• Mela86
    Äldre 29 Jan 18:14
    4285 visningar
    15 svar
    15
    4285

    Han behöver väl ändå inte 2 ringar?

    Min svärfar har satt in deras gifta datum i sin förlovningsring... Gör man så (oftast) eller hur är det nu för tiden? =)

  • Svar på tråden Han behöver väl ändå inte 2 ringar?
  • kapell­ösa
    Äldre 29 Jan 18:16
    #1

    Vanligast är att mannen bara har en ring.
    Nuförtiden gör man som man vill, min karl ska ha tre ringar

  • Mela86
    Äldre 29 Jan 18:18
    #2

    3 ringar????

  • LyckeL­i
    Äldre 29 Jan 18:21
    #3

    Tre ringar på samma finger?? Vad står var och en för då? Eller är det bara så att han helt enkelt vill ha tre??

    Här har vi nog tänkt som så att sambon bara har en. Han har ingen förlovningsring... det har jag! Sen så får han ringmärkas när vi gifter oss :) Och då vill jag ha en till! Av den enkla anledningen att jag vill att det ska synas att jag är just gift och inte förlovad. Lite trist känns det ju att folk ska gå och tro att karln min bara är förlovad... för många får ju lätt för sig att det inte är riktigt lika förbjudet och inte lika allvarligt då :/ Men det spelar väl egentligen ingen roll... för allt handlar ju om vad han gör med de som struttar fram till honom iaf.
    Kanske är bra för självförtroendet att få lite damer som visar intresse ;)


    kapellösa skrev 2010-01-29 18:16:05 följande:
    Vanligast är att mannen bara har en ring. Nuförtiden gör man som man vill, min karl ska ha tre ringar
  • kapell­ösa
    Äldre 29 Jan 18:25
    #4
    Mela86 skrev 2010-01-29 18:18:45 följande:
    3 ringar????
    Japp, han ville också ha vigselring men samtidigt visste han precis hur han ville att det skulle se ut på fingret.

    Så när vi förlovade oss fick han två mycket smala vitguldsringar och vid vigseln ska han sätta in sin bredare vigselring i rödguld mellan förlovningsringarna.
    Då blir det som en maffig flerfärgad ring.
  • LyckeL­i
    Äldre 29 Jan 18:46
    #5

    Aha... så att det blev två förlovningsringar var egentligen bara för att han/ni redan visste hur slutresultatet skulle bli?? Smart!
    Så långt tänker ju ingen av oss här hemma, hahah!
    Har världens sjå med att matcha min förlovningsring med en vigselring i mitt tycke!

    Har hört att vissa köper ny förlovningsring... men det känns så fel, då det är just denna ring jag fick vid förlovningen. Det är ju den som han valt ut och den som jag blev så glad över. Då känns det lite som att den nya ringen bara är en pryl för att jag vill ha. Inte en förlovningsring... :/
    Ska på bröllopsmässa i helgen och tänkte prova massor utav ringar då. Får se om jag hittar något som passar halvdant iaf :) Kanske finns där någon guldsmed som kan ge lite tips och råd *hoppas*.


    kapellösa skrev 2010-01-29 18:25:13 följande:
    Japp, han ville också ha vigselring men samtidigt visste han precis hur han ville att det skulle se ut på fingret.Så när vi förlovade oss fick han två mycket smala vitguldsringar och vid vigseln ska han sätta in sin bredare vigselring i rödguld mellan förlovningsringarna.Då blir det som en maffig flerfärgad ring.
  • Karoli­na A
    Äldre 29 Jan 18:57
    #6

    Enligt svensk sed är det nog vanligast att tjejen har två ringar och killen en och att man graverar in vigseldatumet i killens förlovningsring.

    Och LyckeLi, jag tycker absolut att du ska behålla din förlovningsring. Gå till en guldsmed så kan han/hon hjälpa dig att hitta en vigselring som matchar.

