning