• Joseful

heldags amatörfotograf?

Ni som kommer anlita en person som ska fotografera hela dagen för er, allt från hår till dans osv.
    Hur funkar det med mat? ska dom äta samma som alla vi andra, vad för bilder brukar dom vanligen ta (så man inte missar nått minne) hur länge är hela dagen? tills alla går hem?

vi vill gärna ha en som fotar åt oss då jag inte riktigt litar på släktens färdigheter i fototskonst ;)

• Svar på tråden heldags amatörfotograf?
  • ConnyD

aha, nä katrineholm är man inte nära.

• Misan79

klart man får vad man betalar för i viss mån. Men ett högre pris är inga garantier tyvärr. Vi valde en fotograf som låg halvhögt i pris (runt femtusen för bara porträtt) och blev jättemissnöjda med bilderna. Sen dess tror jag på att se till fotografens bilder i första hand, ett högre pris är ingen garanti.

• ConnyD

priset visar inget om kvaliten utan man ska träffa fotografen och titta på bilder från bröllop. låt då fotografen visa bilder från lite olika miljöer. det är stor skillnad på att ta bilder utomhus och bilder inne i en halvmörk kyrka. utifrån bilderna och det personliga bemötandet får man en uppfattning om vad man får för pengarna.

• Bubo

Fungerade inte ditt kundragg denna gången ??

ConnyD skrev 2010-02-02 00:51:04 följande:
    aha, nä katrineholm är man inte nära.
  • ConnyD

raggar inte kunder längre, det sköter sig själv tack. jag tyckte bara det kunde förtydligas var så andra kunde tipsa om fotografer. jag trodde det handlade om att tipsa här. ;)

• MrsMuffin

Måste fråga var man annonserar efter amatörfotografer..? Vi skall ha en professionell fotograf som plåtar oss innan vigseln..men vi är lite bekymrade över att vi inte har ngn som kan vara med och fota från start till mål.

Ngn som vet var man kan annonsera, och vad som är en skälig betalning???

• ConnyD

fotosidan.se ska visst fungera bra. jag har sett annonser på blocket med.

priserna varierar stort. i trådar här på forumet har jag sett priser från under tusenlappen och upp mot 10000 för en heldag med hobbyfotograf.

• Cessan78

När jag frågade runt så var det en tjej som sa att hon minsann skulle ha 4000:- för 3 timmars fotande.. så fnös jag bara åt, kan lika gärna be min bror att fota isf.. :D

• annab10

Fnös åt? Jag tror du ska ta reda på hur jobbigt och avancerat istället hur det är att plåta ett bröllop som verkligen ska bli någonting av, inget får missas vid en sådan fotografering - skulle inte ja personligen vilja. Dessutom kostar utrustning de använder rejält med pengar, tiden att arbeta med bilderna i efterhand. Så då är inte 4000 kr dyrt för 3 timmar MEN visst det beror på VAD du får för pengarna givetvis. Vi vet en fotograf som tar 24000 !! för en heldag..det kallar ja svindyrt däremot. Men visst anlita du din bror han är säkert lika bra

Joseful: Du kan säkert prata med dem om ni inte kan få bilderna högupplösta på ett minneskort och fixa själv till ett annat pris, kostar ju inte att fråga - (men kan säga rätt skönt att slippa fixa själv enligt min åsikt du får ju ändå dem högupplösta på DVD och enligt mig som surfat runt en hel del på olika sajter så är 4500 en mycket bra pris för det du får för pengarna.

• Cessan78

Tjejen i fråga skulle dessutom låna min systemkamera, hon har ingen erfarenhet av systemkameror över huvudtaget..det är alltså en helt vanlig tjej som bara gillar att fota med vanlig kamera..så man kan väl nästan kalla det för nybörjar amatör kanske :D Jag vet att det är jobbigt att fota så länge och att det ska bli perfekt hela tiden.

annab10 skrev 2010-02-07 09:45:37 följande:
    Fnös åt? Jag tror du ska ta reda på hur jobbigt och avancerat istället hur det är att plåta ett bröllop som verkligen ska bli någonting av, inget får missas vid en sådan fotografering - skulle inte ja personligen vilja. Dessutom kostar utrustning de använder rejält med pengar, tiden att arbeta med bilderna i efterhand. Så då är inte 4000 kr dyrt för 3 timmar MEN visst det beror på VAD du får för pengarna givetvis. Vi vet en fotograf som tar 24000 !! för en heldag..det kallar ja svindyrt däremot. Men visst anlita du din bror han är säkert lika bra
  • annab10
    Cessan78 skrev 2010-02-07 14:36:44 följande:
    Tjejen i fråga skulle dessutom låna min systemkamera, hon har ingen erfarenhet av systemkameror över huvudtaget..det är alltså en helt vanlig tjej som bara gillar att fota med vanlig kamera..så man kan väl nästan kalla det för nybörjar amatör kanske :D Jag vet att det är jobbigt att fota så länge och att det ska bli perfekt hela tiden.
    Okej då kan ju 4000 kr vara mycket - men som sagt ta reda på vad som ingår i pengarna innan ni bokar. Men som sagt vi fotade oss för 4500 kr och fick rätt mycket för pengarna och han var riktigt duktig på att fota, kan sina grejer med ljus och allt.
  • Cessan78

Jo..4000 är alldeles för mycket för en som inte vet så mycket om de olika vinklarna och allt vad det nu kan vara :D Hon hade frågat en professionell vad dom tog för pris så räknade hon bort 2000:- och tyckte att det lät bra själv.
    Så nu förstår du kanske att jag fnös åt henne :D

Svar på tråden heldags amatörfotograf?