  • las vegas bruden
    Äldre 29 Jan 20:54
    #7

    Vi kommer göra så att jag har två och min kille en. Känns det inte lite löjligt med två ringar på killarna..? Eller så är det inte jag som vill se det nya och moderna på just den punkten..


    Valley of fire 2011
  • Mela86
    Äldre 29 Jan 21:20
    #8

    Jag tycker det känns löjligt med 2 på han, och det tycker nog han med =) Bra att vi är på samma nivå, bruden ;)

    las vegas bruden skrev 2010-01-29 20:54:57 följande:


    Vi kommer göra så att jag har två och min kille en. Känns det inte lite löjligt med två ringar på killarna..? Eller så är det inte jag som vill se det nya och moderna på just den punkten..
  • bruden i skogen
    Äldre 30 Jan 09:31
    #9

    Vi kommer att ha det traditionella han har en och jag två ringar.
    Dessutom så tänker jag göra om min pappas ringar till min och sätta blå safirer i den.
    Pappa dog för 1½ år sedan och då känner jag att det kan vara kul

  • KatjaB
    Äldre 30 Jan 09:47
    #10

    vad vill din sambo ha då? Vill han ha 2 ringar så kanhan ju ha det, tidigare var det bara kvinnan som hade två men nuförtiden kan man ju ha två ringar bägge om man vill.
    Min sambo vill bara ha sin förlovningsring med vigseldatumet i också.

  • Supers­tarfia
    Äldre 30 Jan 10:14
    #11

    Eftersom allt ska vara så jämställt nu för tiden så är de väl inte mer än rätt att killen också ska få ha två ringar OM han själv vill ha det.. min karl kommer tillåmed ha diamanter i sin, de har han i förlovningsrigen också...

  • Mrir
    Äldre 30 Jan 15:29
    #12

    Jag upplever det hela som tvärt om.
    Jag kan inte komma på något par i mina föräldrars -eller generationen över där mannen bara har en ring. Båda har två ringar.
    Däremot i min egen generation tycker jag det är vanligare att mannen bara har en ring. Tänk vad man tycker olika^^

  • LyckeL­i
    Äldre 30 Jan 17:48
    #13
    Mrir skrev 2010-01-30 15:29:21 följande:
    Jag upplever det hela som tvärt om. Jag kan inte komma på något par i mina föräldrars -eller generationen över där mannen bara har en ring. Båda har två ringar. Däremot i min egen generation tycker jag det är vanligare att mannen bara har en ring. Tänk vad man tycker olika^^
    Den uppfattningen har nog jag oxå haft! Har alltid sett en ring på ett mansfinger som förlovad "bara". Två ringar var direkt lika med gift.
    De som jag vet (inte många iofsig) har precis på det sättet... två ringar om gift och en ring om förlovad!
  • Idli
    Äldre 30 Jan 21:38
    #14

    För vår del kommer det bli att jag får en ring till och gubben får bröllopsdatumet graverat i sin förlovningsring. Vi har en ganska enkel anledning till det. Sambon får inte bära ring när han jobbar beroende på strikta hygienregler. Så då tycker han själv att det blir enklare att bara behöva hålla reda på en ring istället för två. Men jag tycker det är helt upp till var och en. Tycker det är så romantiskt när man i kyrkan har en varsin ring att trä på varandras fingrar. Men för vår del blir det bara en till mig.

  • lilliu­m
    Äldre 30 Jan 23:16
    #15

    Min m2b skulle inte ha en till ring tills vi var inne hos guldsmeden för att bestämma ring till mig. Jag sa till honom att han kunde väl prova för skojs skull och nu sitter det 2 ringar i asken som vi ska ta med oss till Thailand om 3 dagar ;)
    Inte lika bred som förlovningsringen utan hälften så bred. Klart att han ska få en ring om han vill ha + jag tycker det känns fint att jag också ska sätta på honom en ring dessutom tycker jag det känns rätt för då syns det att han är gift.

Svar på tråden Han behöver väl ändå inte 2 ringar?